اخبار ایران

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰ / همه چیز آماده است جز شورای نگهبان و کاندیدای مورد نظر!

روزهای بروجرد- با نظر سیدمحمد خاتمی، بهزاد نبوی در جایگاهی نشست تا بتواند میان اصلاح طلبان اجماعی بزرگ ایجاد کند تا آنها با دست پر در انتخابات ۱۴۰۰ وارد شوند. بهزاد نبوی جایگاه بسیار قابل توجهی میان اصلاح طلبان دارد و معمولا همه جریان‌های اصلاح طلب حرمت ریش سفید او را نگه می‌دارند و همین موضوع باعث شده کارها با سرعت بیشتری روی روال بیفتد؛ چنانچه روسای کمیته‌های جبهه اصلاحات ایران در پنجمین جلسه این جبهه با رای اعضای کمیته‌ها تعیین و ابراهیم اصغرزاده به عنوان رئیس کمیته انتخابات برگزیده شد.

به گزارش رویداد۲۴ انتخاب ابراهیم اصغرزاده دبیرکل انجمن اسلامی مهندسین، نشان از رویه متفاوت این نهاد در این دوره از انتخابات است. اصغرزاده سال ۹۲ و ۹۶ نامزد عضویت در شورای شهر تهران بود، اما در فهرست نهایی قرار نگرفت. اصغرزاده از نیرو‌های مدرن و رادیکال جریان اصلاح طلب محسوب می‌شود که از سال ۸۰، به صراحت از برخی رویه‌ها در این جریان انتقاد می‌کرد، اما حالا او هم زیر پرچم بهزاد نبوی، تصمیم به فعالیت در این جریان گرفته است. اصغرزاده همچنین رئیس کمیته سیاسی جبهه هم شده است که طبیعتا در اتخاذ مواضع پیشروتر این جریان در انتخابات موثر خواهد بود.

پایان اختلاف نظر اعتماد ملی و جریان اصلاحات

این تنها خبر مهم جبهه اصلاحات نبود. الیاس حضرتی، به عنوان رئیس کمیته رسانه انتخاب شد تا شائبه اختلاف نظر اعتمادملی با جریان اصلاحات از بین برود. دوره گذشته الیاس حضرتی نایب رئیس شورای عالی بود. حضرتی دو هفته پیش، سرانجام با مهدی کروبی دیدار کرد و بعد از چهار بار استعفای شیخ محصور، سرانجام پذیرفت که دبیرکل اعتماد ملی شود. ظاهرا حزب اعتماد ملی همچنان به معرفی نامزد اختصاصی اصرار دارد و افشانی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد گرچه نام‌هایی مثل ابراهیم امینی و محمدجواد حق شناس و الیاس حضرتی هم از میان اعضای اعتماد ملی، شنیده می‌شود.

جواد امام مسئول کمیته استان‌ها

کمیته دیگر، کمیته حساس استان‌هاست که به خاطر انتخابات شورای شهر، مورد توجه قرار خواهد گرفت. جواد امام در حالی رئیس کمیته استان‌ها شد که در دوره گذشته، بعد از استعفای طاهرنژاد در این مسئولیت قرار گرفته بود.

طاهر نژاد نماینده حزب کارگزاران بود که خیلی پرشور در انتخابات حضور داشت، اما جواد امام و حزب ایثارگران که کنگره خود را روز جمعه برگزار کردند، مثل اکثریت احزاب اصلاح طلب، نامزدی در انتخابات معرفی نکردند.

تجربه جدید علیرضا علوی تبار برای انتخابات ۱۴۰۰ 

علیرضا علوی‌تبار دیگر چهره مجمع ایثارگران هم رئیس کمیته راهبرد و برنامه‌ریزی شد تا این حزب سیاسی، با قدرت بیشتری در این نهاد اثرگذار باشد. علوی تبار اولین بار است که در چنین جایگاهی قرار گرفته است. او که سابقه بار‌ها بازداشت و زندان را در کارنامه دارد، دیگر چهره‌ای است که در آینده این جریان سیاسی می‌تواند اثرگذار باشد و راهبرد‌های جریان اصلاح طلب را به نفع طیف دموکراسی خواه عدالت محور، سنگین کند.

