آسیب های اجتماعی

آمار‌هایی از وضعیت خودکشی در ایران: ۵ تا ۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر

روزهای بروجرد- رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به نبود روند دقیق ثبت آمار خودکشی در کشور، گفت: روند خودکشی در ایران معمولا ثابت بوده و رقمی در حدود ۵ تا ۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حسن موسوی چلک با بیان اینکه آمار موارد «اقدام به خودکشی» با آمار موارد «منجر به فوت» متفاوت است، افزود: تنها مرجع آمار مربوط به خودکشی‌های منجر به فوت سازمان پزشکی قانونی است. اما معمولا آمار‌های این حوزه دقیق نیست؛ چرا که ممکن است دلیل مراجعه به بیمارستان، به دنبال نوع نگاه اجتماعی نسبت به خودکشی یا استفاده از خدمات بیمه‌ای مطرح نشود. به همین دلیل معمولا آمار اقدام به خودکشی حداقل سه برابر بیشتر از تعدادی است که اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اعلام آمار‌های مربوط به این آسیب اجتماعی به دلیل تفاوت در تعاریف دچار تفاوت‌هایی است، اظهار کرد: همچنین در سالنامه آماری که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود نیروی انتظامی هم آمار موارد مربوط به خودکشی منجر به فوت و اقدام به خودکشی را اعلام می‌کند، اما آمار مربوط به پزشکی قانونی بیشتر مورد استناد قرار می‌گیرد. با این وجود آمار ثبت خودکشی در کشور روند ثابتی را نشان می‌دهد و درحدود ۵ تا ۷ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است.

به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، بیشترین آمار خودکشی در کشور مربوط به استان‌های ایلام و کرمانشاه به دلایلی مانند مشکلات اجتماعی، تاثیرات فرهنگی و نداشتن مهارت‌های اجتماعی است. به همین دلیل مساله پیشگیری از وقوع خودکشی و مداخله به موقع و تخصصی همراه با حمایت‌های روانی اجتماعی در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close