اخبار جهان

عقب‌نشینی سه کشور اروپایی از طرح قطعنامه علیه ایران

روزهای بروجرد- خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح خود تحت حمایت آمریکا در خصوص تصویب قطعنامه در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در شورای حکام عقب نشسته‌اند.

نورمن لارنس خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال نیز این خبر را تائید کرد. 

او در توئیتی نوشت: “اخباری به گوش می‌رسد که قطعنامه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) علیه ایران در آژانس ارائه نخواهد شد. آن‌ها عقب نشینی کردند.”

طبق این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده «رافائل گروسی» قرار است ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ کنفرانسی خبری داشته باشد.

به نوشته رویترز، آژانس دلیل این کنفرانس را اعلام نکرده اما دیپلمات‌های مذکور گفته‌اند مدیرکل آژانس به ۳۵ عضو شورای حکام گفته که این نهاد قصد دارد در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) با ایران گفت‌وگوهای فنی انجام دهد.

همزمان «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در بروکسل در صفحه توییتر خود به نقل از برخی منابع نوشت احتیاط آمریکا درباره واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام نقش مهمی در عقب‌نشینی اروپا داشته است

نورمن لارنس می‌گوید که نگرانی آمریکا در خصوص واکنش احتمالی ایران به قطعنامه شورای حکام، در عقب نشینی تروئیکای اروپا نقش کلیدی داشته است.

 وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه شب گفته بود که قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه می‌شود و آن را انتقادی خواند. «ژان ایو لودریان» ادعا کرد که این قطعنامه در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

ایران پیشتر تاکید کرده بود در صورت صدور قطعنامه درباره توافق اخیر با آژانس بازنگری می کند. 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، گفته بود: “حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.”

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: «بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.»

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی هم به شورای حکام هشدار داده بود در صورتی که در نشست خود نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

امروز هم حسن روحانی رییس جمهور تاکید کرد “آژانس بین المللی انرژی اتمی مکان بازی سیاسی نیست.”

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close