آخرین کمیته هم به محمود صادقی رسید که رئیس کمیته پایش و داوری شد، کمیته‌ای که اگر وارد پایش عملکرد اعضای فعلی شورا‌های شهر شود، رویه محافظه‌کارانه بسیاری اعضای شورای شهر را در کلانشهر‌ها به چالش خواهد کشید. به غیر از این کمیته‌های پنجگانه، اعضای هیات‌رییسه ۵ نفره این نهاد بالادستی جریان اصلاحات نیز انتخاب شده‌اند. ترکیبی متشکل از رییس، دو نایب رییس، سخنگو و دبیر. پیش از این حضور دو چهره نسبتا محافظه‌کار یعنی مرعشی و کمالی، باعث بروز انتقاداتی به این ترکیب شده بود، اما ظاهرا انتخابات کارگروه‌ها نشان داد که طیف مدرن همچنان دست بالا را در تشکیلات جدید ائتلافی دارا هستند. تا اینجا احمد حکیمی پور و حزب اراده ملت و حزب جمهوریت (که دو شقه شده و دو دبیرکل دارد) هنوز وارد جبهه اصلاحات نشده اند، اما با حضور همه احزاب موثر در ترکیب و هیئت رئیسه این نهاد، جای خالی این احزاب محسوس نیست.

پیش از آنکه سال ۹۹ به پایان برسد، اصلاح‌طلبان توانستند ضمن تاسیس و راه‌اندازی نهاد اجماع‌ساز خود، زیرشاخه‌ها و تمامی ارکان این نهاد بالادستی را نیز تعیین‌تکلیف کنند و در عین حال، موانع قانونی وزارت کشور دولت حسن روحانی را رفع کنند. نیرو‌های رحمانی فضلی در چند نوبت ایراد‌هایی را متوجه نحوه فعالیت این نهاد بالادستی کرده بود، و اصلاح طلبان هم از فشار‌های آشکار و نهاد به ابن ائتلاف سخن گفته بودند، اما سرانجام «جبهه اصلاحات ایران» نظر مساعد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را جلب کرد.

حالا سوال این است که این جریان سیاسی چه زمانی وارد عمل شده و چگونه در میدان رقابت انتخابات ۱۴۰۰ ایفای نقش می‌کند. در این میان اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت دوچندان برخوردار است، ولی پیش از آن موعد نام‌نویسی برای انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا است و «جبهه اصلاحات ایران» نیز به همین منظور در فراخوانی از همه افراد صاحب صلاحیت در شهر‌های مختلف دعوت کرده تا در انتخابات شورا‌ها نام‌نویسی کنند. ثبت نام انتخابات همین روز‌ها آغاز می‌شود و رد صلاحیت کنار، فرصت حضور چهره‌های اصلاح طلب را در این انتخابات فراهم می‌کند.

آذر منصوری، اما علاوه بر آنچه پیش از این اشاره شد، از راه‌اندازی رسانه‌های مختص به «جبهه اصلاحات ایران» نیز خبر داده و اعلام کرده که این جبهه تصمیم گرفته از افراد صاحب‌صلاحیت در استان‌ها و شهر‌های مختلف دعوت کند تا در انتخابات شورا‌ها نام‌نویسی کنند.

اصولگرایان در این سال‌ها کوشیده اند که اصلاح طلبان حاضر در شورا‌های شهر را به چالش بکشند گرچه وضع شورای شهر اهواز و قم که ترکیب کامل اصولگرایی دارند، اصلا بهتر نیست و بار‌ها و بار‌ها با استیضاح شهردار و استعفا و… درگیر بوده‌اند.

با آنکه اصلاح طلبان برنامه‌ریزی خود را آغاز کرده‌اند اما شورای نگهبان همچنان سد اصلی فعالیت آنها محسوب می‌شود. اسماعیل گرامی‌مقدم از اعضای این جبهه به خبرگزاری برنا گفته است: «در انتخابات بسیاری نامزد خواهند شد، ولی ما مرحله‌ای به نام گزینش شورای نگهبان داریم. پس از این، احزاب به سازوکار و تصمیم‌گیری جبهه اجماع‌ساز تمکین خواهند کرد؛ چراکه برای هر کسی که نخواهد تمکین کند، از پیش تکلیف روشن است.»

هنوز بیش از ۳ ماه تا روز برگزاری انتخابات باقی است و اصلاح‌طلبان به هر حال چاره‌ای ندارند جز انتظار برای تعیین تکلیف وضعیت صلاحیت کاندیداهای‌شان، اما آنچه را به آنان مربوط است، انجام داده‌اند. با این حال هنوز ساز و کار اصلی معرفی نامزد‌ها اعلام نشده است. از گوشه و کنار خبر می‌رسد محمدرضا جلایی پور و رفقای جوانش همچنان ایده رای‌گیری از بدنه را در این نهاد مطرح می‌کنند. ایده‌ای که دور قبل مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. همچنین در حال حاضر، با وجود فعالیت‌های عارف، جهانگیری، پزشکیان و آخوندی و شایعاتی که درباره آذری جهرمی، ظفرقندی و ظریف مطرح است، اما جز علی مطهری، فرد دیگری اعلام رسمی نامزدی در انتخابات نداشته است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close