اخبار بروجرد

بازآفرینی دروازه تاریخی بروجرد و توضیحات شهرداری

روزهای بروجرد- رئیس اداره زیباسازی شهرداری در باره بازآفرینی دروازه قدیم بروجرد گفت: این پروژه با هدف بازآفرینی و باز زنده سازی هویت تاریخی بروجرد به عنوان پایه و اساس صنعت گردشگری در سال ۹۳ کلید خورده است. دروازه قدیم بروجرد در امتداد دیوار آرامگاه امامزاده جعفر(ع) و در انتهای خیابان آیت الله طالقانی واقع بوده که کماکان نیز آثاری از برج و باروی آن باقی است و نام قدیم آن کوچه و محله‌ها هنوز با نام کوچه قلعه، مسجد قلعه و … بر سر زبان مردم بروجرد می چرخد .

دروازه‌‌های ورودی شهر بروجرد
دروازه‌‌های ورودی شهر بروجرد

احسان تقوی افزود: دروازه بروجرد در سال ۱۲۲۰ هجری شمسی توسط نقاش ، معمار و خاورشناس فرانسوی «اوزن فنلاندن» به تصویر کشیده شده که به همراه نقاشی مسجد سلطانی (امام خمینی ره) از آثار بسیار با ارزش تاریخی بروجرد می باشند.

رئیس اداره زیباسازی با بیان آنکه حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در کشور نشان دهنده هویت و تمدن یک ملت است بیان داشت: شناسنامه هر شهری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است که قدمت تاریخی و تمدن هر سرزمینی را مشخص می کند.

تقوی خاطرنشان کرد: اینجانب در سال ۹۳ با هدف باز زنده سازی این اثر تاریخی و بازآفرینی هویت تاریخی آن اقدام به باز طراحی این دروازه نموده و یک نمونه از آن را به صورت پایلوت در نمایشگاه دستاورد های شهرداری های سراسر کشور اجرا نموده که مورد استقبال شهرداران و اعضای شورای شهر های مختلف کشور قرار گرفت و موجب اخذ عنوان شهرداری برتر در حوزه فرهنگی در بین ۳۰۰ شهرداری شرکت کننده در آن نمایشگاه گردید.

وی افزود: همین مسئله سبب شد دروازه را در ابعاد واقعی در قالب یک پیشنهاد به شورای محترم پنجم و جناب آقای دکتر جافری شهردار خوش فکر بروجرد ارائه نمایم که بحمدالله مورد استقبال این عزیزان قرار گرفت و هم‌اینک در مرحله اجرا با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه می باشد .

احسان تقوی درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: این اثر دارای ۶۸ متر طول، ۶ متر عرض، ۴ دهانه ورود و خروج وسائل نقلیه با ارتفاع ۷ متر و طول ۹ متر و دارای قوس های اصلی دروازه قدیم، ۴ برج و باروی در دو طرفه اصلی دروازه با ارتفاع ۱۳ متر و آرایه های تزئینی از جنس آجر سنتی می باشد که در طرح سه بعدی ارائه شده قابل اجرا نبود ولی در در طرح اصلی اجرا می‌گردد که عامل اصلی زیبایی این دروازه می باشد.

وی با اشاره به موارد مشابه در شهرهای دیگر نیز افزود: طرح دروازه شهر انزلی به فانوس دریایی اشاره کرده است که نشانی از هویت این شهر در زمینه دریا و کشتیرانی می‌باشد و طرح دروازه تاریخی بروجرد نیز اشاره مستقیمی به هویت معماری اسلامی-ایرانی بروجرد دارد. دروازه شهر اهواز نیز اشاره مستقیمی به پل کارون دارد که بخشی از هویت اصلی این شهر می‌باشد. دروازه شهر بوشهر نیز نشانه‌ای از معماری اسلامی این شهر با قوس های معروف هولچین کُند است. دروازه شهر ارومیه نیز به سبک معماری اسلامی و پُر جزئیات این شهر تاریخی اشاره دارد.

رئیس اداره زیباسازی تصریح کرد:  پروژه دروازه بروجرد به هویت معماری ایرانی-اسلامی بروجرد اشاره دارد بطوریکه قطعاً در آینده به یکی از بزرگترین نمادهای هویتی شهر بروجرد تبدیل خواهد شد و باز زنده سازی این اثر خفته افتخار بزرگی است که نصیب شهرداری بروجرد شده است.

وی اقدام شهرداری بروجرد را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دانست که بیان داشته‌اند: «باید هر چه ممکن است محیط زندگی شهری به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر و امکان پذیرتر باشد».

تقوی با اشاره به تاکید شهردار بروجرد بر لزوم انجام مطالعات کافی قبل از اجرای پروژه‌های مدیریت شهری، افزود: قطعاً‌ این پروژه نیز از این موضوع مستثنی نبوده و تحقیقات مکفی قبل از اجرای آن به انجام رسیده است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close