اینترنت و کامپیوتر

چگونه سروش به رغم کاربران بیشتر از رقبا جامانده است؟

روزهای بروجرد- پس از مسدودشدن دسترسی به تلگرام در ایران، جدال پیام رسان‌های داخلی وارد مرحله تازه‌ای شد؛ برخی به تبلیغات میدانی روی آوردند، برخی برای در امان ماندن از موج خشمگین کاربران تلگرام، چراغ خاموش به کار خود ادامه دادند و برخی هم به پشتوانه حمایت‌های بی محابا به جریان سازی خبری پرداختند.
به گزارش روزنامه هفت صبح، نخستین موردی که در میان پیام رسان‌ها مورد توجه قرار گرفت، سطح اقبال مردم بود؛ همین جا بود که حرف کاربران ۱۰ میلیونی به میان آمد، اما خیلی زود مشخص شد که این ادعا، بیش از آن که واقعیت باشد، یک خواسته است از دولت برای فراهم شدن بستر میزبانی این تعداد کاربر.
در این میان، اما عجیب‌ترین اظهارنظر تعلق می‌گیرد به امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی که روز چهارشنبه (دوم خرداد) به فارس گفته بود: «در حال حاضر ۲۵ میلیون و ۱۱۴ هزار نفر در پیام رسان‌های داخلی عضو شده اند و به این ترتیب بخش عمده‌ای از کاربران تلگرام فعالیت‌های عمده خود را از فضای غیرقانونی به سایر پیام رسان‌ها منتقل کرده اند و فرآیند انتقال همچنان ادامه دارد. در حال حاضر تعداد کاربران فعال روزانه پیام رسان‌های داخلی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر است که عدد مهمی است.» آیا واقعا این اعداد معنا دارند؟ آیا این تعداد کاربر فعال داریم؟ رتبه پیام رسان‌ها به چه صورت است؟ در اینجا به سراغ بررسی این موضوع رفته ایم.
امان از کاربران خاموش!
در حالی که نمایش تعداد کاربران پیام رسان‌های داخلی به سند افتخار برای این پیام رسان‌ها بدل شده است، بررسی‌ها نشان میدهد که در پهنای باند مصرفی این پیام رسان ها، اوضاع به گونه‌ای پیش رفته که پیام رسان‌هایی با تعداد کاربر کمتر، رتبه بالاتری برای خود دست و پا کرده اند. منبع این اظهار نظر ما، پایگاه «الکسا» است که به منبع معتبری برای بررسی اقبال کاربران سایت‌ها و خدمات آنلاین بدل شده است.
در کمال شگفتی نمودار‌های الکسا نشان می‌دهد که رتبه نخست پهنای باند در ایران به پیام رسان «بله» تعلق می‌گیرد. رتبه دوم و سوم هم از آن «گپ» و «ایتا» ست و «سروش» رتبه‌ای بهتر از چهارم در بین کاربران داخل کشور پیدا نکرده است.
اما با احتساب اندک درصد کاربران ایرانی مقیم ایالات متحده، آلمان و انگلیس در رتبه بندی جهانی، بازهم در کمال تعجب «ایتا» فعلا گوی رقابت را ربوده و مقام‌های بعدی به ترتیب به «گپ»، «سروش» و «بله» می‌رسد. به عبارتی اندک کاربران جهانی سروش، جور رتبه پایین این آپ در ایران را کشیده اند و کمی رتبه آن را بهبود داده اند.
بررسی نمودار الکسانشان میدهد که اغلب پیام رسان‌های ایرانی با دو پاس گل خوب توانسته اند به خوبی کاربر جدید جذب کنند؛ یکی اتفاقات دی ماه سال گذشته و اختلال در تلگرام است و دومین شوک هم انسداد کامل این پیام رسان کاربر‌ها هم گویا از این تجربه جدید بدشان نیامده است و رتبه کلی این پیام رسان‌ها رفته رفته بهتر از پیش می‌شود. | با مرور نمودار‌های الکسا مشهود است که پیام رسان «بله» در ایران با شیب تندی مورد توفیق عمومی کاربران قرار گرفته است و بعید نیست حتی در میان مدت بتواند از لحاظ تعداد کاربر هم به نزدیکی سروش برسد.
سروش بنابر آمار «کافه بازار» صرفا در این بستر روی دستگاه‌های اندرویدی)، بیش از پنج میلیون بار دانلود شده و بنابر آمار «پلی استور» گوگل بیش از یک میلیون نصب هم به واسطه این بستر دارد؛ اما پیام رسان «بله»، بیش از ۵۰۰هزار بار از کافه بازار نصب شده است و صرفا بیش از ۱۰۰ هزار بار در پلی استور.
بازی تاج و تخت جانشینان تلگرام
«ایتا»، اما در پلی استور قابل یافت نیست و فقط در کافه بازار بیش از یک میلیون بار دانلود و نصب شده است. با وجود این اختلاف فاحش در میان کاربران «بله» و «ایتا» (در مقایسه با تعداد کاربران «سروش») آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد، این دو پیام رسان کاربران فعال تری دارند؛ آنقدر فعال که با فعالیت خود خیلی زود، ترافیکی بیش از «سروش» (که مطمئنا بیش از پنج میلیون کاربر دارد) را برای خود دست و پا کرده اند.
سروش این روز‌ها چوب فعالیت کم کاربران چندمیلیونی اش را می‌خورد. مسئله‌ای که با ارائه خدمات بهتر اپلیکیشن و اعتمادسازی شاید برطرف شود؛ شاید هم نه!
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close