اخبار ایران

کرونا احتمالا اوایل سال آینده شدت بی‌سابقه‌ای خواهد گرفت

روزهای بروجرد- رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه بررسی موج‌های ویروس کرونا نشان می‌دهد که همیشه موج های بعدی از نظر قدرت، تعداد مبتلایان و میزان تلفات شدیدتر از موج‌های قبلی است، گفت: پیش‌بینی شده اوایل سال آینده این موج حداکثر شدت را پیدا می‌کند.

علی بیرجندی‌نژاد در میزگردی با عنوان بررسی خیز مجدد کرونا و ظهور سویه‌های جدیدی از این ویروس که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به خطر پیک چهارم کرونا که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، اظهار کرد: باید تمام تلاشمان را برای کاهش شدت موج چهارم، تعداد مبتلایان و آمار مرگ‌ومیر انجام دهیم.

وی با بیان این نکته که پیش‌بینی شده در اوایل سال آینده این موج حداکثر شدت را پیدا می‌کند، عنوان کرد: رسانه‌های جمعی، کادر درمان و تمام کسانی که با مردم در ارتباط هستند، باید اهمیت این موضوع را در نظر بگیرند. با توجه به کاهش مبتلایان، یکسری از محدودیت‌ها برداشته شده و مردم نسبت به این مهم دیدی خوشبینانه پیدا کرده‌اند که سبب شده‌ رعایت پروتکل‌های اجتماعی کمتر جدی گرفته شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تاکید می‌شود برای اینکه با خطرات بیشتری مواجه نشویم، پروتکل‌ها را بیش از گذشته رعایت کنیم تا از این موج با کمترین میزان آسیب عبور کنیم.

بیرجندی‌نژاد ضمن بیان اینکه روش اصلی کنترل این بیماری، ایجاد ایمنی است که در حال حاضر ایجاد این ایمنی مبتنی بر واکسیناسیون است، اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون اولویت با کادر درمان و افراد مسن است. در کادر درمان نیز اولویت با افرادی‌ است که در ICU کرونا کار می‌کنند و بعد با توجه به میزان تهیه شده واکسن، به تدریج بر روی سنین پایین‌تر و افراد دیگر انجام می‌شود.

وی در پیامی به مسئولان تاکید کرد: باید تلاش شود با حداکثر توان و با سرعت هرچه بیشتر اقدام به تهیه واکسن صورت گیرد. واکسیناسیون زمانی موثر واقع می‌شود که طیف کافی از افراد جامعه و بر اساس پیش‌بینی‌ها، حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد واکسینه شده باشند. تا آن زمان که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در ماه‌های آتی اتفاق می‌افتد، همچنان باید پروتکل‌ها با جدیت رعایت شود و شروع واکسیناسیون نباید ما را از این وظیفه غافل کند.

بیرجندی‌نژاد در خصوص دیدگاه سازمان نظام پزشکی درمورد استانداردهای لازم برای انتخاب واکسن و با اشاره به خرید واکسن روسی، گفت: نظر سازمان نظام پزشکی قبلا اعلام شده و دیدگاه این است که ما باید به واکسن‌هایی دسترسی پیدا کنیم که استانداردهای بین‌المللی را داشته باشد. درحال حاضر ممکن است به دلایلی دسترسی به بعضی از این واکسن‌ها امکان‌پذیر نباشد. به همین دلیل واکسن روسی به عنوان اولین واکسن در اختیار ما قرار گرفته شده و البته امکان خرید واکسن از منابع دیگر نیز وجود دارد.

وی درباره ابتلاء کودکان به ویروس کرونا بیان کرد: تصور ذهنی رایج این است که کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند. ما باید این تصور غلط را تصحیح کنیم. کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما با شدت کمتر و علائم خفیف‌تر. هرچند کودکان علائم شدید و مشخصی را نشان نمی‌دهند.

بیرجندی‌نژاد افزود: افرادی که با کودکان کرونایی ارتباط دارند به دلیل نوع تماسشان، در معرض خطری جدی قرار دارند. دو استاد ارجمند و گرامی که که هردو از بهترین‌های حوزه کودکان استان بودند و دیگر در میان ما حضور ندارند اشاره کرد. استاد اسماعیلی و استاد خوارزمی که از بهترین متخصصان حوزه کودکان بودند را به دلیل ابتلا به کرونا از طریق تماس نزدیک با کودکان از دست دادیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه سلامت خراسان رضوی ۳۲ شهید داشته‌ایم، گفت: از مردم تقاضا می‌شود که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از حضور در مراکز تجمع را جدی‌تر بگیرند و مسئولین نیز تهیه واکسن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی افزود: امیدوار هستیم که مردم و مسئولین تلاش خود را برای برگرداندن سلامت به جامعه و دور کردن کادر درمان از فشار کاری که با آن مواجه هستند و سلامتی‌شان را تهدید می‌کند، انجام دهند.

