اخبار جهان

نامزدهای احتمالی جو بایدن برای پست‌های کلیدی دولت آینده

روزهای بروجرد- جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که دو ماه دیگر کارش را در کاخ سفید آغاز می‌کند قرار است به زودی نامزدهای پست‌های کلیدی دولتش را معرفی کند. نامزدی این افراد باید به تایید اکثریت در مجلس سنا برسد تا آنها بتوانند شروع به کار کنند.

بایدن باید ترکیبی از نامزدها را بچیند که هم جناح مترقی حزب دموکرات را راضی کند، هم وعده خودش را برای چیدن متنوع‌ترین کابینه تاریخ آمریکا تحقق ببخشد، و هم نهایتا بتواند تایید مجلس سنا را بگیرد. اینجا نگاهی میکنیم به نامزد‌های احتمالی برای چند پست کلیدی که در سیاست خارجه و خصوصا در قبال ایران تعیین کننده خواهند بود.

نامزدهای احتمالی برای وزارت خارجه:

ویلیام برنز، دیپلمات کارکشته‌ و قائم‌ مقام سابق وزارت خارجه در دولت اوباما که پیشتر هم سفیر آمریکا در روسیه و اردن بود. او در شروع مذاکرات پنهانی بین ایران و آمریکا در عمان نقشی کلیدی داشت. برنز در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد و حالا مدیر مرکز صلح کارنگی است. آقای برنز بهترین گزینه برای پیشبرد دیپلماسی میان ایران و آمریکاست.

آنتونی بلینکن، از مشاوران قدیمی جو بایدن در حوزه سیاست خارجه است. بلینکن در دولت اوباما مدتی دستیار رئیس‌جمهور، مدتی قائم مقام مشاور امنیت ملی و مدتی هم قائم مقام وزیر امور خارجه بود. او پیشتر هم رئیس دفتر کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود. مواضع آقای بلینکن به جناح میانه حزب دموکرات نزدیک است.

سوزان رایس، از چهره‌های برجسته حزب دموکرات در حوزه سیاست خارجه است. خانم رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل بود. مواضع او بین جناح میانه و مترقی حزب دموکرات است و موقعیت خوبی برای وزارت خارجه دارد. اما نقطه ضعفش این است که برای رای اعتماد از جمهوری‌خواهان در مجلس سنا احتمالا مشکل خواهد داشت.

کریس کونز، سناتور دموکرات از ایالت دلاور و عضو کمیته روابط خارجه مجلس سناست و مواضعش در سیاست خارجه نزدیک به جناح محافظه کار حزب دموکرات است. او در دوره اوباما از منتقدان برجام بود البته جزو آخرین سناتورهای دموکرات بود که نهایتا به برجام رای مثبت داد. کونز روابط نزدیکی با جو بایدن دارد اما جناح مترقی حزب دموکرات از مواضع او راضی نیستند و با انتخاب او مخالفند.

نامزد احتمالی برای مشاور امنیت ملی:

آوریل هینز در دولت اوباما قائم مقام مشاور امنیت ملی و مدتی هم معاون رئیس سازمان سیا بود. هفته گذشته خانم هینز همراه با جو بایدن به جلسه گزارش امنیت ملی رفت و خبرنگاران این دو نفر را دیدند که با هم از ماشین پیاده شدند. به نظر میرسد آوریل هینز، نامزد اصلی برای پست مشاور امنیت ملی باشد.

*این مقام نیاز به رای اعتماد از مجلس سنا ندارد.

وزیر دفاع:

جو بایدن ممکن است اولین زن را در تاریخ آمریکا برای وزارت دفاع انتخاب کند. میشل فلورنی، معاون وزیر دفاع در دولت اوباما و قائم‌مقام معاون وزیر دفاع در دولت بیل کلینتون بود. او مواضعش به جناح محافظه‌کار حزب دموکرات نزدیک است و نگاهش در رابطه با حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه با جو بایدن متفاوت است. او نقشی کلیدی در تصمیم اوباما برای دخالت نظامی در لیبی داشت.

وزیر دارایی:

لائل برینارد، دکترای اقتصاد از دانشگاه هاروارد و مدیر فعلی شورای حکام فدرال رزرو است. او در دولت اوباما معاون وزیر دارایی بود. وزارت دارایی آمریکا، مرجع اصلی در وضع و لغو تحریم‌هاست و برای بازگشت آمریکا به برجام و ادامه مذاکرات با ایران در خصوص لغو تحریم‌ها نقشی کلیدی خواهد داشت.

سفیر در سازمان ملل:

پیت بوتیجج، شهردار سابق شهر ساوت بند در ایندیانا، نامزد احتمالی برای مقام سفیر سازمان ملل است. آقای بوتیجج از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود و بعد از انتخاب بایدن به عنوان نامزد نهایی حزب، از بایدن حمایت و به ستاد او برای پیروزی در انتخابات کمک کرد. او قبلا در ارتش آمریکا فعال بود، در جنگ افغانستان حضور داشت و از مخالفان جدی جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه است.

وندی شرمن، دیپلمات کارکشته آمریکایی است که رئیس تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود. او در دولت اوباما، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا بود. خانم شرمن در دولت کلینتون، رئیس هیئت مذاکره هسته‌ای با کره شمالی بود.

نگار مرتضوی

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close