اخبار ایران

وزیر کشور: سفر با خودروهای شخصی امکان‌پذیر است و نیاز به مجوز ندارد + جزئیات

روزهای بروجرد- وزیر کشور گفت: بیش از یک سال است که تمامی ارتباطات و مناسبت‌ها تعطیل شده که این نشاط اجتماعی را کاهش داده لذا فشار زیادی ناشی از این بیماری وجود دارد. ما اثرات این موضوع را برای امروز و پس از کرونا باید به طور دقیق پیش‌بینی کنیم. سفر با خودروهای شخصی امکان‌پذیر است و نیاز به مجوز ندارد.
به گزارش پارسینه؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک به بررسی آخرین برنامه‌ها در مقابله با کرونا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه گفت: سال ۱۳۹۹ سال ویژه‌ای برای کشور و وزارت کشور بود. سال ۱۳۹۸ شروعش با سیل بود و ادامه آن نیز با فشار‌های تحریمی با بیرون شدن آمریکا از برجام همراه بود. ما در ادامه سال ۹۸ یک سری ناآرامی‌ها را شاهد بودیم که گزارش آن را خدمت شما ارائه کردم. البته رفتن ترامپ از قدرت در آمریکا با سال ۱۳۹۹ همراه شد و آمریکا هم در سال ۱۳۹۹ به دنبال امتیاز گرفتن از ایران بود.

رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به اینکه ما هر سال در وزارت کشور اقدام به برآورد سال قبل می‌کنیم گفت: ما در سال ۹۹ بایستی موضوع امنیت را به شدت مدیریت می‌کردیم و پس از آن بحث بیماری کرونا مطرح شد، وزارت کشور نقش هماهنگ‌کننده در سطح کل کشور دارد و لذا بیماری کرونا برای ما مهم بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی به دلیل کرونا بیش از یک میلیون نفر شغل خود را از دست دادند، افزود: متاسفانه تقاضا در بازار کم و خرید و فروش کاهش پیدا کرد؛ لذا سال ۹۹ سال بسیار سختی بود. ما در حوزه سیاسی با مقاومت و استقامت مردم روبرو بودیم. شکست ترامپ برای مردم ما دفع یک شر بود، چراکه رفتار‌های ترامپ غیر قابل پیش بینی بود.

وزیر کشور ادامه داد: سال ۹۹ برای کشور سال خاصی بود، در سال ۹۸ مجموعه‌ای از شرایطی بود که شروع سال با سیل بود و در ادامه ساخت و ساز‌های مربوط به سیل و در عین حال فشار‌های تحریمی بود.

وی با اشاره به اینکه در زمانی که همه کشور‌ها با کمبود وسایل بهداشتی برای کرونا مواجه بودند ایران چنین درگیری‌هایی را داشت، اما توانستیم خودمان را وفق دهیم افزود: آخرین وضعیتی که امروز اعلام شد این است که خدا را شکر از آبان ماه که با پیک سوم در کشور مواجهه بودیم، به گفته رهبر انقلاب یک قرارگاه ایجاد کردیم، وظیفه قرارگاه این بود که پشتیبانی و حمایت‌های لازم را از افراد دخیل با این بیماری به عمل بیاورند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از آذرماه روند نزولی فوتی‌های کرونا را داشتیم و به سمت تولید اکسیژن، ماسک، ونتیلاتور، تجهیز بیمارستان‌ها رفتیم، الان به جایی رسیدیم که ماسک صادر می‌کنیم و امکان صادر کردن ونتیلاتور هم داریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما تجربه بسیار خوبی در مراقبت و درمان بیماران کرونایی داریم عنوان کرد: ما هم در داخل بحث تولید واکسن و هم بحث وارد کردن واکسن از کشور‌های دیگر را دنبال کردیم، از اردیبهشت به بعد بحث تولید انبوه واکسن ایرانی را در نظر داریم البته منتظر تولید واکسن خودمان نماندیم و واکسن را برای گروه‌های پرخطر کاری و افراد بالای ۶۰ سال وارد کردیم.

وی با اشاره به اینکه چهار شهر خوزستان از وضعیت قرمز در آمده است گفت: روزانه از ۲۱ هزار نفر در استان تست کرونا می‌گیریم، در واقع بیش از صد هزار نفر در روز را تست می‌گیریم.

