اخبار بروجرد

بررسی وضعیت کارگران نساجی بروجرد

روزهای بروجرد– رییس اداره کار شهرستان بروحرد می‌گوید از ۱۶ بهمن سال گذشته اعتبار شورای اسلامی کار تمام شده و به واحد صنعتی تذکر داده که پیگیری انجام دهند، اما اگر کارفرمایی نخواهد شورای اسلامی کار تشکیل دهد کار ما سخت می‌شود.

عبدالعلی گیوه کی با اشاره به رسیدگی به مطالبات کارگران در اداره کار شهرستان به خبرگزاری دانشجو گفته است: روال در رسیدگی اداره کار به دو صورت است یکی اینکه اداره کار به صورت دوره‌ای به واحد‌های صنعتی ورود می‌کند و یکی هم اینکه خود کارگران به اداره کار مراجعه و درخواست رسیدگی می‌کنند؛ در موضوع نساجی بروجرد اداره کار بالغ بر ۱۰۰ رای علیه نساجی صادر کرده است و تلاش کردیم حقوق کارگران را استیفا کنیم و آرایی دقیقی نیز صادر شده است و معمولا آرایی هستند که در دیوان عدالت اداری نیز تایید شده است.

او می‌گوید: در اصل ۱۷۸ قانون کار تصریح شده است که هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگری را از حضور در شورای اسلامی کار منع کند و ما تذکرات لازم را به واحد صنعتی داده ایم.

رییس اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان بروجرد می‌گوید: در فروردین اسامی کارگران متقاضی شورای اسلامی کار را به مراجع ذیربط و اداره کار استان لرستان معرفی کرده اما هنوز اسامی برنگشته که فرایند انتخابات را شروع کند.

او با قبول این‌که فرایند انتخابات زمانبر شده است علت آن را عدم همراهی کارفرما می‌داند هرچند تصریح می کند که در نساجی بروجرد هر چند وقت یکبار اعتراضات کارگری داریم و این مسئله کار برگزاری انتخابات را سخت‌تر می‌کند.

بنابر قانون، مرجع حل اختلاف کارگری شامل ۹ مقام است که سه مقام حقوقی است و شش مقام حقیقی است و نمایندگان کارگر و کارفرما نیز در این مجمع حاضرند و آرای مراجع حل اختلاف خود به خود به مراجع قضایی می‌رود و وقتی که رای را صادر می‌کنیم و موظفیم آرا را برای اجرای به دستگاه قضایی ارجاع دهیم و دستگاه قضایی در جریان کامل آرای مرجع حل اختلاف قرار دارد.

گیوه کی می‌گوید کارگاه‌های بزرگ مشکلاتی بزرگی هم دارند و نساجی بروجرد با ۲۵۰۰ کارگر پرونده‌ها و شکایت‌های زیادی نیز خواهد داشت و با توجه به نقایص مدیریتی و حقوق و دستمزدی که وجود دارد جزء کارگاه‌های بحران دار به شمار می‌رود.

رییس اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان بروجرد درباره وضعیت کارگران اخراجی نساجی بروجرد نیز می‌گوید: ۱۸ کارگر با مسئله اعتصاب و ۷ کارگر دیگر به خاطر کارآیی پایین اخراج شدند، از این ۱۸ کارگر نیز ۹ نفر با پایان قرارداد و ۹ نفر دیگر هم کسانی هستند که قرارداد دارند، اما از ورود به کارخانه منع شده‌اند و نظر ما این است که کسانی که قرارداد دارند باید به محل کارشان برگردند، اما کسانی که قرارداد ندارند توافق بین کارگر و کارفرما ملاک است.

او همچنین گفته است: در جلسه‌ای که بین کارگر و کارفرما و با حضور دادستان بروجرد برگزار شد قراردادی ۳ ماهه منعقد شده است، اما در این مدت کارگران به کارگاه نمی‌روند و روند دورکاری خواهند داشت و حقوق و دستمزد نیز می‌گیرند و بعد از سه ماه کارفرما تصمیم می‌گیرد که به کار برگردند یا خیر؛ من نیز در جریان این توافق نبودم و در جلسه نیز که معمولا باید اداره کار دعوت شود، من را دعوت نکردند بنابراین خودشان باید پاسخگو تصمیمی که گرفتند، باشند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close