اخبار جهان

شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان؛ فنلاند اول، افغانستان آخر/ ایران در رتبه ۷۷

روزهای بروجرد- گزارش سالانه خوشحالی در جهان که با پرسش از ساکنان ۱۴۹ کشور جهان تدوین شده و سازمان ملل متحد هم در تهیه آن مشارکت دارد، یک بار دیگر فنلاند را به عنوان خوشحال‌ترین ملت جهان معرفی کرد.

پس از فنلاند، دانمارک، ایسلند، سوئیس و هلند قرار دارند که در جدول خوشحال‌ترین ملل جهان اول تا پنجم‌اند. نیوزیلند تنها کشور غیر اروپایی است که در این رده بندی در میان ۱۰ کشور نخست قرار دارد.

افغانستان هم در قعر این جدول قرار دارد. «گزارش جهانی خوشحالی» که با همکاری سازمان ملل متحد هر سال با پرسش از مردم کشورهای مختلف تهیه می‌شود به معیارهایی چون حمایت اجتماعی، آزادی فردی، تولید ناخالص ملی و میزان فساد توجه می‌کند.

به گزارش بی بی سی موسسات علمی و تحقیقاتی چون گالوپ آمریکا، دانشگاه آکسفورد بریتانیا، دانشگاه‌های سیمون فریزر و یو‌بی‌سی در ونکوور کانادا و مرکز مطالعات توسعه پایدار دانشگاه کلمبیا آمریکا در تهیه این گزارش مشارکت کرده‌اند.

بریتانیا که سال گذشته در رتبه ۱۳ قرار داشت با چهار پله سقوط حالا هفدهم است.

در انتهای جدول ملل خوشحال جهان که شامل ۱۴۹ کشور جهان است، افغانستان، لسوتو، بوتسوآنا، روآندا و زیمباوه قرار دارند.

ایران در رتبه ۷۷ این جدول قرار دارد. این در حالی است که بنابر این گزارش، ایران در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به طور متوسط در رتبه ۸۲ جهان قرار داشته است.

از یافته‌های جالب توجه این گزارش یکی این است که وقتی از مردم درباره «حال و احوال‌شان» سوال شد میانگین پاسخ‌ها تفاوت چندانی نسبت به چند سال گذشته نشان نداد. این در حالی است که جهان یک سال گذشته را به علت شیوع ویروس کرونا در وضعیتی غیرطبیعی گذرانده است.

۲۲ کشور در جدول امسال صعود کردند از جمله ایران و چند کشور آسیایی که نسبت به پارسال خوشحال‌تر نشان دادند. چین از رتبه ۹۴ به ۸۴ صعود کرده است.

این فهرست ۱۰ کشور اول این گزارش است:

فنلاند
دانمارک
سوئیس
آیسلند
هلند
نروژ
سوئد
لوکزامبورگ
نیوزیلند
اتریش

کانادا که در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در رتبه دهم قرار داشت، امسال به رتبه ۱۵ سقوط کرده اما همسایه جنوبی این کشور، آمریکا، با دو پله صعود بالای سر کانادا قرار گرفته است.

اسرائیل هم یک پله صعود کرده و در رتبه ۱۱ قرار گرفته اما امارات متحده عربی با ۸ پله سقوط از رتبه ۱۹ به ۲۷ نزول کرده است.

ترکیه از ۶۸ به ۷۸ سقوط کرده و تاجیکستان، دیگر همسایه ایران که در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در رتبه ۵۶ قرار داشت اکنون جایگاه ۶۲ را دارد.

افغانستان در جدولی که متوسط امتیازات را میان سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ رتبه بندی کرده مقام آخر یعنی ۱۴۹ را دارد. البته در این جدول ایران هم جایگاه ۱۱۸ را دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close