وزیر کشور با بیان اینکه فردا اسامی شهر‌های قرمز و نارنجی به صورت عمومی اعلام می‌شود و فقط سفر به این شهر‌ها غیرمجاز است و به بقیه شهر‌ها می‌توان سفر کرد اظهار کرد: طبق برآورد وزارت بهداشت بیش از ۶۵ درصد فوتی‌های کرونا افراد بالای ۶۰ سال هستند و اگر بتوانیم این افراد را واکسینه کنیم در کاهش مرگ و میر‌های کرونایی تأثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: سفر به غیر از شهر‌های نارنجی و قرمز با رعایت شیوه نامه ها، مراقبت‌ها و برنامه‌های لازم مجاز است و این موضوع به تمامی دستگاه‌ها اعلام شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: مخالفت وزیر بهداشت به این‌معنی نیست که با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف است، از نظر شخصی مخالفت خودشان را با سفر‌های نوروزی اعلام کردند، ما باید قبول کنیم بر روی مردم فشار روحی و روانی زیادی است، ما شرایط مردم را درک می‌کنیم و امیدواریم که مردم هم شرایط ما را درک کنند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه جریمه مردم به معنی این نیست که پولی از آن‌ها بگیریم بلکه به معنی تذکر و اخطار برای آن‌ها است، البته ۹۵ درصد مردم رعایت می‌کنند گفت: ما حتی یک واحد تولیدی در کشور را به خاطر کرونا نبستیم، چراکه اگر بسته می‌شدند در این شرایط تحریم با بحران مواجه می‌شدیم.

وی با بیان اینکه سفر‌های عبوری از شهر‌های قرمز و نارنجی مجاز است، اما مردم اجازه توقف در آن‌ها را ندارند، اظهار کرد: سفر‌هایی که در قالب تور انجام می‌شود صفر تا صد این سفر‌ها با وزارت گردشگری است، سفر‌های نوع دوم سفر‌هایی است که در سایت وزارت گردشگری ثبت نام می‌کنند و تحت پوشش آن وزارتخانه قرار می‌گیرند و نوع سوم سفرها، مسافرانی هستند که خودشان به سفر می‌روند و باید این افراد مراقبت بیشتری داشته باشند، ما دیگر شهر‌های شمالی و جنوبی نداریم، شهر‌ها را رنگ بندی کردیم و سفر باید طبق رنگ بندی‌ها انجام شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد ورود حجم انبوهی از واکسن‌های داخلی به بازار خواهیم بود گفت: سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و به هیچ وجه نباید به آن‌ها سفر کرد؛ لذا توصیه وزیر بهداشت درباره ممنوعیت سفر‌ها اظهار نظر پزشکی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ توانستیم، در حوزه تولید و اقتصاد نسبت به سال پیش رشد داشته باشیم اضافه کرد: در حوزه‌های تجارت، واردات، صادرات، شاخص‌ها مناسب شد و مردم هم به این سبک زندگی عادت کردند، لذا به جایی رسیدیم که برای سال ۱۴۰۰ آماده می‌شویم که در آن چهار انتخابات داریم.

وزیر کشور تاکید کرد: همه این‌ها را مدیون الطاف الهی و هدایت‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات، پیگیری ها، برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های بسیار زیاد رئیس جمهور و دولت محترم می‌دانیم، اما در ورای همه این‌ها، مردم هستند که همه مشکلات را تحمل، مقاومت و استقامت می‌کنند و به همه ما روحیه می‌دهند.

رحمانی فضلی افزود: امیدواریم لایق این مردم باشیم و بتوانیم نیاز‌های آن‌ها را برآورده کنیم و فضای مناسبی را برای زیست و فضای مناسبی را از نظر امنیتی و سیاسی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که به مسافرت نمی‌روند و رئیس جمهور نیز بار‌ها اعلام کردند که به مسافرت نمی‌روند افزود: فضا به لحاظ دستورالعمل این آمادگی را دارد تا مسافرت انجام شود، اما در مسافرت تجمع و تداخل زیاد صورت می‌گیرد و لذا احتمال و امکان اینکه ویروس گسترش پیدا کند زیاد است.

توزیع جغرافیایی بیماری به گونه‌ای است که در برخی از محلات شاهد گسترش بیماری هستیم، لذا باید اولویت را به محلاتی بدهیم که در آنجا شعله‌های بیماری سرکش پیدا کرده است، بنابراین ما به سراغ آن محل می‌رویم.

