اخبار بروجردویژه ها

آتش در میراث شهر!

روزهای بروجرد– بنابر مستندات تاریخی بخش وسیعی از محدوده پیرامون شهر بروجرد به‌ویژه بخش‌های شمالی و غربی در گذشته‌های نه‌چندان دور توسط حصار سبز و متراکمی از باغ‌های میوه و درختان مختلف پوشیده شده بود.

به‌گونه‌ای که بخشی از آثار تاریخی ثبت‌شده در بروجرد  به تکیه باغات بروجرد مربوط می‌شود که نمونه‌ای متفاوت از باغات ایرانی به لحاظ طراحی هستند.

باغات بروجرد هویت تاریخی شهر است و در راستای پاسداری از آن نباید با احدی مماشات کرد.

 خوشبختانه از نظر قانونی و با توجه به طرح تفصیلی شهر بروجرد امکان ساخت و ساز در این باغ ها وجود ندارد به طوری که در سال ۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ايران پيرامون طرح جامع شهر بروجرد مصوباتی داشت که حتی ساخت ورزشگاه کارگران، دانشگاه علمی کاربردی شهرداری(ساختمان فعلی در انتهای بلوار بهشت) و ساخت و سازهایی در جنوب شرقی کوی پزشکان را غیر قانونی دانست و خواستار تشکیل پرونده قضایی در مورد آنها شده بود.

 متاسفانه یک اشتباه راهبردی در سال های گذشته اتفاق افتاد که شهرداری وقت اجازه ساخت و ساز در کوچه باغ های شهر(بلوار بهشت) را داد که ضربه‌ای جبران ناپذیر بر هویت شهری وارد کرد.

 بهرحال به تازگی ۱۰ هکتار از باغات بروجرد در این منطقه دچار آتش سوزی شده است اگرچه نمی توان به قطعیت آن را عمدی دانست اما این شائبه وجود دارد.

در این میان وظیفه شهرداری و مقامات قضایی برای پاسداری از این میراث تاریخی بسیار سنگین است.

 مالکان محترم این باغات نیز شایسته است با توجه به ممنوعیت مطلق ساخت و ساز در این باغ ها نسبت به تعامل با شهرداری اقدام نمایند. به نظر می رسد تهاتر زمین با دیگر مناطق شهر پیشنهادی معقول باشد تا این مالکان نیز با واگذاری این باغات به شهرداری سودی منطقی بدست آورند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close