اخبار ایران

حاشیه‌های محمود کریمی؛ از هفت‌تیر کشی تا حمله به ظریف

روزهای بروجرد- مداحی محمود کریمی علیه ظریف بازتاب زیادی داشت. او در این مداحی ظریف را ابلهی خوانده که خام لبخند غرب شده است. کریمی از معتقدان پروتستانیسم اسلامی است که مداحی باید سیاسی باشد. رویداد۲۴ برخی حاشیه‎‌های کریمی و ایرادات به دیدگاهش را بررسی کرده است.

 

 سال‌هاست مداح‌ها در سیاست ایران، اثرگذاری چشمگیری دارند. بر خلاف روحانیت که رسیدن به مدارج بالای آن نیازمند طی دوران طولانی تحصیلی است، مداح‌ها صرفا با یک صدای خوب به اضافه یک پروپاگاندا، می‌توانند یک شبه راه صد ساله را طی کنند. دستمزد‌های نجومی آن‌ها در ایام عزاداری ماه محرم، سال‌هاست محل مناقشه قرار می‌گیرد. منتقدان مداح‌ها معتقدند عمده آنها با گرفتن صله، به تقدیس شخصیت‌های سیاسی می‌پردازند و نحوه مداحی آنها به این بستگی دارد که از کجا منبع درآمد داشته باشند و بر همین اساس هم مدح سیاسی می‌گویند و گاه حتی عمل سیاسی هم می‌کنند؛ چنانچه در عید رجب سال ۷۳ برخی از همین افراد به حسینیه شهدای مرحوم منتظری یورش بردند تا سال ۷۶ و ماجرای کارناول عاشورا و … همواره رد پای برخی مداحان دیده می‌شد.

امسال با آنکه خاطر ویروس کرونا، مراسم عزاداری بسیار محدود بود، اما دلیلی نبود که حاشیه‌های مداحان ادامه نداشته باشد؛ چنانچه اخیرا خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه فیلمی از مداحی محمود کریمی منتشر کرده که در آن محمدجواد ظریف را با ابوموسی اشعری مقایسه شده است. ابوموسی اشعری یکی از شخصیت‌های صدر اسلام است که به خاطر خیانت چند باره به حضرت علی مورد انتقاد شیعیان است.

مدتی پیش فایل صوتی از ظریف منتشر شد که در مصاحبه‌ای محرمانه (برای ثبت در آرشیو مرکزی بررسی‌های استراتژیک) با سعید لیلاز از تفاوت دیدگاهش با سردار سلیمانی می‌گوید. این سخنان واکنش رهبر انقلاب را نیز در پی داشت و ایشان با زبان آراسته توضیح داد که با این دیدگاه مخالف است و تاکید کرد که وزارت خارجه مجری سیاست خارجی است و سیاستگذاری جای دیگری انجام می‌شود. اما همین نقد وقتی از زبان رسانه‌های اصولگرا یا چهره‌های اصولگرا بیان شد، شکلی اهانت‌آمیز گرفت و از ادبیاتی همچون «حقیر»، «نامرد» و «دروغگو» و «خائن» و … برای ظریف استفاده شد؛ ادبیاتی که البته در زبان آیت الله خامنه‌ای وجود نداشت. به این ترتیب مداحان اصولگرا و مخالفان ظریف به جای تاسی از زبان رهبری، از جای دیگری تاثیر پذیرفتند و ادبیاتی استفاده کردند که اهانت‌آمیز بود؛ چنانچه محمود کریمی در مدح خود از این ادبیات استفاده کرده است: «اشعری شیر شد، رجزخوان شد/ شر شد و فتنه شد، تلاطم‌شد / امر مولا در این میان گم شد / رشته افتاد دست جاسوسان / اشعری، انتخاب مردم شد»

در بخش دیگر مداحی محمود کریمی، محمدجواد ظریف ابلهی بوده که خام غرب شده است: ««ابلهی در نشست نافرجام / با زبان و تبسّمی، شد خام / حقّ مولا دوباره غارت شد / حقّ مردم به باد رفت؛ تمام»

ظریف از دیدگاه محمود کریمی، مشابه ابوموسی اشعری است که یکی در تاریخ به امام علی خیانت کرده و دیگری به آیت الله خامنه‌ای. از منظر آنها ظریف در حال خیانتی است که عنان کار را از دست رهبر انقلاب بگیرد و به دست جاسوسان بسپارد! اما در فرآیندی نالازم، یک اختلاف نظر طبیعی سیاسی به مقدسات گره خورده که یک سوی آن سپاه خیر است و یک سوی آن سپاه شر. ایراد کار در اینجاست که اگر فردا رهبر انقلاب در موضعی دیگر از اقدامات ظریف تمجید کند، باید کل این دوقطبی خیر و شر مطرح شده در این مداحی را زیر سوال برد چراکه مفهوم خود را از دست می‌دهد.

