اخبار بروجردویژه ها

پروژه ۱۵ ساله‌ای که مدام تمدید می‌شود/ انتظار برای یک کتابخانه!

روزهای بروجرد- کتابخانه شهید باهنر بروجرد که در جریان زلزله سال ۸۵ بروجرد خسارت دید هنوز آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی نشده است و حالا مسئولان بعد از ۱۵ سال وعده‌ها را تمدید می‌کنند.

کتابخانه شهید باهنر از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های عمومی استان لرستان و شهرستان بروجرد است که براثر زلزله سال ۸۵ شهرستان بروجرد تخریب شد تا متولیان امر به فکر بازسازی آن بیفتند.

اما از آن روزها بیشتر از ۱۵ سال می‌گذرد و پروژه‌ای که روزی وعده افتتاح آن در سال ۱۳۹۰ داده‌شده است حالا در سال ۱۴۰۰ هم آماده بهره‌برداری نشده است.

پروژه‌ای که قرار بود ۶ ماهه تمام شود!

این پروژه کتابخانه‌ای که در زمینی به مساحت نزدیک به ۸۲۰ مترمربع و در سه‌طبقه عملیاتی شده حالا به گفته متولیان در مراحل پایانی قرار دارد اما به نظر می‌رسد امسال نیز بروجردی‌ها شاهد تکمیل این پروژه نخواهند بود.

مسئول وقت انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد در سال ۹۳ گفته بود: «طی قرارداد منعقدشده قرار بر این شده بود که این پروژه ظرف شش ماه ساخته و تحویل داده شود که متأسفانه تا به امروز این موضوع به سرانجام نرسیده است.»

پهلوان که آن روزها دلیل عدم تکمیل این کتابخانه را کمبود اعتبار اعلام کرده بود، تأکید کرد بود که «این پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد همچنان به دلیل کمبود اعتبارات کافی نیمه‌تمام مانده است!»

داستان همیشگی کمبود اعتبار!

فرشته طهماسبی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان هم در سال ۹۸ در جمع خبرنگاران در این رابطه گفته بود: دو کتابخانه شهید باهنر و آیتی بروجرد از پروژه‌هایی هستند که هر دو به خاطر محدودیت‌های اعتباری مقداری کار بهره‌برداری آن‌ها، در آن زمانی که پیش‌بینی می‌کردیم انجام‌نشده است.

وی افزود: به همین منظور با کمک مسئولین شهرستان، اداره کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه‌ریزی اعتبارات خوبی برای این دو پروژه در نظر گرفته‌شده و تخصیص خوبی هم خواهیم داشت که بتوانیم آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان ادامه داد: بیشتر امور مربوط به پروژه‌ها انجام‌شده و تنها تأسیسات آن‌ها باقی‌مانده است و به دلیل اینکه بیشتر اعتبارات به‌صورت اوراق بوده و معمولاً طبق قرارداد با اوراق پیمانکار با فروشندگان به‌راحتی انجام نمی‌شود اما امیدواریم طبق قول سازمان برنامه‌ریزی هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری هر دو پروژه باشیم.

مراحل عمرانی در نقطه پایانی!

از این اظهارات متولی حوزه کتابخانه‌های استان دو سالی می‌گذرد اما همچنان خبری از تکمیل این پروژه کتابخانه‌ای نیست.

آخرین واکنش‌ها به وضعیت این پروژه به بازدید نماینده مردم بروجرد از پروژه ساخت کتابخانه شهید باهنر برمی‌گردد تا همچنان شاهد اظهارات تکراری متولیان باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان روز گذشته در جریان این بازدید گفت: عملیات ساخت کتابخانه شهید باهنر سال ۸۵ در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع در سه‌طبقه آغاز و در حال حاضر مراحل عمرانی آن تقریباً به اتمام رسیده است و فقط خرید و نصب انشعابات آب، برق و گاز آن باقی‌مانده است.

فرشته طهماسبی افزود: با مساعدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تجهیزات این کتابخانه آماده است و بلافاصله پس از تحویل ساختمان از سوی مجری کار چینش تجهیزات آغاز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کتابخانه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از کتابخانه‌های عمومی استاد آیتی و شهید باهنر، کتابخانه شهید ساکی دینارآباد نیز سومین کتابخانه عمومی آماده افتتاح شهرستان بروجرد در یک سال اخیر بوده که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

این اظهارات طهماسبی نشان می‌دهد که همچنان تاریخ دقیقی برای بهره‌برداری از این پروژه از سوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان مشخص نشده است.

تمدید یک‌ساله وعده‌ها!

عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس گفت: توسعه کتابخانه‌های عمومی یکی از بهترین راهکارهای کاهش معضلات اجتماعی در کشور است؛ ازاین‌رو ضرورت دارد مسئولان امر در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه و سهولت دسترسی عموم مردم به کتابخانه‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

گودرزی تصریح کرد: بروجرد شهر مفاخر و شهیدان است و به تعبیر مقام معظم رهبری شهر استعدادهای درخشان است که باید به یک قطب فرهنگی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: روند توسعه کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بروجرد مطلوب بوده به‌طوری‌که پس از افتتاح کتابخانه درجه‌یک استاد آیتی، کتابخانه شهید باهنر دومین کتابخانه بزرگ در بروجرد بوده که کمتر از یک سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

با استناد به سخنان نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی دست‌کم مردم یک سال دیگر باید منتظر تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه شهید باهنر باقی بمانند تا در ۱۶ سالگی این پروژه کتابخانه‌ای به مرحله افتتاح برسد؛ اگر این وعده نیز مجدد از سوی متولیان امر تمدید نشود.

 

منبع: مهر

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close