اخبار لرستانویژه ها

وجود ۱۰ درصد جنگل‌های کشور در لرستان

روزهای بروجرد- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از وجود ۱۰ درصد جنگل‌های کشور در این استان خبر داد.

نبی‌الله قائدرحمتی امروز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه هر ساله روز جهانی تنوع‌زیستی در ماه بهار برگزار می‌شود، اظهار کرد: این مهم موجب افزایش آگاهی جهانی در مورد اهمیت حفاظت از  تنوع‌زیستی دنیا شامل انواع مختلف گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم‌ها و اکوسیستم‌های در برگیرنده آن می‌شود.

به گفته وی دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی که یک معاهده بین المللی در این زمینه است، امسال شعار “ما بخشی از راه حل هستیم” را برای این مناسبت برگزیده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین بررسی ‌ها حدود ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره‌دار اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب‌‌های داخلی، حدود ۳۰ هزار گونه جانوری بی مهره و ۸ هزار گونه گیاهی، درختی و درختچه‌ای در کشور شناسایی شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: شعار امسال نشان دهنده این است که ما نیز جزئی از تنوع زیستی هستیم و طبیعت خانه مشترک ماست، خانه ای که به جز ما ساکنان مظلوم و بی‌زبانی دارد و ما انسان‌ها نباید زندگی‌شان را با خود خواهی‌های خود نابود کنیم. پ

وی با بیان اینکه هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می‌نوشیم و غذایی که می‌خوریم به تنوع زیستی وابسته است، افزود: حفظ تنوع زیستی از اصلی‌ترین اصول حراست و مراقبت از محیط زیست است. 

قائدرحمتی ادامه داد: جمعیت انسان‌ها تنها یک صدم درصد زیست توده روی زمین است اما انسان ها توانسته‌اند تاکنون بالغ بر ۸۰ درصد پستانداران و بیش از نصف گیاهان زمین را نابود کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، انسان‌ها حدود یک میلیون گونه جانوری و گیاهی را در معرض انقراض قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه نابودی تنوع زیستی تهدیدی جدی برای کشاورزی و امنیت غذایی است، گفت: هم‌اکنون ۳۲ هزار گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند.

قائدرحمتی به انقراض ۸۰ گونه از ماهیان آب شیرین اشاره کرد و ادامه داد: از این تعداد ۱۶ مورد مربوط به یک سال اخیر بوده است.

به گفته وی ماهیان خاویاری ۹۴ درصد کاهش جمعیت داشته‌اند.

قائدرحمتی خاطرنشان کرد: یکی از کارها و راهبردها برای حفظ تنوع زیستی ایجاد مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست  شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده است که همه اجزای تنوع زیستی را به صورت یکپارچه حفظ می‌کند.

این مسوول یادآور شد: هم‌اکنون بیش از ۱۱ درصد از مساحت استان لرستان در قالب ۷ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند. 

وی با بیان اینکه از مجموع کل اراضی استان، ۸۸۳ هزار و ۵۰۳ هکتار مرتع و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار هم جنگل‌ها تشکیل داده است.

قائدرحمتی با بیان اینکه شرایط توپوگرافی و تشکیلات زمین شناسی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در لرستان شده است، ادامه داد: در زیست‌گاه‌های این استان، بیش از ۱۷۵۰ گونه گیاهی، حدود ۳۶۲ گونه جانوری شامل ۴۴ گونه از رده پستانداران، ۲۳۸ گونه پرنده، ۵۵ گونه از رده خزندگان، ۵ گونه دوزیست و بیش از ۲۰ گونه ماهی شناسایی شده‌اند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از جمله گونه‌های شاخص استان به پلنگ ایرانی، آهو، قوچ و میش، کل و بز، انواع گربه سانان کوچک، شاه روباه، خرگوش، روباه معمولی، گرگ، کفتار، کبک دری، انواع پرندگان شکاری، آگامای ایرانی، انواع مارها، لاک پشت آسیایی و لاک پشت مهمیزدار، سمندر لرستانی و ماهیان کور غار اشاره کرد.

وی بیان کرد: اگرچه اغلب مناطق استان دارای اقلیم مدیترانه‌ای نیمه‌خشک با زمستانهای سرد است، ولی تالاب‌ها، آبگیرها و سدهای استان از جمله تالاب‌های یازده گانه پلدختر، بیشه دالان بروجرد و تنوردر دورود علاوه بر پرندگان ساکن همه ساله میزبان جمعیتهای بزرگ از پرندگان مهاجر هستند.

وی گفت: انواع آبچلیک و مرغابی، حواصیل، آنقوت، خوتکا و انواع اردک، فالاروپ، پاشلک، سنقر، دم جنبانک ابلق، انواع کشیم و… از جمله این پرندگان مهاجر هستند که در مسیر خود به طرف مناطق زمستان گذرانی‌شان بخشی از سال را در تالاب‌های استان مستقر می‌شوند. 

قائدرحمتی اضافه کرد: بیش از ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد. یک گونه سمندر لرستانی، سه گونه ماهی کور غار و وزغ لرستانی(جمعا ۵ گونه) اندمیک استان هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه در استان ۴۳ درصد جنگل و ۳۱ درصد را مرتع تشکیل داده است، افزود:  ۱۰ درصد جنگل‌های ایران و ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و بالغ بر ۱۷۵۰ گونه گیاهی در استان وجود داشته و گونه شاخص و غالب جنگل‌های لرستان بلوط ایرانی است.

به گفته وی لازمه حفظ محیط زیست و تنوع زیستی همکاری و هم‌افزایی مردم و مسوولان و عدم بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرائی است.

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close