اخبار بروجرد

فروغ و افول بروجرد

مرتضی صارمی- اشاره: اصولا هر پدیده ای از جمله رویدادهای سیاسی و اجتماعی برای تحلیل و قضاوت در موردشان باید به داده ها و اطلاعات مربوط به انها استناد کرد. آنگاه ارتباط بین داده ها و سوژه های رویداد، به اقناع سازی مخاطب کمک خواهد کرد. از این رو، وضعیت حال بروجرد در مقایسه با گذشته یک پدیده است که فلسفه و چرایی آن نیاز به داده ها و تبیین علل آن دارد در این یادداشت تلاش خواهم کرد به صورت اجمال و پرهیز از تطویل داده ها با نگاه تاریخی و آماری آنرا در معرض قضاوت مخاطبین قرار دهم.

شهرستان بروجرد در دوران نظام سیاسی گذشته به یک شهرستان فرهنگی با زیر ساختهای هنری، ورزشی، بهداشتی و آموزشی در منطقه غرب کشور شناخته می شد که این هویت در سالهای اول انقلاب ۵۷ نیز قابل مشاهده است.

اما در بعد از انقلاب با وجود جنگ و جغرافیای اقتصادی، نگاه مسئولین و سرمایه گذاران تغییر و زمینه فعالیت اقتصادی در این منطقه مد نظر قرار می گیرد. کارخانجات نساجی، داملران، داروسازی اکسیر، سامان کاشی از جمله واحدهای تولیدی با برند ملی و جهانی در راستای خودکفایی و اشتغال زایی از اهمیت بالایی برخوردارند که به دوره “فروغ و شکوفایی” بروجرد مشهور است. بطوریکه مرکز استان به علت اشباع طرحهای تولیدی با اعطای موافقت اصولی در این شهرستان مخالفت می کرد.

بدون تردید عنصر” نیروی انسانی” در نظام تصمیم گیری یکی از مولفه های تأثیر گذار در فرایند توسعه و پیشرفت قلمداد می شود تا هرکس در جای خودش ایفای نقش کند. مقایسه وضع موجود بروجرد با گذشته یا مقایسه با شهرستانهای همجوار، معیار مناسبی است تا میزان پیشرفت و عقب ماندگی را برای تحلیل و تفسیر وجدانهای بیدار به نمایش بگذارد.

برای این منظور، بازه زمانی ۲۰ سال گذشته از سال ۷۹ تا ۹۹ برای تحلیل این یادداشت در نظر گرفته شده است. نقش نمایندگان مجلس به دلیل جایگاه حساس در نظام تصمیم گیری و ارتباط با مراکز قدرت در فرایند توسعه از جمله قانون گذاری، جذب سرمایه و اعتبارات استانی و ملی و دخالت مستقیم و غیر مستقیم در انتصاب مدیران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند که در دوران تبلیغات انتخابات مجلس به عنوان شعار انتخاباتی خود برای جلب آراء مردم از آن استفاده می کنند.

شهرستان بروجرد با این پیشینه از (سال ۷۹) در دوره مجلس ششم، از ظرفیت دو نماینده در مجلس منتفع می شود که به لحاظ سیاسی به جز یک نماینده دوره ششم به نام مرحوم مهندس نظام الاسلامی که گرایش اصلاح طلبانه داشت همه نمایندگان از طیف موسوم به اصولگرا بودند. آقای علاء الدین بروجردی با پنج دوره ( ۲۰ سال) که عمدتا رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بودند بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

آقای هادی مقدسی که رئیس کمیسیون اجتماعی را به عهده داشت و آقای بهرام بیرانوند که تا کاندیداتوری رئیس مجلس نیز مطرح شد و آقای عباس گودرزی که سخنان تند ایشان از تریبون مجلس زبانزد است و همینطور سرکار خانم مقصودی که به شیر زن لر معروف شده است.

