اخبار ایران

عقلای سیاسی جلوی تندروها را بگیرند/ مشکلات معیشتی حاصل از تحریم‌ها، امان مردم را بریده

شماری از فعالان سیاسی با توجه به شدت یافتن تندروی‌ها به دولت، این رفتارها را تلاش برای زمینه‌چینی انتخابات ۱۴۰۰ دانسته و تاکید کردند: تندروهای داخلی که اکنون با دشمنان ایران در مخالفت با برجام همصدا شده‌اند، کاسه داغ‌تر از آش شده و حتی به توصیه و تاکیدات رهبری نیز بی‌توجه‌اند.

روزهای بروجرد- این روزها که رسانه‌های خارجی با دعوت از مدافعان تحریم و براندازان، تحریم‌ها را به نفع مردم می‌دانند، برخی جریان‌های سیاسی با آنها هم‌نوا شده و هجمه تند و سختی را علیه دولتمردان بویژه رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه در پیش گرفته‌اند و به قول فعالان سیاسی، کاسه داغ‌تر از آش شده و توجهی به توصیه و تاکیدات رهبری ندارند.

عقلای سیاسی به دنبال راه‌حل باشند

قاسم میرزایی نیکو، فعال سیاسی و نماینده مردم تهران در مجلس دهم در این باره به ایرنا گفت: فشار اقتصادی حاصل از تحریم‌ها و حالا بحران کرونا، امان مردم را بریده؛ لازم است عقلای سیاسی همه جناح‌ها به دنبال راه‌حل برای برون رفت از این وضعیت باشند. در واقع همه مشکلات و سختی‌ها را مردم متحمل می‌شوند، بنابراین باید به دنبال راهی بود که مردم تحت کمترین فشار باشند.

وی افزود: مجموعه نظام، شورای عالی امنیت ملی و … باید خط مشی و سناریوهای مختلف را بررسی و تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز باید بهترین شیوه را برای راهبرد دیپلماسی خود انتخاب کند که نتیجه‌اش به نفع ملت باشد. در واقع هیچکس مخالف معیشت مردم نبوده و بر همه گواه است که در این شرایط، با مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی مردم روبه‌رو هستیم.

تلاش مخالفان برجام برای زمینه چنینی انتخابات

این نماینده سابق مجلس یکی از مهمترین اهداف برخی جریان‌های سیاسی در حمله به برجام را زمینه‌چینی برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری بیان کرد و گفت: برخی بعد از آنکه مجلس را با رأی حداقلی بدست آوردند، به دنبال قوه مجریه هستند. در واقع این گروه سیاسی با هر دولتی که همسو با آنها نباشد، مخالف است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی گروه‌های سیاسی می خواهند که اگر این بازی نتیجه بخش است، خودشان گل بزنند و کاپیتان هم خودشان باشند. درهر صورت این موضوع مهم نیست، نتیجه اهمیت دارد اما نباید با کش دادن بحران‌های اقتصادی مردم را بازیچه کنیم.

میرزایی نیکو، به عملکرد مجلس کنونی اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی نمایندگان، پروژه و طرح‌های مختلف مطرح می‌کنند که دولت منابعی در اختیار ندارد. ما ابتدا باید مسائل زیربنایی را حل کنیم و از تبلیغات سیاسی برای خود استفاده نکنیم و با مردم صادق باشیم.

این فعال سیاسی درباره انتقادها و هجمه‌ها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: وقتی به تیم آقای ظریف انتقاد می‌کنند، باید به آنها گفت، شاخص‌های مورد نظر برای عملکرد مطلوب از تیم مورد نظر را مشخص کنند. در این زمینه کافی است تیم آقای جلیلی(در مذاکرات هسته‌ای) را با تیم آقای ظریف مقایسه کنند. هرچند نتیجه برای همگان آشکار است اما صحبت از برخی مسائل هرچند مخالف منافع حزبی و جناحی، خطاست.

حتی نظرات رهبری را هم قبول ندارند

محمد قمی دیگر نماینده مجلس دهم نیز گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که تابع نظرات ولی فقیه هستیم. اما اینکه برخی کاسه داغتر از آش هستند و حتی نظرات رهبری را هم قبول ندارند، تکلیفشان مشخص است.

وی افزود: حکمت و مصلحت می‌گوید در هنگام مراقبت و ملاحظه در این برهه زمانی باید منافع ملت را در نظر گرفت. اما برخی گروه‌های سیاسی، نه به منافع مردم توجه دارند و نه به مشکلاتی که دولت با آن درگیر است توجهی می‌کنند؛ آنها فقط به دنبال منافع سیاسی خودشان هستند.

مخالفان لغو تحریم دلسوز مردم نیستند

این فعال سیاسی با بیان اینکه هر تصمیمی در حوزه سیاست خارجی فقط تحت مجموعه دولت نبوده و زیر نظر رهبری است، اضافه کرد: با توجه به اینکه تحولات انتخابات آمریکا و کنار رفتن ترامپ، تصور می‌شود با آمدن رئیس جمهوری جدید در این کشور، سیاست‌ها در مورد برجام تغییر کند؛ هرچند معتقدیم که سیاست‌های کلی آمریکا تغییری نمی‌کند.

وی با توجه به فعال شدن دوباره مخالفان برجام در کشور گفت: این در حالی است که در این شرایط، رژیم صهیونیستی نیز از جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواسته به برجام برنگردد و تحریم ها را تشدید کند. از سوی دیگر رسانه‌های متنسب به دشمنان نیز در حال تبلیغ برای افزایش تحریم‌ها هستند، بنابراین مشخص است که منافع مردم برای مخالفان برجام در داخل اهمیتی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه موافقان تحریم‌ها دلسوز ملت و دولت نیستند، افزود: برجام را آمریکایِ ترامپ به هم زد و از آن خارج شد. هرچند بسیاری از کشورها اعلام کردند که کار ترامپ غیرقانونی بوده و ایران به تعهداتش عمل کرده اما اگر چنانچه دولت بایدن به برجام برگشته و به همه تعهداتش عمل کند، ما نیز حاضر به اجرای همه توافق‌های برجام هستیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close