اخبار بروجرد

«یاد استاد» ویژه سیزدهمین یادمان علامه سیدجعفرشهیدی درفضای مجازی برگزارشد

روزهای بروجرد- همزمان با سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی برنامه «یاد استاد» با حضور مهدی باقری رییس دفتر نشر فرهنگ اسلامی اسماعیل منصوری لاریجانی پژوهشگر و مدرس دانشگاه سه شنبه ۲۳ دی ماه به صورت مجازی به همت کتابخانه دکترشهیدی و فرهنگ سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه هشت،«مهدی باقری» با این جمله از زنده یاد شهیدی که ” سعی کنید امروزتان بهتراز دیروز باشد و از کارهایی که برای جامعه می کنید انتظارپاداش نداشته باشید و تکیه گاه شما بیشتر معنویات باشد “سخن خود را شروع کرد.

باقری رییس دفتر نشر فرهنگ اسلامی اظهار داشت: ما در مجموع ۶عنوان کتاب از سیدجعفر شهیدی به چاپ رساندیم که بالاترین تیراژ یعنی یک میلیون و صدو دوازده هزارو هفتصد بار به چاپ رسید و قابل تامل است.

وی درادامه افزود: به مناسبت شهادت حضرت فاطمه س یکی از کتاب های ماندگار استاد را که با گفتاری زیبا بدون هرگونه تعصب به واکاوی زوایای زندگی آن حضرت می پردازد با عنوان « زندگی حضرت زینب (س) » معرفی می کنم ؛ این کتاب سی سال پیش چاپ شده که با رسم الخط ها و حروف چینی و طرح جلد جدید در قالب یک بسته برای مخاطبان به چاپ مجدد رسید.

مهدی باقری خاطرنشان کرد: کتاب قیام امام حسین (ع) از ۵ کتاب چهره های معصومین(ع)  از استاد شهیدی با روایتی تحلیلی بدون تعصب از زندگی امام حسین به علت شناسی عاشورا می پردازد که مشتمل بر۳۰ فصل است و ۱۳ فصل نخست آن به سال های ۱۳۶۰تا ۱۳۶۱ هجری قمری به بیان وقایع نهضت سیدالشهدا(ع) و حقایق پشت پرده واقعه عاشورا اشاره دارد.فصل ۱۴آن نیز مرگ معاویه و حکومت یزدید تا پایان فصل‌، تحولاتی که باعث قیام عاشورا تا قیام مختارشد را در بر می گیرد و گام به گام با تحلیل به پیش می رود. وی کتاب های استاد شهیدی را همراه با تحلیل درست بدون هرگونه تعصب که خواننده را با دلایل علمی و استناد های تاریخی و واقعی در مطالعه راهبری می کند از ویژگی های خاص کتاب های استاد دانست.

دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی اظهارداشت : استاد شهیدی چون هم حوزه هم دانشگاه را تجربه کرده بود دارای اندیشه  وحدت حوزه و دانشگاه بود و من در این برنامه به مهمترین محورهای این اندیشه می پردازم .

لاریجانی در ادامه سخنانش افزود: جعفرشهیدی معتقد بود زمانی پیوند حوزه و دانشگاه تحقق می یابد که هم دانشگاهیان تا حدودی حوزه را تجربه هم اهالی حوزه دانشگاه را تجربه نمایند. چرا که اگر آشنایی متون حوزوی و دانشگاه توام نباشد آن وحدت با همگرایی لازم صورت نمی گیرد.

همچنین منصوری لاریجانی تاکید کرد: انسان معجونی از علم مطبوع یعنی آنچه از سوی خدا در او سرشته شده و  هم علم مصنوع یعنی علوم طبیعی است .به طور مثال انتخاب حق و باطل یا شیرین و ترش معیارهای است که خدا در درون ما قرارداده برای تشخیص خوب و بد و ما باید محکی که خدا در نهادمان سرشته را بشناسیم . همانطور که علوم شناختی همان چیزی است که خدا در نهاد ما قرارداده است فلاسفه غربی که معیارانسان را با خدا قطع کردند دچار مشکل شدند چراکه تعامل عقل یعنی علم مطبوع و علم مصنوع حتمی است و بستر تعامل آنها دین همان شریعت و آموزه های دینی است .

لاریجانی در خاتمه گفت : ما باید متونی را بنویسیم که تمام آموزه ها را درباره علم مطبوع و مصنوع در برگیرد ما در بعضی متون حتی  به جای پیشرفت پَست رفت داشته ایم و  حتی گاهی از آموزه های وارداتی بهره گرفتیم . وی به این که باید معلمان و اساتیدی را تربیت کنیم که همسو با حوزه و دانشگاه باشند و بتوانند به طور راهبردی این پیوند را ایجاد نمایند به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

امکان دسترسی و مشاهده کلیپ برنامه « یاد استاد» با نشانی golestan.farhangsara برای مخاطبان فراهم شده است .

جعفرشهیدی دوران تحصیل ابتدایی و دبیرستان خودرا در شهر بروجرد به اتمام رساند سپس برای ادامه تحصیل علوم دینی، فقه و اصول راهی نجف شد وموفق به دریافت درجه دکتری اجتهاد شد و ازمحضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی بهره مند شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ادبیات فارسی با اخذ دکتری به پایان رساند و در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد مدتی در محضر دکترجلال همایون و بدیع الزمان فروزانفر بهره بُرد و پس از درگذشت دکترمعین ریاست موسسه دهخدا را به عهده گرفت و از آثار برجسته وی می توان به ترجمه ارزنده ی کتاب نهج البلاغه اشاره کرد که سال ۱۳۶۵ به عنوان کتاب برتر سال برگزیده شد.

دکتر سیدجعفر شهیدی دی ماه سال ۱۳۸۶ به دیار باقی شتافت.

کتابخانه دکتر شهیدی به نشانی نارمک خ شهید ثانی پشت درمانگاه خصوصی نارمک میدان ۵۸ است .

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close