اخبار جهان

طالبان: بیش از ۱۵ هزار عالم دینی استخدام کرده ایم/ مانع پخش موسیقی در جشن‌های عروسی در تالار‌ها شده ایم / مانکن‌ها را به این خاطر شکستیم که به بُت شباهت داشتند

روزهای بروجرد– سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید که روند مبارزه با تفکرات غربی ازسوی این وزارت در تمام شهرها و روستاهای افغانستان به شدت آغاز شده و تا کنون پانزده‌ هزار عالم دینی (از علمای اهل تسنن) به عنوان محتسبین استخدام شده و روند استخدام افراد بیشتری جریان دارد.

محمد صادق عاکف مهاجر

«محمد صادق عاکف مهاجر» رئیس اداره ارتباطات عامه و سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در گفتگو با «انتخاب» به هدف از تشکیل و برنامه‌های آینده این وزارت پرداخته و تصریح می‌کند که مبارزه با تفکرات غربی در افغانستان جزو اصلی‌ترین برنامه‌های کاری این وزارت طی سالیان آینده خواهد بود.

عاکف مهاجر می‌گوید که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان سه بخش‌ دارد: «بخش اول آن متشکل از افرادی است که مشخصاً روی موضوع امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه کار می کنند. بخش دوم، روی موضوع جلب و جذب مخالفین کار می کنند؛ کسانی ‌که در گذشته مخالفین سیاسی و نظامی طالبان و یا از جمله اعضای حکومت پیشین بودند در این بخش جذب امارت اسلامی می کنیم. بخش سوم، به شکایات شهروندان رسیدگی می‌کند. اگر در حق کسی ظلم روا داشته شده است یا نظامیان طالبان بی‌جهت حق آنها را ضایع می‌کنند. می‌توانند برای احقاق حقوق شان به این بخش مراجعه کنند تا به شکایت شان رسیدگی صورت گیرد».

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه اقدامات عملی از سوی این وزارت اجرا شده، خاطرنشان می کند: «مانع پخش موسیقی در جشن‌های عروسی در تالارها شده ایم، در پارک‌ها جوانان را بی بندباری و بداخلاقی کردن نمی‌گذاریم و جلو فروش شراب و فروش قرص «کا» را گرفته ایم».

وی تصریح می‌کند که در کل برنامه‌های عملی این وزارت بر دو محور متمرکز است: «کار روی بخش نظامی و ملکی جریان دارد و ما برنامه داریم تا برنامه‌های کلانی را در سراسر افغانستان تطبیق کنیم.»

عاکف مهاجر می‌افزاید: «برنامه‌های بخش نظامی ما از سوی نظامیان امارت اسلامی اجراء می‌شوند که ضرورت به استخدام نیروهای جنگی مستقل وجود ندارد. در تمام ساختارهای نظامی، ریاست امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کرده ایم تا پلان‌های این وزارت را با استفاده از قوه قهریه اجراء کنند».

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان بیان می‌دارد که در بخش ملکی برای اصلاح جامعه و مبارزه علیه تفکر غربی در سراسر افغانستان ۱۵ هزار عالم دین را به عنوان محتسب استخدام کرده اند و به آنها حق الزحمه می‌پردازند تا اهداف این وزارت به گونه درست به مردم تشریح کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که در تشکیلات وزارت امر به معروف و در میان محستبین استخدام شده، علمای اهل تشیع هم حضور دارند یا تمام آنها از میان اهل سنت برگزیده شده است، می‌گوید: «در این میان هیچ عالم شیعه‌ای به عنوان محتسب استخدام نشده است. ما برنامه داریم تا در آینده درصورتی که نیاز باشد، علمای اهل تشیع را نیز برای مبارزه با تفکرات غربی و اقامه معروفات استخدام کنیم.»

وی می افزاید: «نشست‌هایی را با علمای اهل تشیع داشته‌ایم، اما کسی را از آنها در این وزارت استخدام نکرده‌ایم.»

عاکف مهاجر تصریح می‌کند: «برای اقامه امر به معروف تا مجبور نشویم از قوه قهریه استفاده نمی‌کنیم، اما اگر ضرورت باشد، برای جلوگیری از منکرات و ترویج معروفات به زور نظامی هم متوسل می‌شویم.»

وی تاکید می‌کند، وظیفه حکومت این است که با استفاده از زور جلوی منکرات در جامعه را بگیرد و مسئولیت شرعی علما هم اینست که با ارشاد و نصیحت معروفات را ترویج و منکرات خداوند را مزمت کنند.

سخنگوی امر به معروف طالبان، در پاسخ به این پرسش خبرنگار «انتخاب» که چرا مانکن‌ها را شکستند، می‌گوید: «مانکن‌های فروشگاه‌های لباس را بخاطر این شکستیم که به بُت شباهت داشتند؛ جلوی ترویج بُت پرستی در جامعه باید گرفته شود».

عاکف مهاجر تصریح می‌کند: «بعضی منکرات مواردی هستند که جبراً باید جلو انجام شان را بگیریم. برخی مواردی هم هستند که با توصیه قابل اصلاح اند. ما هم جبراً جلو برخی کارها را می‌گیریم و هم مردم را ارشاد می‌کنیم. کسانی که از معروفات خداوند سرپیچی کنند و به راه منکرات روان شوند، دستگیرشان کرده و برای شان پرونده تشکیل می‌دهیم و برای تطبیق احکام الهی به دادگاه می‌فرستیم.»

سخنگوی امر به معروف طالبان می‌افزاید، طی بیست سال گذشته، هزاران سرباز غربی برای ترویج فرهنگ و افکارشان به افغانستان آمده بودند و انحرافات زیادی را در جامعه ترویج کرده اند، آنها مسئولیت خود می‌دانند این افکار و بدعت‌ها را از جامعه افغانستان ریشه‌کنند: «جوانان شلوارهای پاره‌ پاره می‌پوشیدند، دختران لباس‌های تنگ و بدن نما می‌پوشیدند و به حجاب اسلامی اهمیت نمیداند و بی‌بندوباری می‌کردند، اکنون الحمد الله وضعیت تغییر کرده است و فرهنگ ناب اسلامی اجراء می‌شود.»

عاکف مهاجر می‌افزاید، غربی‌ها طی بیست سال گذشته، بودجه زیادی را برای ترویج فرهنگ شان به افغانستان اختصاص داده بودند و ارزشهای اسلامی را کمرنگ می‌کردند و دلارهای زیادی را در راستای نابودی فرهنگ اسلامی در افغانستان به مصرف رسانیدند.

وی در ادامه می‌افزاید: «حالا ما برای برچیدن این تفکرات دست به کار شده ایم و مبلغین زیادی را برای اصلاح افکار امت مسلمان افغانستان به عنوان کارمند استخدام کرده ایم تا در نقاط مختلف افغانستان جوانان را ارشاد کنند و متوجه مسئولیت‌های دینی و اجتماعی شان کنند.»

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان، هدف نهایی این وزارت را چنین بیان می‌دارد: « ما یک هدف اساسی داریم: دستورات شریعت را تطبیق می‌کنیم و جلوی اجرای منکرات را در جامعه می گیریم».

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close