محمود کریمی کیست؟

محمود کریمی از جمله مداحان سیاسی ایران و از شاگردان مکتب ارضی است که موضوع اتفاقات صدر اسلام را به مسائل روز گره می‌زند و در مداحی خود بیان می‌کند؛ تا اینجای کار ایرادی ندارد چه آنکه طبیعی است جمهوری اسلامی نیز به اسلام سیاسی و پروتستانیسم باور دارد، اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که این پروتستانیسم سیاسی با مسائل مالی جهت‌دار می‌شود؛ چنانچه سال ۸۴ و در آن شرایط دوقطبی صدر اسلام را به نفع محمود احمدی نژاد مصادر می‌کرد و زمان دیگر مداحی‌اش به نفع قالیباف و رئیسی بود. حال آنکه این یعنی استفاده از مقدسات برای منافع سیاسی، و اسلام سیاسی هیچگاه به معنای سوءاستفاده جناحی از اتفاقات صدر اسلام نیست. البته بخش عمده این مداحی‌ها ریشه در مسائل مالی دارد، کما آنکه قالیباف هم همیشه ارتباط خوبی با مداح‌ها داشته است. در زمان حضور او در شهرداری، تعدادی از مداحان به استخدام شهرداری درآمدند. در مراسم مختلف از آن‌ها دعوت شد و دستمزد‌های بالا برای مداحی در برنامه‌های عمومی، به آن‌ها پرداخت شد. همچنین املاکی تحت عنوان حسینیه و هیات و … تشکل‌هایی مثل خانه مداحان، در اختیار این قشر قرار گرفت.

از جمله حاشیه‌های محمود کریمی حادثه تیراندازی و هفت تیرکشی او به یک خودروی پژو بود که ماجرا در دادگاه به هر ترتیبی ختم شد. بخت با سرنشینان پژو ۲۰۶ یار بود که هدف‌گیری حاج محمود به اندازه مداحی او خوب نبود!

واکنش‌ها به مداحی محمود کریمی علیه ظریف

توهین‌های اخیر محمود کریمی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ایام شب‌های قدر بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشته است؛ تا جایی که شب گذشته به شکل عجیبی در یک کلاب هاوس که توسط نیرو‌های سنتی و مذهبی تشکیل شده بود هم حملات تندی به کریمی شد و افراد حاضر در کلاب عموما معتقد بودند به خاطر نفوذ و ترس از مداحان بسیاری از روحانیون و علمای درجه یک قم حاضر نیستند در مجالس خود در این باره مطلبی بگویند و از نفوذ مداحان می‌ترسند.

همزمان بعضی از چهره‌های سیاسی نیز انتقادات تندی به مداحان کرده‌اند مثل مجتبی حسینی سردبیر اعتمادآنلاین که در صفحه توییتر خود نوشته است «برخی مداحان مداح اهل بیت نیستند حقوق سیاسی جناح‌های قدرت هستند. مداحی که به وزیر خارجه ایران توهین کرده است که همان فردی است که در مجلس عزاداری بسیاری از ثروتمندان و بعضی مفاسد اقتصادی مداحی کرده و عموماً از آن افراد نیز با تملق و چاپلوسی یاد کرده است و آن‌ها را افرادی بزرگ و قابل احترام دانسته و از جمله حسن رعیت و حسین هدایتی که هردو در زندان هستند.»

حتی علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در توییتی نوشته بود «حداقل ۸ سال است که مسائلی در مورد مباحث مالی حسن رعیت مطرح است. مداحان سرشناس از باب احتیاط هم که شده بود باید رابطه خود را در این مدت با وی کم می‌کردند نه اینکه فیلمِ ورزش دسته جمعی با وی را در یک باشگاه ورزشی منتشر کنند. یادمان نرود حسین هدایتی به ۲۰سال حبس محکوم شد.»

یاشار سلطانی در توییتی نوشت: «۶ سال پیش محمود کریمی از ویژگی‌های ظریف می‌گفت. ظریف آن موقع شیعه امیرالمومنین بود، اما امروز از ابلهی او می‌گویند. برادر محمود! برای ما معمولی‌ها و پایین‌نشستگان؛ از (رعیت/مرتضی» هم کمی بگو تا بفهمیم نان را چه زمان و با چه نرخی باید خورد!»

بهروز عزیزی نوشت: «مقایسه سخنان دیروز و چهار سال پیش محمود کریمی درباره مذاکرات و ظریف. با یک چرخش قهرمانانه، ظریف از شیعه مقتدر به ابلهی تبدیل شد که حق مولا را ضایع کرده است! بالاخره باید نان را به نرخ روز خورد
تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “حاشیه‌های محمود کریمی؛ از هفت‌تیر کشی تا حمله به ظریف”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close