اخبار بروجرد

ترویج فرهنگ حجاب در گرو حضور بانوان سیاستگذار کشور

کلثوم دلیران- حجاب امری شخصی اما واجب الهی است که امروزه ترویج آن مستلزم حضور بانوان سیاست گذار فرهنگی و تصمیم گیر در سطح کلان کشور بوده که با برنامه ریزی های درست می توانند برای اقشار مختلف زنان و دختران جامعه اسلامی نسخه مناسب و در خور شآن بپیچانند.

در طول سال های گذشته دستگاه های متولی و برنامه ریز فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از مولفه های امر به معرف و نهی از منکر راهکارهای زیادی ارائه داده اند که با توجه به ولنگاری اجتماعی، ترویج بی بندوباری و بدحجابی در جامعه امروزی پی می بریم برنامه های اجرایی انجام شده آنگونه که باید به نحو احسن موفق نبوده است.

درست است حجاب امری شخصی است اما در جامعه اسلامی رعایت آن طبق دستورات دین واجب الهی به حساب می اید و متولیان برای ترویج آن در سطح جامعه باید برای مردم این مهم را روشن کنند که عدم رعایت حجاب در بین زنان و دختران جرم است یا گناه.

این مساله نیز باید شفاف سازی شود که ترویج حجاب با اعمال قانون حل نمی شود یک زن در جامعه اسلامی اول باید عفیفه بودن را بپذیرد بعد حجاب را به عنوان پوشش برتر برای در امان ماندن از نگاه نامحرمان برگزیند و این به معنای انتخابی آزادانه است که منشآء آن از نهاد خانواده از بدو تولد با فرا گیری آموزه های دینی که با اهل خانه عجین شده نشات گرفته و اجباری در حجاب و پوشش اسلامی نیست و فرد آگاهانه راه عفت و پاکدامنی را از طریق انتخاب حجاب برای خود بر گزیده است.

از این نکته در می یابیم اعمال قانون تا حدودی در سطح جامعه کاربرد دارد آنهم تا زمانی که به نظم اجتماعی اشکالی وارد نکند و گرنه با فشار و تهدید ولو برای مدت کوتاهی نمی توان زنان جامعه را به حجاب و پوشش مجبور کرد.

نکته قابل تامل این است که در طول دهه های گذشته افرادی در سطح کلان کشور برای بانوان و حوزه حجاب و عفاف تصمیم گرفته اند که شاید با دغدغه های این جنس آگاهی لازم را نداشته و ندارند و همین مساله نشانه ی ضعف فرهنگی و عدم پیشبرد برنامه های فرهنگی در حوزه حجاب است.

می طلبد بانوان نخبه و سیاستگذار در حوزه های فرهنگی، در امر حجاب، به طور جدی وارد عمل شده و با طرح ایده های نو در غالب اجرای برنامه های مختلف خلآء موجود و شکافی که بین زنان از نظر پوشش ظاهری رخ داده را از بین برده و با همه جانبه نگری و همگرایی، تحول شگرفی در ترویج و پذیرش حجاب به عنوان فرهنگ اسلامی و احیای آن در سطح جامعه و نسل جدید ایجاد کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close