اخبار ایرانویژه ها

سخنگوی صنعت برق: نصف شدن ذخایر آب سدها، افزایش ۲۰ درصدی مصرف و استخراج رمز ارزها علت قطعی مکرر برق است

روزهای بروجرد- سخنگوی صنعت برق کشور درباره علت اصلی قطع برق گفت: نصف شدن ذخایر آب سدها و افزایش ۲۰ درصدی مصرف، عامل اصلی قطعی‌های اخیر است. بخشی از این افزایش مصرف مربوط به استخراج رمز ارزها است.

به گزارش «انتخاب»؛ پس از قطعی‌های مکرر برق از روز گذشته در کشور و گلایه‌های مردم، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور و معاون شرکت توانیر میهمان گفتگوی ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه خبر بود و در این باره گفت: امسال با دو پدیده کاهش بارندگی و همچنین گرمای زودرس هوا در مناطق مختلف کشور مواجه بودیم که بر اثر خشکسالی میزان مخازن آبی ما در حدود نصف سال گذشته است و این خود موجب کسری ۳۵۰۰ مگاواتی برق شده است. عامل دیگر نیز افزایش بی سابقه ۲۰ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته است.

وی افزود: براساس تخمین‌های مراکز معتبر، استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز حدود ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند. همچنین مصرف کنندگان مجاز رمز ارز از روز گذشته از مدار خارج شدند و در ۴ ماه اوج مصرف اجازه فعالیت ندارند.

جایزه ۲۰ میلیونی برای معرفی مراکز غیرمجاز رمز ارز

وی افزود: بخش عمده ای از ماینرهای غیرمجاز در شهرک های صنعتی، دامداری ها و … مستقر هستند و برخی از آنها از تجهیزاتی استفاده می کنند که دستگاه قرائت کنتور را به خطا می اندازد.

رجبی مشهدی با تأکید بر شناسایی برخی از مراکز غیرمجاز رمز ارز بیان کرد: در مورد این مراکز غیر مجاز مردم می‌توانند به ما کمک کنند و به این منظور تا سقف ۲۰ میلیون تومان پاداش در نظر گرفته شده و تاکنون در مجموع حدود ۱ میلیارد تومان پاداش هم پرداخت شده است.

سخنگوی صنعت برق درباره میزان تولید و مصرف برق در کشور گفت: میانگین تولید برق در کشور حدود ۵۵ هزار مگاوات است و پیش بینی مصرف برای تابستان هم همین رقم است، اما روز گذشته مصرف برق به ۵۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، البته برنامه‌هایی با صنایع برای مدیریت مصرف برق داریم.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق کشور

معاون شرکت توانیر درباره بی‌برنامگی روز گذشته در قطعی برق گفت: متوسط رشد مصرف برق کشور در ۱۰ سال گذشته ۱.۸ درصد بود و در شرایط اوج ۳ تا ۵ درصد، اما امسال ۲۰ درصد افزایش را تجربه کردیم که جبران ۹ هزار مگاوات کسری بسیار سخت است. البته برخی مشکلات فنی موجب شد که قطعی برق قبل از برنامه اعلام شده اتفاق بیفتد که تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام می‌دهیم.

رجبی مشهدی ضمن عذرخواهی از مشکلات به وجود آمده، گفت: از مردم خواهشمندیم به ویژه در ساعات اوج مصرف برق با ما همکاری لازم را داشته باشند، هم‌اکنون نیاز به ۲۰ درصد کاهش مصرف برق داریم که مهم‌ترین کمک مردم در حوزه وسایل سرمایشی است.

۲۰ درصد صرفه‌جویی با تنظیم دمای کولر‌های گازی

وی افزود: اگر دمای کولر‌های گازی حدود ۲۵ یا ۲۶ درجه تنظیم شود، حدود ۲۰ درصد صرفه‌جویی حاصل می‌شود. سایه‌بان و دور کُند کولر آبی هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف برق و مقداری هم مصرف آب را کاهش می‌دهد.

نحوه دریافت خسارت ناشی از قطعی برق

سخنگوی صنعت برق کشور درباره نحوه دریافت خسارت‌ ناشی از قطع برق گفت: مردم می‌توانند به سایت (bime.tavanir.org.ir) مراجعه و اعلام خسارت کنند. پس از طی مراحل مربوط خسارت از طرف بیمه پرداخت می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “سخنگوی صنعت برق: نصف شدن ذخایر آب سدها، افزایش ۲۰ درصدی مصرف و استخراج رمز ارزها علت قطعی مکرر برق است”

  1. سلام
    آقا یکی بداد ما برسد?
    از سر شب تا این ساعت حدود یک بامداد مورخه ۴/۳/۴۰۰) آب کوی زیبا شهرک اندیشه قطع شده است!
    برق کم بود!
    آب را هم به روی مردم قطع کردند!!!
    اطلاع رسانی که نمیکنند!
    هیچکس هم پاسخگو نیست!
    ⭕چرا مردم را اینطور اذیت میکنند!!؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close