اخبار جهان

طالبان مدعی کنترل ۹۰ درصد مرزهای افغانستان شد؛ تاجیکستان ارتش را بسیج کرد

روزهای بروجرد- شبه نظامیان طالبان که مدتی است به نبردی تمام عیار با نیروهای دولتی در افغانستان برخاسته‌اند مدعی کنترل بر ۹۰ درصد مرزهای این کشور شدند.

به گزارش یورونیوز، سخنگوی این گروه اسلام‌گرای افراطی به خبرگزاری‌های روسیه گفت که کنترل ۹۰ درصد مرزهای افغانستان در دست آنها است و حملات نظامی این گروه تا خروج نیروهای خارجی در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد.

ذبیح الله مجاهد در این خصوص به خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت که «حدود ۹۰ درصد مرزهای افغانستان از جمله مرز با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران در دست ما است.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که منابع مستقل هنوز صحت آن‌ را تایید نکرده‌اند.

طالبان از ماه مه حملاتی همه‌جانبه و کامل را در بسیاری از نقاط از جمله مناطق شمالی علیه نیروهای دولتی آغاز کرده‌‌اند و این در حالیست که نیروهای خارجی در حال سازماندهی عملیات برای خروج کامل از این کشور تا پایان ماه اوت هستند.

شبه‌نظامیان که پیش‌تر نیز مدعی تسلط بر ۸۵ درصد از خاک افغانستان شده بودند تاکنون چندین ولسوالی در ولایت‌های مختلف را تحت کنترل خود درآورده و ضمن تصرف پست‌ها مرزی و مناطق وسیع روستایی، بسیاری از شهرهای بزرگ را تحت محاصره قرار داده‌‌‌اند.

گزارش برخی رسانه‌های از جمله فرانس‌پرس حکایت از آن دارد که نیروهای دولتی در اغلب مناطق مقاومت زیادی در برابر حملات طالبان از خود نشان نداده وهم اکنون تنها کنترل برخی مراکز ولایت‌ها و محورهای اصلی را در دست دارند.

این در حالیست که سهیل شاهین عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان در قطر در تازه‌ترین اظهارات خود به سی‌ان‌ان گفت که شبه‌نظامیان به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر و اسلامی هستند و قصد تصرف نظامی افغانستان را ندارند.

پیش‌روی‌های نظامی طالبان بیش از هر کشور دیگری تاجیکستان را بسیار نگران کرده است زیرا با افغانستان بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

بسیج نیروهای نظامی در تاجیکستان

تاجیکستان، کشوری با رئیس جمهوری اقتدارگرا در آسیای میانه روز پنجشنبه تمامی نیروهای نظامی خود را برای یک تمرین ویژه جهت کسب آمادگی در صورت یک جنگ غیرمنتظره به حال بسیج و آماده باش درآورد.

بسیج کلیه نیروهای نظامی در تاجیکستان که برای نخستین بار در این کشور صورت می گیرد به عنوان نشانه‌ای از وخامت اوضاع در کشور همسایه تلقی شده است.

پرسنل ارتش، نیروهای امنیتی و نظامیان ذخیره که به عبارتی ۲۳۰ هزار سرباز را تشکیل می‌دهند برای شرکت در تمرین نظامی یاد شده از ساعت ۴ بامداد روز پنجشنبه به حال آماده ‌باش درآمدند.

این تمرین نظامی با نظارت امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان برگزار شد و به طور مستقیم از همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی دولتی پخش شد.

خبرگزاری دولتی خُوار در تاجیکستان نیز اعلام کرده که بیست هزار سرباز کمکی در مرزهای این کشور با افغانستان مستقر شدند.

از سوی دیگر ارتش تاجیکستان به همین منظور قرار است ماه اوت در تمرین‌های مشترک نظامی با روسیه و ازبکستان شرکت کند.

امامعلی رحمان در سخنانی که پس از رژه نظامیان ایراد کرد، گفت: «وضعیت در افغانستان، به ویژه در مناطق شمالی همسایه کشور ما، به شدت نامعلوم است و روز به روز، حتی ساعت به ساعت پیچیده تر نیز می‌شود.»

وی افزود: «چنین وضعیت پیچیده ای برای نخستین بار در طول ۴۳ سال جنگ و مناقشه مداوم در افغانستان مشاهده می‌شود.»

رئیس جمهوری تاجیکستان با انتقاد از مداخله خارجی که به گفته وی ۴۰ سال در افغانستان تداوم دارد، تاکید کرد که مناقشه در این کشور تنها از راه‌ مسالمت آمیز قابل حل است.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close