اخبار لرستان

ظرفیت آب پشت سدهای لرستان به بیش از ۴۷ میلیون متر مکعب رسید

روزهای بروجرد– مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: با بارش های اخیر ظرفیت آب پشت سدهای استان به بیش از ۴۷ میلیون متر مکعب رسیده در حالی که در همین بازه زمانی در سال گذشته این میزان ۴۶ میلیون متر مکعب بوده است.

داریوش حسن نژاد در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: عمده سدهای لرستان در مناطق برف گیر و سردسیر استان قرار دارند و تاثیرات بارش های های اخیر در روزهای اواخر اسفند و فروردین ماه که چشمه های بالادست سدها به مرحله آبدهی می رسند نمایان خواهد شد.

وی افزود: بارندگی های اخیر سه درصد به ظرفیت سدهای مخازن لرستان افزوده و اکنون ظرفیت آب پشت سدهای استان به بیش از ۴۷ میلیون متر مکعب رسیده است در حالی که ظرفیت سدهای استان در همین بازه زمانی در سال گذشته ۴۶ میلیون متر مکعب بوده است.

حسن نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان پر است، عنوان کرد: بارندگی ها در اواخر اسفند و ابتدای فروردین ماه اگر به موقع باشد قطعا نقش مهمی در رونق کشاورزی استان خواهد داشت و با توجه به بارش های برف خوبی که داشته ایم در فروردین ماه که چشمه های بالادست سدها به آبدهی می رسند قطعا حجم آب پشت سدهای استان نیز با افزایش مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به کسری مخزن ۵۲۰ میلیون متر مکعبی سدهای استان ، تصریح کرد: این کسری به علت خشکسالی های پی در پی و برداشت های بیش از اندازه بوده و زمان می برد که این کسری ها جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: لازم است که تدابیر ویژه ای همچون رعایت الگوی کشت و جلوگیری از برداشت بیش از اندازه از آب های زیرزمینی توسط مسئولان استان به کار گرفته شود تا بخشی از کسری مخازن سدهای استان جبران شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سد در لرستان با اهداف مختلف برقابی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است، تصریح کرد: حجم مخازن این سدها ۹۰۰ تا یک میلیارد متر مکعب است و در صورت تکمیل ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را آبیاری خواهد کرد.

حسن نژاد افزود: سدهای رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، کمندان ازنا، مروک دورود، تاج امیر نورآباد، ایوشان، مخمل کوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره جزو سدهای در دست ساخت لرستان هستند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close