اخبار لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان: کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در لرستان قرنطینه شد

روزهای بروجرد- مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: کانون بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه “سراب چنگایی” خرم‌آباد پس از مشاهده مرگ چند پرنده طی چند روز اخیر، بلافاصله قرنطینه شده است.

به گزارش ایرنا، “مهرداد فتحی بیرانوند” در نشست مجازی با خبرنگاران استان لرستان در پاسخ به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان و محیط زیست این منطقه اکنون قرنطینه و لاشه های تلف شده پرندگان معدوم سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای محیط زیست در شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی و پلدختر در حال آماده باش هستند و اکنون گزارشی مبنی بر تلفات مجدد پرندگان یا لاشه‌های آنها در رابطه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است تصریح کرد: مرگ چند پرنده زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآوره و ما در حالت آماده‌باش کامل هستیم.

وی در ادامه پاسخ سوالات خبرنگاران یادآور شد: صیانت از گونه‌های زیستی منطقه هشتاد پهلو لرستان که یک منطقه شکار و صید ممنوع است،جزو وظایف محیط زیست می باشد.  

فتحی بیرانوند تاکید کرد: گشت و کنترل نیروهای حفاظت محیط زیست در این منطقه فعال هست و آموزش‌های لازم به جوامع محلی، همیاران محیط زیست  داده شده است، اما تلاش ما این است، یک پایگاه حیات وحش در این منطقه ایجاد شود.

وی افزود: جلوگیری از ورود دام ها و عشایر به مناطق حفاظت شده، تصویب طرح مدیریت مناطق در امایش استان و شورای برنامه‌ریزی از جمله کارهای صورت گرفته برای جلوگیری از تهدیدات آینده مناطق حفاظت شده لرستان است.

وی به زیستگاه پلنگ در استان نیز اشاره کرد و گفت: پلنگ یکی از گونه‌های جانوری است که باید مورد حمایت قرار گیرد و استان لرستان بهترین زیستگاه پلنگ است.

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه ما امروز شاهد این پلنگ در جای‌جای استان لرستان هستیم، تاکید کرد: با توجه به اینکه مطالعات پلنگ بین المللی است با کمک یکی از تشکلهای زیست محیطی بین المللی دبیرخانه پلنگ ایرانی در استان لرستان  تشکیل شده است.   

فتحی با اشاره به موضوع احداث سایت دفن زباله صنعتی در شهرستان الیگودرز گفت:با توجه به شرایط و نظرات مخالف با احداث  سایت دفن زباله در شهرستان الیگودرز، سرمایه گذار این پروژه منصرف شده و در حال حاضر موضوع احداث سایت دفن زباله در این شهرستان به کلی منتفی شده است.

 وی ادامه داد: سایت دفن زباله های صنعتی توسط وزارت صنعت و معدن،وزارت کشور و سازمان محیط زیست به همه استان‌های کشور ابلاغ شده که  همه استان‌ها موظف شدند  محلی را برای  احداث سایت دفن زباله های صنعتی در استان خود پیش بینی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان بیان کرد: چون مجری احداث این سایت ها بخش خصوصی بوده و احداث سایت دفن زباله باید توجیه اقتصادی داشته باشد سرمایه گذار این طرح، شهرستان الیگودرز را برای احداث سایت دفن زباله انتخاب کرد.

فتحی بیرانوند به ثبت تالاب های لرستان در کنوانسیون رامسر اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های ما ثبت این تالاب ها در کنوانسیون رامسر است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته چند تا از تالابهای استان لرستان پرونده آنها برای ثبت انجام شده و امیدواریم در سال آینده سه تالاب لرستان ثبت بین المللی شود. فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: طی سال جاری ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی و استانی برای تالاب های استان لرستان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در بحث واحدهای صنعتی سبز امسال پنج واحد سبز در کل کشور برگزیده شده است که شرکت پتروشیمی لرستان یکی از این واحدها بوده و داروسازی اکسیر بروجرد نیز جدیدا به عنوان واحد سبز در سطح کشور شناخته شده است که این افتخاری برای این استان است. 

مدیرکل محیط زیست لرستان به آلودگی کارخانه سیمان دورود اشاره کرد و گفت: این کارخانه یکی از کارخانه های قدیمی کشور محسوب می شود و قطعاً تجهیزات آن نیز قدیمی بوده اما نظارت ما تشدید شده و اکنون شاهد کاهش آلودگی سیمان دورود در بخش های مختلف هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین برنامه های ما آموزش و فرهنگ زیست محیطی بوده است، عنوان کرد: این آموزش ها در روزهایی همانند هوای پاک، روز درختکاری و غیره انجام می شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close