اخبار جهان

موج گرمای کم‌سابقه جهانی؛ در آسیا ۵۲.۲ و در اروپا ۴۸ درجه سانتیگراد ثبت شد

روزهای بروجرد– موج گرمای کم‌سابقه تابستانی در چین، اروپا و دیگر نقاط جهان بیم و نگرانی نسبت به فرا رسیدن دوره‌ای سخت از خشکسالی را افزایش داده است.

یورونیوز: به گزارش سازمان هواشناسی چین، دمای هوا در منطقه سین‌کیانگ واقع در غرب این کشور روز یکشنبه به میزان کم سابقه‌ای نسبت به دوره زمانی اواسط ماه ژوئیه افزایش یافت و به رکورد ۵۲.۲ سانتی‌گراد رسید.

سین کیانگ، یک قلمرو نیمه بیابانی وسیع از خاک چین است که با چندین کشور آسیای مرکزی مرز مشترک دارد و به طور معمول گرمترین مناطق تابستانی این کشور را تشکیل می‌دهد.

در گزارش سرویس هواشناسی چین آمده است: دمای روستای سانبائو از توابع شهر تورفان واقع در منطقه سین‌کیانگ ساعت ۱۹ روز یکشنبه به وقت محلی به ۵۲.۲ درجه سانتی‌گراد رسید که در نوع خود بی‌سابقه است.

انتظار می رود گرمای بی سابقه در این بخش از غرب چین بنا به نظر کارشناسان حداقل تا پنج روز دیگر ادامه داشته باشد.

رکورد پیشین بالاترین دما در این منطقه که سال ۲۰۱۷ توسط ایستگاه هواشناسی روستای سانبائو ثبت شد جیوه حرارت‌سنج را به سطح ۵۰.۶ درجه سانتی‌گراد رسانده بود. 

یک کارشناس ملی هواشناسی چین با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در Weibo (معادل چینی توییتر) نوشت: «من هرگز چنین دمایی را ندیده‌ام که توسط یک ایستگاه هواشناسی منطقه‌ای ثبت شود.»

امواج گرمای اواسط تابستان در چین، پدیده‌ای غیرعادی محسوب نمی‌شود اما به گفته کارشناسان، این کشور در ماه های اخیر با شرایط اقلیمی سخت مواجه بوده که به دلیل تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

فرانس‌پرس در همین راستا به سرمای بی‌سابقه منهای ۵۳ درجه سانتی‌گراد اشاره می‌کند که ژانویه گذشته در منطقه‌ای واقع در مرز این کشور با روسیه به ثبت رسیده بود.

چین همچنین سال گذشته پس از هفته‌ها استقرار موج گرمای بی‌سابقه، گرم‌ترین ماه اوت خود را از زمان اوج‌گیری دمای تابستانی در سال ۱۹۶۱ تجربه کرده بود.

آسیا با موج گرمای بی‌سابقه دست و پنجه نرم می کند

کشورهای سراسر آسیا از ماه آوریل به این سو با چندین دوره گرمای بی سابقه مواجه شده اند. شرایط سخت آب و هوایی نگرانی‌هایی را در خصوص ظرفیت این کشورها برای انطباق با وضعیت دشوار اقلیمی ایجاد کرده است.

کارشناسان و دانشمندان علوم اقلیمی معتقدند که هدف تعیین شده برای جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه‌ای گرمایش زمین در دراز مدت دور از دسترس است.

دوره‌های طولانی مدت گرما در چین شبکه‌های برق و محصولات کشاورزی را با چالش‌های جدی مواجه کرده و بر نگرانی‌ها در خصوص تکرار احتمالی خشکسالی سال گذشته که در ۶۰ سال اخیربی‌سابقه بود، افزوده است.

تایلند در ماه آوریل رکورد دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد و ویتنام مجبور شد در ماه مه به دلیل گرمای بیش از ۴۴ درجه و مصرف بالای دستگاه‌های خنک کننده، برق را جیره بندی کند

موج گرمای شدید در دو ایالت پرجمعیت هند در ماه گذشته، صدها نفر را برای مداوا راهی بیمارستان کرد و جان نزدیک به ۱۷۰ نفر را گرفت.

کره جنوبی اواخر هفته گذشته شاهد جاری شدن سیلاب‌های مرگبار بود؛ این در حالیست که اوایل ماه جاری کارشناسان هواشناسی در این کشور نسبت به فراگیر شدن موج گرما هشدار داده بودند.

گرمای شدید اروپا و تخلیه گردشگران از اقامتگاه‌های ساحلی

گردشگرانی که تعطیلات تابستانی را در سواحل یونان سپری می‌کنند به دلیل تهدید‌های ناشی از آتش سوزی‌های جنگلی مجبور به تخلیه برخی اقامتگاه‌ها شدند.

این در حالیست که بنا به اعلام کارشناسان هواشناسی، گرمای شدید در اروپا که بخشی از یونان را نیز تحت تاثیر قرار داده احتمالا تا ماه اوت ادامه خواهد داشت.

در همین حال، سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که پیش‌بینی می‌شود موج گرما در دریای مدیترانه تا اواسط هفته تشدید شود و در برخی نقاط تا اوت ادامه یابد.

در تارنمای آژانس هواشناسی سازمان ملل به ثبت رکوردهای جدید دما در بخش‌هایی از نیمکره شمالی اشاره شده و آمده است که رکوردهای تازه نیز ممکن است طی هفته‌های آینده در دیگر نقاط به ثبت برسد.

اروپا در دومین موج گرمای امسال خود دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد را به ثبت رساند. گرم ترین دمای ثبت شده در اروپا ۴۸.۸ درجه سانتی گراد بوده است که سال ۲۰۲۱ میلادی در سیسیل ایتالیا گزارش شد.

دمای جهانی نزدیک به بالاترین حد تاریخی خود است

در حالی که ایالات متحده آمریکا و چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان کربن جهان گفت‌وگوها حول محور تغییرات اقلیمی را بار دیگر آغاز کرده‌اند، دمای جهانی به بالاترین حد تاریخی خود نزدیک شده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در توییتی نوشت: «در بسیاری از نقاط جهان، امروز گرم‌ترین روز ثبت شده در تاریخ پیش‌بینی شده است.»

طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، گردشگران در دره مرگ کالیفرنیا یکی از گرمترین نقاط زمین گرد هم آمدند تا شاید شاهد ثبت رکورد تازه ای باشند. پیش از این در سال ۲۰۱۳ دمای ۵۶.۶ درجه سانتی‌گراد در این دره ثبت شده بود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close