ورزش

فریدون زندی درس بزرگی به مربیان جوان ایرانی داد

روزهای بروجرد- فریدون زندی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران خیلی بی سر صدا در حال کسب موفقیت در رده مربیگری است. بازیکن سابقی که سعی کرده پله پله در مربیگری بالا بیاید و بدون عجله کارش را پیش ببرد.

همان بازیکن خوش استایلی که هواداران فوتبال از حضورش در ایران برای بازی با پیراهن سفید تیم ملی ایران به وجد آمده بودند حالا در آستانه کسب یک موفقیت قابل توجه در مربیگری است. پس بهتر است یک بار دوران او به عنوان فوتبالیست را باهم مرور کنیم و بعد به دوران مربیگری‌اش برسیم.

زندی بعد از جدایی از کایزرزلاترن، کم‌کم دوران افت خود را آغاز کرد و پیراهن باشگاه‌هایی نظیر کوبلنز آلمان، آپولون، المپیاکوس و آلکی لارناکا قبرس را پوشید و سپس به استیل‌آذین رویایی و پرستاره کوچ کرد که البته نتیجه‌ای جز سقوط این تیم متمول به لیگ یک نداشت. استقلال و سپس الاهلی قطر مقصدهای بعدی زندی بودند تا آن اتفاق ناگوار در لیگ ستارگان برای او بیفتد، آسیب ببیند و برای همیشه و در سن ۳۵ سالگی با فوتبال وداع کند و کفش‌ها را بیاویزد.

در این چند سال اخیر فریدون زندی تمرکز خود را روی حضور در کلاس‌های مربیگری فشرده در آلمان گذاشت، در تیم‌های پایه فعالیت کرد، پله به پله بالا آمد و هر از چندگاهی هم دیدارهای حساس لیگ را در مصاحبه با سایت‌ها و روزنامه‌های ایرانی آنالیز و تحلیل می‌کرد. زندگی زندی در آلمان اینگونه پیش می‌رفت تا اینکه از سوی مارکوس کوزینسکی -سرمربی دینامو درسدن- به حضور در کادر فنی این تیم دعوت شد. فریدون نخستین فعالیت خود را در یک تیم بزرگسال آلمانی با دینامو درسدن آغاز کرد و جدایی کوزینسکی در اواسط فصل هم باعث نشد تا او جایگاه خود را از دست بدهد.

با حضور الکساندر اشمیت، سرمربی ۵۲ ساله و جدید دینامو درسدن که سابقه کار در مونیخ ۱۸۶۰، سن پولتن و تورکگوچو مونشن را در کارنامه داشت، موقعیت زندی به خطر نیفتاد و او به همکاری خود با کادرفنی جدید ادامه داد. هافبک سابق تیم ملی ایران بعد از اشمیت و مایک شولز ۵۵ ساله که کمک اول است، به عنوان دستیار دوم در دینامو درسدن فعالیت می‌کند و البته به تازگی به افتخاری بزرگ نیز دست یافته است.

دینامو درسدن با سابقه حضور در نیمه‌نهایی جام یوفا در فصل ۱۹۸۹-۱۹۸۸، این فصل را در بوندس‌لیگای سه گذراند و البته یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها موفق شد جواز صعود به دسته بالاتر را کسب کند.

 

دینامو درسدن در هفته سی و هفتم توانست تورکگوچو مونشن، تیم سابق سرمربی‌اش را با نتیجه چهار بر صفر شکست بدهد و صعود خود را قطعی کند. اکنون و بدون احتساب بازی‌های هفته پایانی، دینامو درسدن از ۳۷ بازی ۷۲ امتیاز اندوخته و بر صدر جدول تکیه زده. بعد از دینامو درسدن هم هانزارستوک، اینگولشتات و مونیخ ۱۸۶۰ به ترتیب با ۷۰، ۶۸ و ۶۶ ایستاده و برای صعود مستقیم یا حضور در پلی‌آف تلاش می‌کنند.

نکته جالب درباره فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بوندس‌لیگای سه، تقابل زندی به عنوان مربی با تیم‌های سابقش بود. کایزرزلاترن، مپن و لوبک سه تیمی بودند که در این رقابت‌ها حضور داشتند و به ترتیب در رده‌های پانزدهم، هفدهم و نوزدهم قرار گرفتند.

فریدون زندی چهره دوست‌داشتنی و سابق تیم ملی، در اولین مصاحبه‌اش پس از حضور در تیم ملی جمله‌ای گفت که هرگز از یادها نمی‌رود. او رو به خبرنگاران گفت: «من دیشب اومدم، خوش اومدم!» فریدون درباره این جمله بعدها توضیحاتی ارائه داد و گفت: «من می‌خواستم بگویم خوشحال آمدم ولی کلمه خوشحال و آمدم را با هم میکس کردم و خوشامدم را گفتم!»

فریدون زندی حالا با کسب تجربه در فوتبال باشگاهی آلمان می‌تواند یک مربی آینده‌دار برای فوتبال آلمان باشد. او حالا باید حضورش در بوندس‌لیگا را خوشامد بگوید و بعد روی آغاز دورانی موفق در بوندس‌لیگای دو تمرکز کند.

 

 

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close