اخبار بروجرد

طرح واکسن تزریقی فلج اطفال برای متولدین ۱۳۹۵ به بعد چیست؟

روزهای بروجرد-مژگان نوابی*: واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی (قطره) و تزریقی تولید می شود و هر دو نوع این واکسن، کاربردی و موثر هستند. بهترین ابزار برای پیشگیری از بروز این بیماری، واکسیناسیون فلج اطفال است و در کشورمان واکسن خوراکی فلج اطفال که تولید داخل است، همچنان در ۶ نوبت از بدو تولد تا ۶ سالگی استفاده می شود.

در سال ۱۳۹۴، سازمان جهانی بهداشت به همه کشورهای دنیا که از واکسن خوراکی استفاده می کنند، توصیه کرد به منظور آمادگی برای مراحل انتهایی ریشه کنی فلج اطفال، یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه شود. لذا بنا به این توصیه و مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در سن ۴ ماهگی به برنامه معمول واکسیناسیون کودکان اضافه شد.

با توجه به مصوبه فوق، مقدار نیاز در دنیا به شدت افزایش یافت و شرکت های تولید کننده که متعهد به تامین نیاز شده بودند نتوانستند به تعهدات خود و تامین همه واکسن مورد نیاز عمل نمایند. لذا در اوایل سال ۹۵ ، تامین این واکسن برای حدود ۵۵ کشور در دنیا با مشکل مواجه شد و یکی از این کشورها، ایران بود. با وجود تمام این کمبودها در سال ۹۵، در پرخطر ترین مناطق کشور یعنی استان های همجوار با کشورهای افغانستان، پاکستان و استان های پر تردد مهاجر از این دو کشور شامل استان های خراسان جنوبی، رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و قم تزریق واکسن فلج اطفال در ۴ ماهگی ادامه یافت ولی برای سایر استان ها امکان تامین واکسن تزریقی فلج اطفال به دلیل کمبود جهانی این واکسن، ممکن نبود.

با پیگیری های وزارت بهداشت و بهبود نسبی تولید واکسن در سطح جهانی، واکسن مجددا تامین و از شهریور ۹۷ همه کودکان در سن ۴ ماهگی واکسن تزریقی فلج اطفال را علاوه بر سایر واکسن ها دریافت می نمایند. با توجه به وقفه ۲ و نیم ساله تزریق واکسن فلج اطفال، فراخوان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال، برای کودکان متولد شده در طی این دو سال و نیم که واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت نکرده اند، صورت گرفته است. با توجه به اینکه همچنان وضعیت تولید واکسن در دنیا با محدودیت مواجه است امکان تامین همه مقدار واکسن مورد نیاز میسر نبود لذا بخشی از واکسن امسال تامین و مابقی در سال آینده اقدام می شود. در حال حاضر، ابتدا برای متولدین سال ۹۵ به بعد در ۹ استان بوشهر، اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، تهران و البرز که در اولویت دوم و با خطر متوسط دسته بندی شده اند این طرح اجرا می شود و برای کودکان متولد سال ۹۵ سایر استان های کشور (استان های کم خطر) در ماههای آتی اقدام می شود تا برنامه واکسیناسیون فلج اطفال به روال عادی خود برگردد.

در انتها یادآوری می شود که آخرین مورد بیماری فلج اطفال کشور در سال ۱۳۷۹ رخ داد که وارده از کشور افغانستان بود و بعد از آن هیچ موردی از این بیماری در کشور رخ نداده است و پاک بودن کشورمان از بیماری فلج اطفال همه ساله به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است.

*مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان بروجرد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close