در واقع به لحاظ آماری از بین ۱۲ نماینده دوره های ششم تا یازدهم، ۱۱ نماینده در طیف اصولگرا و تنها یک نماینده اصلاح طلب بوده است. به عبارتی ۹۲٪ از ظرفیت نمایندگان شهرستان در طیف اصوگرایان بودند این بدین معنی است که وضع موجود بروجرد سهم اصولگرایان است. علاوه بر این در ارکان قدرت شهرستان، تریبون نماز جمعه و امامان جمعه در اختیار طیف اصولگرا است و در بین فرمانداران که دارای وظایف بخشی و فرابخشی و به عنوان رئیس جمهور کوچک تلقی می شوند به جز دوره اصلاحات، همه فرمانداران از طیف اصولگرا یا نامشخص محسوب می شدند همینطور شهرداران نیز به جز شهردار فعلی، همه آنها با نظر نمایندگان منصوب شده اند.

با این توصیف، اگر حال شهرمان خوب است محصول مدیریت ۲۰ ساله اصولگرایان است و اگر دچار افول و عقب ماندگی شده باز هم میوه درخت ایشان است.

مثلا مرحوم نظام اسلامی ایده کارخانه زاگرس خودرو را احیا کرد و با هدف جلوگیری از خطر سیلاب ها و تأمین منابع آب شرب و کشاورزی پروژه ملی سد گلرود را تا مرحله فاز مطالعاتی هدایت کرد و در لایحه بودجه سال ۸۳ ردیف اعتباری برای آن تصویب شد ولی آقای علاء الدین بروجردی با حمایت معارضین اجتماعی از اجرای آن جلوگیری کرد که در آن سالها بنده یادداشتی در هفته نامه پیغام بروجرد تحت عنوان « چرا با ثروتمند شدن مردم مخالفید » نوشتم.

البته باید اضافه کنم در سال ۸۵ در ارتباط با کارنامه خیالی نمایندگان دوره هفتم یادداشتی با عنوان «گزارش نمایندگان و نخود سیاه» و در خصوص ماجرای فرودگاه بین المللی برای امام زمان(عج) و راه آهن و ….. نامه سرگشاده ای ( سال ۹۰) به آقای علاء الدین بروجردی نوشتم که در اولین شماره شمیم به صورت تحلیلی به آن اشاره شده است.

در زمینه اثرگذاری ارکان قدرت در شهرستان می توان به امام جمعه ها اشاره کرد به طور مثال دانشگاه دولتی بروجرد در سال ۹۲ با اهداف علمی همایش ملی برگزار می کند که یکی از سخنرانان همایش، نوه بنیانگذار انقلاب بود که امام جمعه وقت جلسه شورای تأمین را به صورت غیر قانونی در دفترش برگزار و مانع ورود وی می شود. یا اخیرا دو اظهار نظری که در مورد انتصاب فرماندار و همچنین در زمینه سیاست خارجی و دفاع از گروهک طالبان – که با دولت مرکزی و قانونی افغانستان در حال جنگ است-  و ابراز آن در تریبون نمازجمعه (در حالی که هیچ یک از امامان جمعه در این مورد موضعی نگرفتند) آن هم در شهر «خبرنگار شهید محمود صارمی» می توان اشاره کرد.

همینطور می توان در صورت حساب جریان غالب اصولگرا در بروجرد به انتصاب شهرداری بی تجربه و غیر مرتبط اشاره کرد که برخلاف نظر کارشناسی وزارت کشور با فشار سیاسی نمایندگان منصوب می شود که به علت بی انضباطی مالی، اعتراض و تجمع کارگران شهرداری پای ثابت شبکه ها و خبرگزاریهای داخلی و خارجی شده بود ولی با اصرار دلسوزان در شورای شهر و انتصاب شهرداری کاردان در ماههای اول با رعایت انضباط مالی معوقات کارگران پرداخت و اعتراض کارگران حل و فصل گردید.