وزیر کشور افزود: باید اطلاع رسانی و راهنمایی مردم به خوبی انجام شود تا با مشکل مواجه نشویم، کسانی که واقعاً می‌توانند و نیازی به سفر ندارند به مسافرت نروند، اما باید بدانیم که بیش از یک سال است که مردم فشار‌های روحی را تحمل کردند، مساجد، حسینیه‌ها، سینما، مراسم عروسی و عزا و تجمعات همه و همه محدود و گاهاً ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه محرم ماه عزاداری است گفت: در متن عزاداری محرم، آرامش روحی وجود دارد، همه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند لذا بر روی مردم فشار روحی و روانی زیادی ایجاد شده است، در شورای اجتماعی، بحث آثار اجتماعی این بیماری مطرح و به عنوان یک طرح در دستور کار قرار گرفته شد، لذا مردم را به رعایت تمامی شیوه نامه‌ها تشویق می‌کنیم.

رحمانی فضلی گفت: بنده نمی‌دانم که چگونه از اصناف و اتحادیه‌ها تشکر کنم، این‌ها بیشترین فشار‌های اقتصادی را تحمل کردند و بیشترین همکاری را با ما داشتند، خیلی از اصناف و مشاغل در این یکی دو ماه منتهی به نوروز معاملاتشان را انجام می‌دهند، اما دو سال است که دچار مشکل شده اند.

وی اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های ما واقعاً دستفروشان هستند لذا شهرداری و نیروی انتظامی را مامور کرده ایم تا به موضوع ورود پیدا کنند، به طوری که طرح‌هایی را برای دست فروشان طراحی کردند، بنده نمی‌گویم که به صورت صد در صد طرح‌ها اجرا شده، اما می‌گویم که ۶۰ درصد حتما اجرا شده است، خواسته ما این است که صددرصد دستورالعمل‌ها رعایت شود، ستاد مبارزه با کرونا اختیارات بسیار خوبی را در پلمب کردن، در جریمه کردن و هم در برخورد قضایی به ما داده است.

وزیر کشور افزود: در جلسه‌ای بر روی بحث آثار اجتماعی بودن و یا اجتماعی شدن و یا روح جمعی در ایران نقد‌هایی داشتند، انگار اینکه ایرانی روح جمعی ندارد و یا اینکه کم توجه می‌کند، ما نباید بی انصافی کنیم، هماهنگی‌هایی که مردم داشتند بسیار خوب بود، در ماه محرم و ماه رمضان کمک‌های بسیار خوبی صورت گرفت، کمک‌های مومنانه که مردم و خیرین داشتند بسیار عالی بود، جریان عظیمی در این رابطه راه اندازی شده است.

رحمانی فضلی درباره مشکلاتی که درباره برخی کالا‌ها در کشور به‌وجود آمده، تصریح کرد: علت کمبود برخی کالا‌ها مشخص است و ما یک ظرفیتی برای کالا‌هایی مانند مرغ و تخم مرغ داریم، علت این کمبود هم عدم تامین نهاده‌هاست و اشکالی در این سیستم وجود داشته که این وضعیت رخ داده است.

وی ادامه داد: وقتی هم کمبودی شکل می‌گیرد، تقاضا افزایش می‌یابد و برخی نیز هستند که به نوعی احتکار می‌کنند و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی کالایی کم می‌شود، طوری عمل شود که توزیع عادلانه باشد، تولید و توزیع مسئول و متولی دارد و وقتی اشکالی رخ می‌دهد یعنی که در یکی از این بخش‌ها مشکلی وجود دارد، امیدواریم با اقداماتی که صورت گرفته، دستگاه‌های مربوطه این موضوعات را حل کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه وزارت کشور نقش هماهنگ‌کننده، پیگیری و تنظیم بازار در استان‌ها را دارد خاطر نشان کرد: ما از دی‌ماه مکاتباتی را انجام دادیم و وضعیت تامین کالا‌ها را بررسی کردیم، ما ظرفیت بزرگی در مناطق مرزی داریم و قرار شد با سهولت بیشتر و عدم تاکید و پافشاری بر منشأ ارزی بتوانیم از بازارچه‌های مرزی کالا‌های اساسی مردم را به سرعت وارد کنیم.

