اخبار بروجردویژه ها

طرح ساماندهی دستفروشان بروجرد در انتظار ایجاد بازارچه‌

روزهای بروجرد– تداوم و استمرار طرح ساماندهی دست فروشان در هسته مرکزی شهر بروجرد با ایجاد بازارچه‌های دایمی محقق می‌شود.

ایرنا: حدود ۲ هفته از اجرای طرح ساماندهی دست فروشان در هسته مرکزی شهر بروجرد می‌گذرد، روان شدن ترافیک در مرکز شهر یکی از مزایای طرح ساماندهی دست فروشان است که جانی تازه در کالبد معابر هسته مرکزی شهر بروجرد دمیده است.

قبل از اجرای طرح ساماندهی دست فروشان در مرکز شهر بروجرد و خیابان های جعفری و صفا تردد در این خیابانها با ترافیک سنگین روبرو بود به طوری که اگر پیاده این مسیر ها را طی می کردی زودتر و بی دردسر تر به مقصد می رسیدی.

دست فروشان در این منطقه که اغلب نیز میوه و تره بار می فروختند تقریبا کل خیابان و پیاده روها را احاطه کرده بودند و پسماند اقلام خود را نیز در جداول و پیاده رو رها می کردند و مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد شده بود.

در خیابان های جعفری و صفا تقریبا هیچ جای پارکی برای خودروها وجود نداشت و ترافیک سنگین و در بیشتر اوقات ترافیک گره خورده ارمغان دست فروشی در این خیابان ها بود.

با اجرای طرح ساماندهی دست فروشان توسط شهرداری بروجرد که تقریبا ۲ هفته ای از اجرای آن می گذرد، ترافیک در هسته مرکزی شهر روان تر شده و پیاده روها برای تردد عابران باز تر شده است.

یکی از کسبه خیابان جعفری بروجرد گفت: دست فروشان در خیابان های جعفری و صفا طوری بساط پهن می کردند که دیگر امکان خرید از مغازه ها وجود نداشت و مشکلات فراوانی ایجاد شده بود.

امین روزبهانی افزود: طرح ساماندهی دست فروشان یک اقدام مهم شهرداری است که امیدواریم ماندگار شود تا مغازه دارنی که در این خیابان ها هستند بتوانند کسب روزی کنند.

وی اظهار کرد: تاکنون بارها این طرح اجرا شده ولی ماندگاری آن کوتاه مدت بوده است، که امیدواریم این بار شهرداری بروجرد طرح ساماندهی دست فروشان را به خوبی و برای همیشه اجرا کند.

یکی از شهروندان بروجردی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری بعد از اجرای طرح ساماندهی دست فروشان باید اماکنی را در مرکز شهر برای استقرار دست فروشان ایجاد کند زیرا بیشتر شهروندان برای خرید مایحتاج روزانه به مرکز شهر مراجعه می کنند.

فاطمه گودرزی افزود: طرح ساماندهی دست فروشان باعث ایجاد آرامش در مرکز شهر شده است و اقدام به جایی بود که باید ادامه دار اجرا شود.

وی بیان کرد: بازارهای روز که در مناطق مختلف شهر توسط شهرداری ایجاد شده است می توانند به طرح ساماندهی دست فروشان کمک کند زیرا از مراجعه شهروندان به مرکز شهر برای خرید میوه سبزیجات نیز جلوگیری می کند.

یکی از دست فروشان در هسته مرکزی شهر بروجرد نیز به ایرنا گفت: سالهاست که در خیابان جعفری دست فروشی می کنم و امرار معاش من از این راه است، طرح ساماندهی دست فروشان اقدام خوبی است لذا شهرداری باید اماکنی را برای استقرار دست فروشان در نظر داشته باشد.

حامد حسینی افزود: مردم به خرید از دست فروشان در این منطقه عادت کرده اند و هر روزه به این منطقه مراجعه می کنند، ایجاد بازارچه های دائمی در هسته مرکزی شهر برای استقرار دست فروشان به ماندگاری طرح ساماندهی کمک خواهد کرد.

او اظهار کرد: ما دست فروشان نیز به قانون احترام می گذاریم، و خواستار ایجاد بازارچه های دائمی در مرکز شهر و بازار بروجرد هستیم.

معاون عملیات آتش نشانی بروجرد نیز در این باره گفت: هسته مرکزی شهر بروجرد با توجه به اینکه دارای بافت تاریخی و فرسوده شهری می باشد بیشتر در معرض خطر آتش سوزی و تخریب می باشد و همواره آتش نشانی برای رسیدن به محل حادثه در مرکز شهر مشکل دارد.

نادر موسیوند افزود: در بسیاری از موارد آتش سوزی در بازار و هسته مرکزی شهر ایجاد می شد و خودروهای آتش نشانی برای رسیدن به محل حادثه با مشکل جدی به دلیل وجود ترافیک سنگین رویرو بودند.

او اظهار کرد: با اجرای طرح ساماندهی دست فروشان و روان شدن ترافیک در هسته مرکزی شهر امداد رسانی به حوادث برای آتش نشانی آسان تر شده است.

امام جمعه بروجرد نیز در خطبه های نماز جمعه سوم شهریور بروجرد درباره اجرای طرح ساماندهی دست فروشان گفت: اقدام خوب و به جایی صورت گرفته است و باعث رضایتمندی مردم و کسبه در مناطق مرکزی شهر بروجرد شده لذا از شهرداری تقاضا داریم که دست فروشان را رها نکنند و برای استقرار آنان در اماکن مشخص برنامه ریزی داشته باشد.

حجت الاسلام سید علی حسینی افزود: لزوم ساماندهی دست فروشان ایجاد مکان هایی برای استقرار آنان است و شهرداری باید این اماکن را تهیه و در اختیار آنان قرار دهد تا دست فروشان نیز بتوانند امرار معاش کنند.

شهردار بروجرد نیز در این باره گفت: دستفروشان میدان قیام تا بالاتر از میدان صفا و سه راه جعفری تا میدان جعفری ساماندهی شده اند و به نقاط در نظر گرفته دیگری انتقال یافته‌اند و مقرر شد در هفت نقطه شهر استقرار یابند و با مشارکت بخش خصوصی ساختاری برای آنها تنظیم خواهد شد.

یحیی عیدی بیرانوند با تاکید بر اینکه ساماندهی دستفروشان کاری مثبت و به نفع خود دستفروشان و شهروندان است، بیان کرد: برای هر دستفروش کدی تعریف می‌شود و ضمن اینکه در صورت شکایت شهروندی از یک دست فروش امکان پیگیری مشکل راحت‌تر می‌شود برای خود دستفروش نیز تعریف این ساختار از نظر تامین آینده و بازنشستگی بهتر است.

شهردار بروجرد با اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح ساماندهی دستفروشان بروجرد گفت: این اقدام تا کنون رضایت‌مندی عمومی را در پی داشته و کاهش ترافیک چشمگیری قابل مشاهده است.

عیدی بیرانوند با تاکید بر برنامه ریزی برای ایجاد بازارچه‌های مخصوص دستفروشان ادامه داد: هدف از ایجاد این بازارچه‌ها که توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری بروجرد آماده سازی می‌شود حمایت، انتظام بخشی و ساماندهی افرادی است که از راه دستفروشی امرار معاش می‌کنند و در عین حال از طریق رفع سد معبر و ممنوعیت اشغال معابر نیز این طرح موجب جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان برای استفاده هر چه بهتر از معابر و فضاهای عمومی شهری است.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close