اخبار لرستان

ایجاد ۹ گلخانه در لرستان/ شهرک گلخانه‌ای کوهدشت به بهره‌برداری می‌رسد

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی لرستان با اشاره به ایجاد ۹ گلخانه در لرستان گفت: شهرک گلخانه‌ای کوهدشت با ظرفیت دو هزار و ۴۰۰ تن کشت خیار در کوهدشت به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین طولابی در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: در سطح استان ۹ گلخانه ایجاد شده است که دو گلخانه توسط بخش خصوصی و هفت گلخانه دیگر در حوزه دولتی و اراضی ملی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به ایجاد شهرک گلخانه‌ای در شهرستان کوهدشت افزود: دو هکتار از شهرک گلخانه‌ای کوهدشت به بهره‌برداری رسیده است؛ این شهرک گلخانه‌ای سه فاز بوده که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده و از آن بهره‌برداری می‌شود، فاز دوم ۸۰ درصد و فاز سوم در مرحله ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و این برنامه را در دستور کار داریم که این شهرک گلخانه‌ای را تا پایان سال به بهره‌برداری کامل برسانیم؛ این شهرک گلخانه‌ای  ظرفیت تولید دو هزار و ۴۰۰ تن کشت خیار را به صورت سالانه دارد.

کشت ۱۵۰ هکتار گیاه دارویی در الیگودرز
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی لرستان عنوان کرد: با توجه به وضعیت اعتباری یک سری از این شهرک‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و برنامه داریم شهرک الیگودرز را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم و درصورت بهره‌برداری ۱۵۰ هکتار گیاهان دارویی کشت می‌شود.

وی بیان کرد: فاز نخست گلخانه واشیان پلدختر تا شهریور ماه بهره‌برداری می‌رسد، این گلخانه ۲۰ هکتار است که از ۱۲ هکتار مفید آن چهار هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

طولابی تصریح کرد: با بهره‌برداری از گلخانه‌های نیمه تمام به ازای هر هکتار گلخانه بین ۱۲ تا ۱۴ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و به نوعی تولیدی در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن در هر هکتار به تولیدات گلخانه‌ای استان اضافه می‌شود؛ تولید محصولاتی کاملا ارگانیک است و به نوعی هم در مصرف آب صرفه جویی به میزان یک چهل و سوم و حدود یک بیستم در بحث فرآوری خاک و فضای باز زمین آزاد می‌شود.

ایجاد صنایع تبدیلی
وی اظهار کرد: این موضوع در بحث تولید، اشتغال، صرفه‌جویی آب و بهره‌وری آب و محصول ارگانیک کمک می‌کند؛ با توجه به اینکه شهرک به یک مجتمع و مجموعه‌ای می گویند که تمام صنایع تبدیلی ایجاد می‌شود یکی از اقدامات خوب این است که در یک شهرک گلخانه‌ای واحد بسته‌بندی و سردخانه احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی لرستان گفت: اگر زمانی تنشی به محصول ایجاد شود محصول در سردخانه نگهداری می‌شود تا زمانی که چالش بازار و تنش رفع شود و با قیمت مناسب در بازار عرضه کنیم.

وی اظهار داشت: در بحث تسهیلات بانکی محدودیتی نداریم و با توجه به طرح‌هایی که داریم شهرک‌ها از اعتبار مصوب شده سطح استانی زیر ۱۵ میلیارد و اعتبارات سطح ملی بالای ۱۵ میلیارد می‌توانند بهره‌مند شوند.

اعتبارات قطره چکانی دولت
طولابی افزود: اعتبارات دولتی به صورت قطره چکانی است و تمام هدف و سعی ما این است که از دعوت سرمایه گذار کنیم و جذب سرمایه گذار را سرلوحه کار قرار داده‌ایم تا شهرک‌ها را به نحو احسن و با سرعت تمام به بهره‌برداری برسانیم.

وی عنوان کرد: دعوت می‌کنیم از تمام مالکان حوزه کشاورزی که بالای پنج هکتار زمین دارند، این مالکان می‌توانند از محل اعتبارات دولتی تسهیلات با درصد پایین سود بانکی برای ایجاد گلخانه‌ها بهره‌مند شوند، این آمادگی را داریم که با هر میزان و سطحی که کشاورزان و مالکان بخواهند گلخانه احداث کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close