وزیر کشور افزود: کسانی که توان واردات کالا‌ها را دارند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و دستورالعمل‌های مورد نیاز هم داده شده و امیدواریم این مشکلات هم حل شود، سال قبل همین زمان تولید مرغ زیاد بود که دولت مجبور شد که آن را بخرد و ذخیره کند تا قیمت به نحوی نشود که مرغدار ضرر کند، ما نمی‌خواهم توجیه کنم، وقتی می‌بینم مردم چندین ساعت در صف می‌ایستند و تحقیر می‌شوند، قابل تحمل نیست.

رحمانی فضلی در ادامه برنامه درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: انتخابات یک لطف الهی و منت خداوند بر ملت ایران است، در این‌دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شورا‌های شهر و روستا، در برخی مناطق میاندوره‌ای خبرگان رهبری و برخی شهر‌ها هم انتخابات مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت، ما آمادگی کامل را برای برگزاری انتخابات داریم و لذا هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم فرمودند که اگر می‌خواهیم مسائل کشور درست شود، باید مشارکت بالا برود خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات مجلس به هر دلیلی ۴۲ درصد شرکت کردند، البته از اسفندماه تا الان شرایط به گونه‌ای بوده که یکسال از شیوع بیماری کرونا گذشته و برخی اماکن مانند دانشگاه‌ها و مساجد بسته شده و یا فعالیت محدودی دارند و اینکه توصیه می‌شود مشارکت باید بالا باشد، همه ما باید مقتضیات، بستر و زمینه‌های این مشارکت را فراهم کنیم و هر نهادی بنابر وظایف خود این‌گونه عمل کند تا این فضا ایجاد شود.

وزیر کشور گفت: هنوز آرایش نیرو‌های سیاسی مشخص نشده و احتمالا تا عید هم تغییر خاصی در این‌فضا صورت نخواهد گرفت، از ۲۱ اردیبهشت‌ماه نیز ثبت‌نام ریاست جمهوری خواهد بود و زمان آن‌چنانی برای این مسئله نداریم و همه نهاد‌ها باید تلاش کنند و احزاب به صحنه بیایند، احزاب حداقل در برابر طرفداران خود در جامعه متعهد هستند که در این زمینه فعالیت کنند.

رحمانی فضلی بیان کرد: برگزاری انتخابات سالم در فضای امن و قانونی مد نظر ماست، ما حدود ۸ الی ۱۰ هزار شعبه اخذ رای را به‌خاطر بیماری کرونا افزایش می‌دهیم، در دوره ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی تجربه‌ای داشتیم به طوری که مردم در ساعات پایانی به حوزه‌ها می‌رفتند و ما تعیین کردیم که به طور متوسط در هر صندوق حدود هزار رأی داشته باشند؛ این به آن معنا نیست که فقط هزار نفر را راه بدهیم، بلکه این مقدار متوسط است؛ در زمینه تعرفه‌ها هم پیش‌بینی شده که کمبود نخواهیم داشت.

وی با اشاره به انتخابات الکترونیک گفت: ۲۵ فرایند در انتخابات، به‌صورت الکترونیکی است و ما ۲۴ فرایند را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهیم و مهم‌ترین آن تشخیص هویت است که به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وزیر کشور اظهار کرد: مرحله اخذ و شمارش رای الکترونیکی نیست و در انتخابات شورا‌ها البته نه در همه‌ی شهرها، بلکه اخذ و شمارش رای در حدود ۸ مرکز استان الکترونیکی خواهد بود.

وی درباره تجمعات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: ما دغدغه ثبت‌نام‌ها را داشتیم و در انتخابات شورا‌ها تدبیری داشتیم که به‌صورت غیر حضوری می‌توانند ثبت‌نام کنند، ولی قانون در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته که باید ثبت‌نام حضوری باشد، ما در شرایط فعلی شعبه‌ها را افزایش دادیم و احتمال دارد که زمان آغاز انتخابات را یک الی دو ساعت زودتر شروع کنیم که البته باید این موضوع به ستاد ملی کرونا برود و در آن‌جا تصویب شود.

وزیرکشور اظهار کرد: شور انتخابات در تجمعات و این گفت‌وگوهاست و متأسفانه اگر شرایط فعلی را داشته باشیم، مجبوریم محدودیت‌ها را اعمال کنیم، البته خیلی تلاش کردیم که شرایط تغییر کند، ولی جان مردم از همه چیز بالاتر است، لذا پروتکل انتخابات هنوز نگارش نشده و بعد از عید به ستاد ارائه و تصویب خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close