اخبار جهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران در تولید اورانیوم فلزی پیشرفت داشته است

روزهای بروجرد- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دولت‌های عضو اطلاع داده است که ایران در تولید اورانیوم فلزی پیشرفت‌ داشته است. این در حالی است که کشورهای غربی به جمهوری اسلامی هشدار داده بودند چنین پیشرفتی می‌تواند مذاکرات وین را تهدید کند.

بنا بر گزارش رویترز، در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۲۱ میلادی آژانس تایید کرده است که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم با غنای تا ۲۰ درصد (U-۲۳۵) به شکل اورانیوم تترافلوراید برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد استفاده کرده است.

فعالیت‌های ایران در تولید اورانیوم خشم طرف‌های اروپایی برجام و ایالات متحده را برانگیخته است. این کشورها می‌گویند فناوری و دانش چگونگی تولید اورانیوم فلزی می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار رود.

ایران با رد این اتهام تاکید می‌کند که این بخش از فعالیت هسته‌ای هم مانند کل برنامه اتمی این کشور صلح آمیز است.

ایران و ۵ عضو توافق هسته‌ای از فوریه امسال برای احیای برجام تاکنون ۶ دور مذاکره برگزار کرده‌اند.

با وجود ابراز تمایل همه طرفین برای بازگشت به تعهدات برجامی، ایران و ایالات متحده تاکید می‌کنند که اختلاف‌های جدی برای توافق وجود دارد.

اگرچه پیش‌تر منابع خبری از ازسرگیری مذاکرات در نیمه ماه اوت و پس از تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران خبر داده بودند اما هنوز نه ایران و نه دیگر اعضا، تاریخی برای بازگشت به میز گفت‌وگوهای وین اعلام نکرده‌اند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close