البته به این سیاهه باید ماجرای نیروگاه را نیز افزود که به رغم تبلیغات سنگین یکی از نمایندگان، همزمان مراسم کلنگ زنی نیروگاه شهرستان ملایر برگزار می شود امیدواریم این ایده سرنوشتی مانند فرودگاه ، راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی پیدا نکند. البته سرکار خانم مقصودی هنوز در اول راه هستند قضاوت در مورد ایشان زود و از انصاف دور است.

آنچه در فضای مجازی در زمینه عقب ماندگی بروجرد توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شود باید با رعایت انصاف و صادقانه تحلیل و ارزیابی گردد. به عنوان نمونه گفته می شود این دولت منتسب به اصلاح طلبان است البته آگاهان می دانند همه نامزدهای انتخابات سال ۹۲ که در روز رأی گیری شرکت کردند همه از طیف اصولگرا بودند و مردم به صورت هوشمندانه با حمایت جریان اصلاح طلب، به کاندیدایی که برای حل مشکلات اقتصادی ـ ناشی از سیاست های پوپولیستی و غیر کارشناسی دولت اصولگرای احمدی نژاد – راه حل اصلاح سیاست خارجی را مطرح کرد رأی دادند که با برنامه «برجام» تا حدودی مشکلات حل و پای تحریمها از” گلوی مردم” برداشته شد ولی با رفتارهای غیر دیپلماتیک برخی مخالفان و همنوایی ترامپ و نتانیاهو مجددا در دام تحریمها گرفتار آمد. همینطور در مقیاس شهرستانی در دولت هشت ساله اصلاح طلبان دو فرماندار بومی در بروجرد بر سرکار آمدند ولی در دولتهای اصولگرای احمدی نژاد ۶ فرماندار و در دولت اعتدال گرای روحانی ۷ فرماندار با نظر و اصرار نمایندگان و امام جمعه ها منصوب شده اند که این بی ثباتی و تنش مدیریتی از مختصات نگرش ابزاری و تقلیدی است.

 

مقالات مشابه

5 thoughts on “فروغ و افول بروجرد”

  1. از صدر تا ذیل نوشته آقای صارمی، تناقض و بیان مطالبی کاملا حزبی است که پیداست به منظور تطهیر چهره اصلاحات در بروجرد به رشته تحریر درآمده است.
    نقش شورای شهر به عنوان نهادی که با پیگیری دولت اصلاحات و بر اساس قانون اساسی تاسیس شد، کاملا نادیده گرفته شده است، در حالی که شوراهای شهر بروجرد کاملا در قبضه اصلاح طلبان بوده و هست.
    فاجعه در بروجرد از زمانی آغاز شد که جریان اصلاحات ، مروجی را به بروجرد تحمیل و چالان چولان از بروجرد جدا شد. دشمنی اصلاح طلبان با نهادد نماز جمعه و ارکان وابسته به غیر دولت باعث شده اینگونه با مطالب بی پایه و اساس در پی فرافکنی و تطهیر چهره دولت باشند .
    دولت میر حسین اصلاحات
    دولت سازندگی اصلاحات
    دولت اصلاحات
    و دولت تدبیر و امید اصلاحات ؛
    واقعا متهم فاجعه در بروجرد غیر از اصلاح طلبان هستند؟

    1. با سلام
      جدایی چالانچولان از بروجرد در زمان آقای مروجی نبوده در زمان این جدایی اساسا بروجرد نماینده نداشته است.

  2. جناب روزهای بروجرد! رد اعتبارنامه مرحوم خاتمی و بعد هم صابری انصاری توسط نیروهای خط امامی و مجمع روحانیون از جریانهای شاخص اصلاحات و بعد هم تحمیل مروجی به مردم بروجرد رو چطوری ماست مالی می کنی؟

  3. سلام دعوا برسر اصلاحات واصول گرا مشکل بروجرد را حل نمی کند مشکل بروجرد زیر سلطه بودن وکوتاه نظری مسوولین است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close