اخبار ایران

سردرگمی دلواپسان در مواجهه با توافق ایران و آژانس؛ مخالفان دولت دو دسته شدند

روزهای بروجرد- توافق دیشب ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ابتکار خارق العاده از سوی مذاکره کنندگان ایرانی بود که هم تخطی از قانون مجلس محسوب نمی‌شود و هم آژانس را راضی نگه داشته است. اما سردرگمی مخالفان دولت در مواجهه با این توافق سه‌ماهه نشان می‌دهد هنوز از اتاق فرمان دستورالعمل واحدی ارائه نشده است.

به گزارش امتداد، پس از اعلام بیانیه مشترک، مهدی محمدی مشاور قالیباف در توییتی نوشت:«‏از روز سه شنبه اجرای پروتکل الحاقی طبق قانون مجلس تمام و‌کمال در ایران متوقف می شود یعنی آژانس به هیچ تاسیسات یا اطلاعات پروتکلی دسترسی نخواهد داشت. ایران به اندازه سه ماه فیلمهای دوربین ها را نزد خود نگه می دارد، بدون هرگونه دسترسی آژانس. بعد از آن دیگر فیلمی هم ذخیره نمی شود.»

این توییت حمایتی محمدی در حالی بود که صبح امروز محمد باقر قالیباف در حساب توییترش با رونویسی از قانون مجلس و بدون هیچ موضع‌گیری له و یا علیه این توافق نوشت:«مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.»

با این حال صبح امروز مجلس در جلسه غیر علنی و پرتنش خود توافق دیشب را به بحث گذاشت و چند نماینده از جمله ذوالنوری گفتند که این توافق غیرقانونی است و به تلافی بررسی لایحه بودجه را منتفی کرده‌اند. ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت مجلس گفت:«امروز مجلس شورای اسلامی باید محکم بایستد و قرار نیست شأن مجلس زیر پا گذاشته شود. تا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا و بیانیه مشترکی که روز گذشته منعقد شد، پاره نشود، هیچ مقام دولتی حق ورود به مجلس را ندارد.»

در ادامه جلسه علنی تشکیل شد و نمایندگان شکایت خود از دولت درباره استنکاف از قانون لغو تحریم‌ها را به قوه قضائیه ارجاع داده و خواستار برخورد با متخلفین شد. مجلس با ٢٢١ رای موافق، ۶ رای مخالف و ٧ رای ممتنع از مجموع ٢٣٩ نماینده حاضر در جلسه، شکایت خود از دولت درباره استنکاف از قانون لغو تحریم‌ها را به قوه قضائیه ارجاع داد و خواستار برخورد با متخلفین شد.»

اما این در حالی است که عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان نزدیک به سپاه در توییتی نوشته است:«از امشب نظارتهای ⁧فراپادمانی⁩ متوقف می شود و مصوبه مجلس اجرایی خواهد شد.ضبط ۳ماهه دوربین ها توسط خود ایران هوشمندانه است. هم فرصت مجدد برای کسانی است که ممکن است فردا بگویند یکماه(استقرار بایدن)برای لغو تحریمها فرصت کمی بود هم با عقب راندن آژانس نسبت به گذشته، مدیرش راضی برگشت. ‏⁧#هم_صدایی⁩»

به نظر می‌رسد هنوز دستورالعمل واحدی برای جبهه مخالفان برجام صادر نشده و آنها در موضع‌گیری فعلا دچار نوعی سردرگمی و تناقض شده‌اند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close