اخبار بروجرد

هویت شهری …

کاوه حدادی(کارشناس ارشد هنر)- مجسمه‌ سازی يا پيكرتراشي، هنرِ ريخت دادن به اشياء است و در هر اندازه و با هر ماده ­ای انجام می­ گیرد كه به محصول نهایی و خروجیِ این فرآیند، تنديس يا مجسمه مي‌­گویند.

ورود هنرهاي تجسمي (مجسمه، سَردیس، تَندیس و…) به عرصه فضاهاي شهري، یکی از عوامل زيباسازي شهری است و باعث ارتقاء سلیقه­ ی زیبایی­ شناسانه­ ی شهروندان و هویت­ بخشیدن به فضاهای محیطی می شود.

در دنیای امروز و در کشورهای مختلف، استفاده از این نمادها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده، چرا که مجسمه­ ها و نمادهای نصب شده در میدان­ های اصلی و مکان­ های مناسب یک شهر، بیانگر بخشی از فرهنگ آن شهر است.

نکته­ ای که در نصب این سردیس­ ها باید در نظر گرفت؛ اصول منظر شهری و تناسب­ هاست. توجه به وحدت و انسجام نمادها با محیط، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و به همین خاطر، مکان­ یابی مناسب، اهمیت ویژه ای دارد.

هنر شهری به ­طور عام و مشخصاً نصب سردیس­ شخصیت­های تاریخی مهم و بزرگان هر شهر و منطقه، باعث شکل­ گیری نوعی هویت بومی، ملی و فرهنگی شده و موجب تأثیرگذاری، الگوسازی مثبت و تلطیف منظر می شود و در حافظه مردم شهر و زندگی آنها ماندگار می­ شود.

اخیراً شاهد نصب سَردیس­های مشاهیر و مفاخر بروجردی در شهرمان هستیم. این اتفاق فرخنده را باید به فال نیک گرفت. «بروجرد» با توجه به سابقه و جایگاهی که در عرصه علم و فرهنگ و هنر این سرزمین دارد و چهره های ماندگاری را در بیشتر عرصه­ ها به ایران و جهان معرفی کرده است، شایستگی این را داشت که پیش از اینها، مسئولانش دست به این اقدام ضروری و مبارک بزنند. با این حال،  فکر، طراحی و اجرای این سردیس ­ها را، بالای تپه چغا؛ در یک مکان تفریحی و پربازدید باید سُتود و از شهردار و مجموعه­ی زیباسازی، همچنین اعضای فرهیخته ­ی شورای شهر بروجرد تشکر کرد.   

وجود این سردیس­ها، و استفاده از نقاشی­های دیواری و به­ طور کلی حضور هنر در جای جای شهر می‌تواند در کالبد نه­ چندان زنده­ ی شهرمان روحی تازه بدمد و به مردمش حس زندگی هدیه کند.  

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close