اخبار جهان

بشار اسد، کاندیدای دوره بعدی ریاست جمهوری

روزهای بروجرد- بشار اسد برای چهارمین بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سوریه شد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت رئیس پارلمان سوریه گفت که بشار اسد روز چهارشنبه درخواست کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۶ ماه می (۵ خرداد) را ارائه کرده است.

آمریکا و مخالفان دولت سوریه این انتخابات را محکوم کردند و آن را اینگونه توصیف کردند: “نمایش مسخره ای که هدف آن تقویت حکمرانی استبدادی اسد است”.

با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، چند کاندیدا حضور دارند اما معمولا انتخابات این کشور، رقابتی نیست و از قبل مشخص است که بشار اسد به راحتی پیروز انتخابات می شود.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: به نظر می رسد از قبل مشخص است که نتایج انتخابات به سود بشار اسد باشد.

بشار اسد ۵۵ ساله از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون قدرت را در سوریه در دست دارد. او بعد از مرگ پدرش (حافظ اسد)، به عنوان رئیس جمهور جدید تعیین شد. حافظ اسد که از فرماندهان ارشد ارتش سوریه بود با کودتای نظامی به قدرت رسید و ۳۰ سال رئیس جمهور بود.

بشار اسد در انتخابات قبلی (۲۰۱۴) با کسب ۸۸ درصد از کل آرا به عنوان رئیس جمهوری دوره جدید، در سمت خود باقی ماند. انتخابات ریاست جمهوری در سوریه هر ۷ سال یک بار برگزار می شود.

خبرگزاری رویترز نوشت: “خانواده اسد و حزب بعث که رهبری سوریه را برعهده دارند به مدت ۵ دهه به کمک ارتش و نیروهای امنیتی قدرت را در این کشور در دست دارند. ارتش و نیروهای امنیتی در سوریه در سیطره اقلیت علوی است. خانواده اسد علوی مذهب است”.

 انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه همزمان با دهمین سال آغاز بحران و جنگ داخلی سوریه برگزار می شود.

این بحران در ابتدا با اعتراضات مردمی و مطالبه اصلاحات شروع شد اما در گام های بعدی به درخواست سرنگونی حکومت بشار اسد و مسلحانه شدن اعتراضات و مخالفت ها تبدیل شد. همچنین شماری از گروه های مسلح، گروه های تروریستی و نیروهای افراط گرای اسلامی از جمله داعش و نیروهای نزدیک به القاعده نیز وارد بحران شدند. بحران در سوریه به صحنه رقابت قدرت های جهانی و منطقه تبدیل شد. این بحران همچنین صدها هزار کشته و میلیون ها نفر آواره بر جای گذاشت.

هم اکنون دولت بشار اسد با حمایت ایران و روسیه توانسته است کنترل اکثر مناطق سوریه را پس بگیرد.

 

منبع عصر ایران

 

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close