اخبار جهان

رئیس جدید موساد کیست؟

روزهای بروجرد- «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب اعلام کرد که رئیس بعدی آژانس جاسوسی موساد «دیوید بارنیا» معاون کنونی «یوسی کوهن» است.

بارنیا جایگزین یوسی کوهن می‌ شود که از سال ۲۰۱۵ ریاست موساد را به‌ عهده دارد.

بدین ترتیب دیوید بارنیای ۵۶ ساله که سابقه ۲۵ سال حضور در سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را دارد، به عنوان رئیس جدید موساد منصوب شد.  

نتانیاهو در مراسم سالانه اعطای جایزه نخست وزیری برای افسران ویژه موساد گفت: بارنیا که با نام مستعار «ددی» نیز شناخته می شود، جایگزین مدیر برکنار شده یوسی کوهن خواهد بود.  

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد که اولویت اول بارنیا در سازمان جاسوسی موساد، جلوگیری از ایران برای دست یافتن به سلاح های هسته ای است.  

نتانیاهو ادعا کرد: «این انتصاب‌ ها تا زمانی است که سازمان موساد به تحقق دستاوردها و امنیت اسرائیل ادامه دهند. ماموریت هر یک از اعضای موساد ممانعت از ایران برای  دستیابی به سلاح هسته‌ ای است. این ماموریتی اصلی است.»

«آویخای مندلبلیت» دادستان رژیم صهیونیستی پیشتر حکم داد هیچ مانع قضایی برای انتصاب بارنیا نیست و مشخص شده که کابینه جدید تا زمان پایان کار کوهن تشکیل نخواهد شد.

کوهن در عادی‌ سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی نقش برجسته‌ ای داشت. او به امارات متحده عربی و بحرین سفر کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی گزارش‌ ها نوشت که کوهن با نتانیاهو در سال ۲۰۲۰ برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به این کشور رفته است. ریاض تاکنون اخبار مربوط به این سفر را تکذیب کرده است.

دیوید بارنیا کیست؟

دیوید (دِدی) بارنیا در «اشکلون» متولد شد و در «ریشون لزیون» بزرگ شد. پدرش، جوزف برونر (بارنیا) ، که با خانواده اش از آلمان نازی فرار کرد و در سه سالگی به اراضی اشغالی مهاجرت کرده است.

بارنیا در مدرسه شبانه روزی فرماندهی نظامی در تل آویو تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۳ در ارتش رژیم صهیونیستی ثبت نام کرد. وی بعداً در آمریکا تحصیل کرد و با مدرک لیسانس از انستیتوی فناوری نیویورک و کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی با مدرک مالی از دانشگاه «پیس» فارغ التحصیل شد. وی سپس به عنوان مدیر بازرگانی در یک بانک سرمایه گذاری در اراضی اشغالی کار کرد.

در سال ۱۹۹۶ وی به موساد پیوست، دوره ای را در جمع آوری افسران گذراند و در بخش تزومیت، فرماندهی واحدهای عملیاتی در اراضی اشغالی و خارج از آن خدمت کرد. وی به مدت دو سال و نیم به عنوان معاون رئیس بخش «کِشِت» خدمت کرد. در سال ۲۰۱۳ ، وی به عنوان رئیس بخش تزومیت منصوب شد. در سال ۲۰۱۹  وی به عنوان معاون رئیس موساد منصوب شد. در سال ۲۰۲۱، تصمیم گرفته شد که وی به عنوان رئیس موساد منصوب شود، موقعیتی که انتظار می رود در اول ژوئن سال جاری اجرایی شود.

بارنیا متاهل و پدر چهار فرزند است.

 

منبع:جماران

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close