اخبار ایرانپزشکی

نشانه های پنهان کمبود ویتامین D در زمستان

روزهای بروجرد- کاهش سطوح ویتامین D معمولا در زمستان بخاطر کمبود نور خورشید احساس می شود و می تواند به اشکال مختلف سلامت ما را تهدید کند.

کاهش سطوح ویتامین D معمولا در زمستان بخاطر کمبود نور خورشید احساس می شود و می تواند به اشکال مختلف سلامت ما را تهدید کند. موارد زیر نشانه های پنهان اما هشدار دهنده کمبود این ویتامین در فصل زمستان است.

علائم کمبود ویتام ین D در زمستان

۱. بی حالی یا خستگی شدید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، شایع ترین علامت پنهان کمبود ویتامین D در زمستان خستگی و سطح انرژی پایین است. بسیاری از افراد این خستگی را به عنوان یک پیامد معمولی فصل زمستان رد می کنند، غافل از اینکه می تواند نشانه خاموش یک موضوع جدی تر باشد.

۲. نوسانات خلقی یا تغییرات خلقی

تحقیقات نقش حیاتی ویتامین D را در تنظیم خلق و خو و پیشگیری از شرایطی مانند افسردگی و اختلال عاطفی فصلی برجسته می کند. در طول زمستان، زمانی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش می‌یابد، افراد ممکن است کاهش خلق و خو و احساس کلی رفاه را تجربه کنند. تشخیص این نوسانات خلقی به عنوان نشانه های بالقوه کمبود ویتامین D می تواند مداخله به موقع را انجام دهد.

۳. بدن درد، استخوان درد و ضعف عضلانی

ویتامین D برای جذب کلسیم، یک ماده معدنی حیاتی برای حفظ استخوان‌های قوی، ضروری است. افرادی که ویتامین D کافی ندارند ممکن است درد مکرر استخوان، ضعف عضلانی و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان را به ویژه در ماه های زمستان تجربه کنند.

۴. بیماری مکرر و ضعف ایمنی

کمبود ویتامین D در این فصل می تواند افراد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت های تنفسی کند و بر اهمیت حفظ سطح کافی ویتامین D برای یک سیستم ایمنی قوی تأکید می شود.

۵. ریزش مو

با کمال تعجب، کمبود ویتامین D ممکن است به روش های غیرمنتظره ای از جمله ریزش مو ظاهر شود. بیمارانی که با ریزش موی غیرقابل توضیح مراجعه می کنند باید احتمال سطح ناکافی ویتامین D را در نظر بگیرند و به دنبال راهنمایی های پزشکی مناسب باشند.

۶. افزایش وزن

افزایش وزن غیرقابل توضیح یکی دیگر از پیامدهای بالقوه کمبود ویتامین D در زمستان است.

۷. پوسیدگی دندان در نوزادان و کودکان نوپا

کودکان از عوارض کمبود ویتامین D مستثنی نیستند. ویتامین D ناکافی می‌تواند عامل پوسیدگی دندان در نوزادان و کودکان نوپا باشد.

۸. بیماری مکرر لثه و از دست دادن دندان

برای بزرگسالان، بیماری مکرر لثه و از دست دادن دندان ممکن است نشان دهنده کمبود زمینه ای ویتامین D باشد.هوشیار بودن در مورد این شاخص های ظریف کمبود ویتامین D، افراد را قادر می سازد تا اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از سلامت خود در طول فصل سرد زمستان اتخاذ کنند. دریافت مشاوره حرفه ای پزشک و گنجاندن غذاها یا مکمل های غنی از ویتامین D در برنامه روزانه افراد می تواند تفاوت قابل توجهی در بهبود کلی ایجاد کند.

منبع: سلامت نیوز
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close