بیرجندی‌نژاد در خصوص بازدیدهای بهداشتی انجام گرفته از مراکز و مطب‌ها، عنوان کرد: این بازدیدها از حدود سه، چهار ماه پیش شروع شده ‌است و بیش از ۱۵۰۰ مورد بازدید انجام شده است. تقریبا از حداکثر موسسات و مراکز فعال، حداقل یک بار بازدید صورت گرفته ‌است و در مورد نقاط ضعف به آن‌ها تذکر داده شده است. بنابراین نظارت به صورت کامل و جدی انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره به ابلاغ دقیق و شفاف دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله وجود مواد شوینده، تهویه مناسب و فاصله‌گذاری اجتماعی در مطب‌ها و مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: در آینده نیز بازدیدهای مجدد خواهیم داشت. هم‌اکنون حدودا هفته‌ای یک تا دو پلمب مراکز به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی انجام‌ می‌شود. و اگر باز هم مواردی به ما گزارش شود، بلافاصله مراجعه می‌کنیم و ایرادات را تذکر می‌دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از معضلات مطب‌ها و مراکز، تراکم جمعیت به دلیل محدودیت‌ها و منع آمدوشد از ساعتی مشخص است، اظهار کرد: به‌تبع بیماران تا قبل از این ساعت به مراکز مراجعه می‌کنند و این امر باعث تراکم جمعیت می‌شود. با این وجود، ما نظارت‌های دقیقی را انجام می‌دهیم و تاکید شده است که نوبت‌دهی‌ها حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که از ازدیاد جمعیت در مطب‌ها جلوگیری شود. توصیه می‌کنیم بیماران در مراجعه به مراکز، در هوای آزاد منتظر بمانند و در هنگام نوبت خود به داخل مراجعه کنند.

بیرجندی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از ایرادات اساسی در جامعه ما بحث فرهنگ اجتماعی است و رسانه باید در اصلاح این فرهنگ همراهی لازم را انجام دهد، افزود: اکثر مردم حتی با وجود داشتن بیماری ساده‌ای که با مراجعه به پزشک عمومی و خانواده درمان می‌شود، به متخصصان مراجعه می‌کنند که این باعث شلوغی یک سری مطب‌ها و در نتیجه شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌شود. ما به عنوان متولیان این حوزه باید این فرهنگ را جا بیندازیم که مردم می‌توانند با مراجعه به پزشکان عمومی و یا نزدیک خود، مشکلاتشان را حل کنند و در برخی موارد با صلاح دید پزشک به متخصص مربوطه ارجاع داده شود؛ درنتیجه توزیع بیمار بهتر صورت می‌گیرد و ما با تراکم در بعضی مطب‌ها مواجه نمی‌شویم.

وی همچنین در مورد بازگشایی مدارس اظهار کرد: تا زمانی که عمده افراد جامعه با واکسیناسیون ایمن نشده‌اند، هر فضای بسته‌ای که در آن تعداد زیادی از افراد تجمع کرده‌اند، می‌تواند کانون انتقال بیماری باشد. در چندین جلسه در بحث بازگشایی مدارس تاکید شد که با توجه به خطرات پیک چهارم، صلاح بر این ‌است که این اتفاق صورت نگیرد اما متولیان آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسیدند که در موارد محدودی همچون پایه اول که ارتباط با معلم ضروری است، این مقاطع را به صورت حضوری فعال کنند. سازمان نظام پزشکی در این موارد مستقیما وظیفه نظارتی ندارد اما معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قطعا بر این موارد نظارت لازم از نظر تعداد را انجام خواهند داد.

بیرجندی‌نژاد ضمن تاکید بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته عنوان کرد: از مردم تقاضا می‌شود اگر به مکان‌هایی مراجعه می‌کنند که تهویه مناسبی ندارد، به مسئولین آن مرکز تذکر لازم را بدهند.

وی با اشاره به خطر شیوع کرونا در ایام عید، اظهار کرد: در حال حاضر افراد جامعه با بیماری خو پیدا کرده‌اند و دیگر به شکل قبل این موضوع جدی تلقی نمی‌شود. با توجه به اینکه ایام عید خطر دیدوبازدیدها و سفرها را به دنبال دارد و عمده انتقال بیماری در دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد، توصیه می‌شود مردم را برای اعمال محدودیت‌ها و لغو برنامه‌های سفر به سبب کنترل بیماری، همانند سال گذشته آماده کنیم.

بیرجندی‌نژاد عنوان کرد: در کشور ما پیشگیری، بهداشت و اموزش، زیر سایه درمان است. درمان در کل کشور اولویت است و عمده هزینه‌ها در این حوزه انجام می‌شود. در حالی که در همه دنیا بهداشت، پیشگیری و آموزش اولویت است. اگر هزینه‌ها به بخش بهداشت و پیشگیری منتقل شود، در دراز مدت مقدار قابل توجهی از هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند. این مسئله در سطح کشور مطرح است و ما مستقیما گلایه‌ای نسبت به نظام درمانی مشهد نداریم؛ زیرا که تمامی عزیزان در حوزه بهداشت، درمان و آموزش در حد توان و امکانات خود تلاش می‌کنند. 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close