اخبار جهان

وزیر خارجه چین: ایران و آمریکا باید رویکردی گام به گام برای احیا برجام اتخاذ کنند

روزهای بروجرد- وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه گفت: اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کند.

وانگ یی در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص وعده آمریکا برای بازگشت به برجام و تداوم اختلافات واشنگتن و تهران در این زمینه گفت: «مسئله هسته‌ای ایران بر تمام خاورمیانه و حوزه خلیج [فارس] تأثیرگذار است».

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی چین افزود: «در چهار سال گذشته آمریکا با خروج از برجام پیمان‌شکنی کرد و فشار حداکثری را بر ایران تحمیل کرد که در نهایت موجب افزایش شدید تنش در منطقه غرب آسیا شد».

وانگ یی گفت: «اکنون که آمریکا در قبال بازگشت به برجام اشتیاق نشان می‌دهد، امیدواریم آمریکا با اقدام هرچه سریع‌تر در این خصوص، حسن نیت نشان داده و اقدامات متخاصمانه خود را کنار گذاشته و تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه علیه ایران را لغو کند».

وی در ادامه گفت: «ایران نیز باید به نوبه خود باید به پیروی کامل از تعهدات بازگشته و به مسئولیت‌های خود در زمینه عدم اشاعه [سلاح‌های هسته‌ای] را اجرا کند. ایران و آمریکا باید رویکردی گام به گام در این زمینه اتخاذ کنند».

وانگ یی افزود: «پیش‌تر گفته‌ام که برجام بستری برای رسیدگی به تمام مشکلات خاورمیانه نیست و درخصوص دیگر مسائل منطقه از جمله امنیت آن، چین تشکیل یک بستر گفت‌وگوهای چندجانبه را پیشنهاد کرده است. طرف‌های ثالث (غیربرجامی) می‌توانند در این بستر، نگرانی‌های خود را ابراز کرده و به تنش‌زدایی از طریق رایزنی و تعهد به صلح و ثبات کمک کنند».

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close