اخبار بروجرداخبار لرستانویژه ها

منابع آب زیرزمینی لرستان ۶۰ درصد کاهش یافت/ برخورد قاطع با حفاری‌های غیرمجاز

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی منابع آب زیرزمینی استان، گفت: حفر غیرمجاز چاه پیگیرد قانونی دارد.

داریوش حسن نژاد در گفت‌وگو با بازار، با اشاره به کاهش میزان آب‌های سطحی استان، اظهار داشت: دبی و حجم  رودخانه‌های استان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط ۵۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان حجم آب زیرزمینی استان نیز نسبت به سال قبل در شهرستان الشتر ۱۵۰ سانتیمتر، در خرم‌آباد ۸۰ سانتیمتر، بیرانشهر ۶۸ سانتیمتر، نورآباد ۱۸۴ سانتیمتر، رومشکان ۴۲ سانتیمتر، بروجرد، دورود ۱۸۵ سانتیمتر، اشترینان ۲۹۴ سانتیمتر، ازنا و الیگودرز ۲۳ سانتیمتر و کوهدشت هفت سانتیمتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در مجموع حجم آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌های استان به‌طور میانگین یک متر و ۲۰ سانتی‌متر کاهش داشته‌ است، عنوان کرد: حجم آب استخراج شده از آب‌های زیرزمینی استان نیز ۸۴.۴ میلیون متر مکعب است.

کاهش دبی رودخانه ها

وی خاطرنشان کرد: دبی رودخانه خرم‌آباد در محل «دوآب ویسیان» در یک روز جاری سه میلیون مترمکعب در ثانیه است که نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد کاهش داشته است؛ طبیعتاً امسال با توجه به کاهش حجم آب، کشت محصولات آبدوستی مانند هندوانه، سیب زمینی و برنج در استان و در برخی شهرستانها ممنوع شده است و استفاده از منابع آب زیرزمینی برای کشت این محصولات، ممنوع است.

حسن نژاد تصریح کرد: منابع رودخانه «سیلاخور» با ۹۱ درصد کاهش و رودخانه «سبزه» در محل «چم‌چیر» با هفت درصد کاهش به ترتیب بیشترین و کمترین کاهش حجم آب را در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته‌اند.

وی بیان کرد: در استان لرستان روستاهای زیادی که از منابع آب مطمئن برخوردار نیستند، امسال با چالش مواجه خواهند شد چون انواع منابع آب زیرزمینی‌ و چشمه‌های ما در اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش داشته ‌است، یعنی در بسیاری از روستاهایی که چشمه‌هایی با آب دائمی ندارند، قطعا این چشمه‌ها خشک و مردم با مشکل جدی آب روبرو خواهند شد.

انسداد چاه‌های غیر مجاز

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: حجم سدهای استان مثل سد مروک با حجم آب ۴۱ میلیون مترمکعب حدوداً ۴۰ درصد، سد ایوشان ۶۵ درصد، سد هاله ۹۶ درصد، سد خان‌آباد ۵۴ درصد و سد حوضیان ۹۵ درصد نسبت به سال گذشته پر شده است؛ ما به شدت از طریق گروه‌های گشت و بازرسی، حفر چاه‌های غیرمجاز را شناسایی و با آنها برخورد و این چاه‌ها را پر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سه دستگاه حفاری چاه غیرمجاز را در شهرستان دورود کشف و ضبط کردیم، تصریح کرد: از کشاورزان انتظار داریم که از کشت گیاهان آب‌دوست پرهیز کنند تا آب به پایین دست هم برسد چون سال سختی را پیش رو داریم؛ هم‌چنین از اجاره دادن زمین‌ به کشاورزان غیربومی که ضربه سختی به منابع آب‌های زیرزمینی استان وارد می‌کنند، جلوگیری شود؛ شاید اجاره زمین برای کشاورزان منفعتی داشته باشد ولی سال‌های بعد بابت احیای مجدد چاه‌هایشان که معمولاً امکانپذیر نیست باید هزینه‌های زیادی بپردازند لذا انتظار داریم همکاری کنند و از اجاره دادن و تخریب چاه‌ها جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: تمام کشاورزان موظف هستند که برای چاه‌هایشان کنتور هوشمند نصب کنند و همکاران ما آمادگی دارند که کشاورزان را به شرکت‌هایی، برای نصب کنتورهای هوشمند معرفی کند؛ با بانک کشاورزی هم هماهنگی هایی صورت گرفته و تسهیلاتی نیز برای کنتور هوشمند از طریق بانک پرداخت می‌کنیم فقط کشاورزان کافیست به شرکت آب منطقه‌ای شهرستان‌هایشان مراجعه کنند تا مقدمات نصب کنتورهای هوشمند برایشان فراهم شود.

حسن‌نژاد تصریح کرد: نصب کنتورهای هوشمند الزامی و در دستور کار است و هر کشاورزی تا کنتور هوشمند نصب نکند نمی‌تواند هیچ خدماتی دریافت کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close