اخبار ایران

گرمترین تابستان ایران در راه است

روزهای بروجرد– مدیرعامل شرکت توانیر از تابستان پیش‌رو با عنوان گرم‌ترین تابستان یاد کرد و گفت: ۱۸۰ اقدام عملیاتی در ۶ محور برای تامین پایدار برق خانه‌ها و بخش‌های مولد کشور طراحی شده و در دست انجام است.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: تابستان ۱۴۰۳ گرمترین تابستان خواهد بود که به تبع افزایش دما و استفاده از سیستم‌های سرمایشی، مصرف شبکه افزایش می‌یابد.

او با اشاره به طراحی ۱۸۰ اقدام عملیاتی در ٦ محور برای تامین پایدار برق خانه‌ها و بخش‌های مولد کشور، به برنامه‌های توسعه نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود اشاره کرد که در بخش حرارتی، نیروگاه‌های گازی، چرخه ترکیبی و مولد‌های مقیاس کوچک را شامل می‌شود و تا تابستان آینده علاوه بر احداث ۹۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه که اخیرا در مناقصه قرار گرفته به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود و انتظار می‌رود با پیوستن ۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع انرژی بر، افزایش تولید قابل ملاحظه‌ای را در تابستان شاهد باشیم.

رجبی مشهدی همچنین از تعریف ٧٧ طرح برای ارتقای پایداری بخش انتقال برق خبر داد که از پیشرفت خوبی برخوردار است و تا قبل از اوج بار تابستان به مدار می‌آید.

او در سمت مصرف نیز از طراحی برنامه‌های تشویقی از جمله در بخش خانگی خبر داد و یادآور شد: بخش خانگی در تابستان امسال مشارکت ۴۰ درصدی با برنامه‌های مدیریت مصرف داشتند و ۱۱۰۰ مگاوات کاهش مصرف اوج بار، ناشی از مشارکت بخش خانگی محقق شد.

رجبی مشهدی با تاکید بر عدم تغییر تعرفه برق یادآور شد: تعرفه برق برای مصارف زیر الگو بر اساس تعرفه‌های یارانه‌ای محاسبه می‌شود و برای مصارف بالای الگو به صورت پلکانی و افزایشی است.

مدیرعامل توانیر در خصوص سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای صنعت برق نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد تولید برق کشور به وسیله بخش غیردولتی تولید می‌شود، بخش خصوصی در بخش‌های تعمیر و نگهداری و طرح‌های توسعه‌ای نقش پررنگی دارد و بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذاری‌های حوزه برق مربوط به بخش خصوصی است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close