فیلم و عکسویژه ها

تصاویر مسجد جامع بروجرد؛ قدیمی ترین مسجد غرب ایران

روزهای بروجرد- مسجد جامع بروجرد که با نام مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است.

مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده‌ است.

این مسجد در یکی از محله‌های تاریخی شهر به نام دودانگه واقع شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای منحصر به فرد استان لرستان و شهر بروجرد است.

مسجد جامع بروجرد در اصل بر روی یک آتشکده بنا نهاده شده‌ است. 

بنای اولیه این مسجد به صورت مجموعه‌ای شامل مسجد، حمام، آب انبار، ساختمان غریب خانه، میدان و سایر متعلقات بوده که امروزه بعضی از این آثار از بین رفته‌است. بنای مسجد جامع از نظر شکل از نوع مساجد تک ایوانی است که دارای دو در ورودی در قسمت‌های شرقی و غربی است.

بنا شامل یک حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن و یک شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مرکزی است. بنابر شواهد موجود، صفویان، زندیان و قاجار تعمیرات بنیادی در مسجد انجام داده‌اند و بخش‌هایی به آن افزوده‌اند.

 

عکس: ترانه بازداری

تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “تصاویر مسجد جامع بروجرد؛ قدیمی ترین مسجد غرب ایران”

  1. با سلام و عرض خسته نباشید به کارکنان خدوم سایت. متأسفانه مسجد جامع بروجرد که قدیمی ترین مسجد غرب ایران است. هنوز ثبت یونسکو نشده. متاسفانه مسءولین شهر که تابحال هیچ اقدامی برای ثبت جهانی این اثر نکرده اند. لااقل این سایت یک پویش مردمی راه بیندازد. و مردم با جمع آوری توماری که به امضای حداکثر رسیده شروع یک اقدام مثبت برای شهر مظلوم بروجرد باشند.

  2. لطف کنید دیدگاه من را منتشر کنید. مسجد جامع بروجرد که بر روی آتشکده بنا شده است. مهمترین وسیله جذب توریست داخلی و خارجی می‌تواند باشد. بروجرد با آب و هوای چهار فصل می‌تواند حتی در گرمای تابستان هم مکان گردشگران شود. چه حیف که بروجرد حتی یک شبکه تلویزیونی ندارد. مردم بروجرد باید هرکدام سفیر شهرشان در سراسر کشور شوند. استان و شهرستان در زمینه جذب توریست خنثی عمل می‌کنند. بروجرد زادگاه فرزانگان و فضلا و ادبا و اساطیری چون آرش کمانگیر است. بروجرد مهد قهرمانان و پهلوانان است. لطفا در زمانی که نمایندگان مجلس کم کارند خود مردم باید کاری بکنند. و زادگاه خود را از بن بست جاده ای و ریلی و هوایی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نجات بدهند. لرستان ظلم تاریخی به بروجرد بی یار و یاور نمود. خرم آباد بروجرد را حذف کرد و له کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close