اخبار بروجرداخبار لرستانویژه ها

در پی احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان، حضور در تالاب‌های لرستان ممنوع شد

روزهای بروجرد- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: حضور و تردد در نزدیکی تالاب‌های این استان به دلیل مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در برخی مناطق کشور ممنوع است.

نبی اله قائدرحمتی به رسانه‌ها اعلام کرد: باتوجه به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان، لازم است مردم از تردد در اطراف تالاب‌ها و آبگیرها خودداری کنند.

وی اظهار داشت: ساکنان مناطق تالابی، سدها و پرورش دهندگان طیور باید مراقب انتقال این بیماری از پرندگان مهاجر به طیور و ماکیان خود باشند.

وی با تاکید بر اجتناب از هرگونه تردد غیرضروری در محل‌های تالابی و آبگیرها افزود: در صورت بروز هر گونه تغییر در رفتار طیور و یا تلفات، مراتب به دامپزشکی یا محیط زیست اطلاع رسانی شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: هم اکنون فصل مهاجرت پرندگان است بنابراین جمعیت این حیوانات در کنار تالاب‌ها افزایش یافته و لازم است جوامع بومی محلی از نزدیک شدن طیور خود به این کانون‌ها جلوگیری کنند.

قائدرحمتی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در لرستان مشاهده نشده است گفت: حدود ۱۵ تالاب و بیش از ۱۰ سد و آب بند در این استان وجود دارد که احتمال ورود پرندگان مهاجر به آنها دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به گشت‌های روزانه مشترک دامپزشکی، محیط زیست و بهداشت در مناطق پرخطر ادامه داد: شهروندان به هیچ عنوان نباید از گوشت پرندگان صید شده استفاده کنند چرا که هرگونه تماس با پرندگان آلوده احتمال انتقال بیماری را به همراه دارد.

در حال حاضر تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، تنوردر دورود و بیشه دالان بروجرد سایت‌های پرنده پذیر پرندگان مهاجر در این استان هستند.

طبق گزارش تحلیلی جمع بندی سرشماری پرندگان خشکی زی و حائز اهمیت ملی و بین المللی ایران در سال ۱۳۹۴ این استان با بیش از ۵۰ درصد، رتبه دوم کشور را از نظر تعداد گونه‌های پرندگان دارد.

مجموع گونه‌های پرندگان شمارش شده در سطح کشور ۲۳۸ گونه و تعداد گونه‌های پرندگان در استان لرستان ۱۳۵ گونه است.

بیش از ۵۰ درصد گونه پرندگان کشور در لرستان وجود دارد که با توجه به شرایط اقلیمی این استان حدود پنج درصد گونه پرندگان، مهاجر هستند که به طور معمول در فصل‌های سرد به تالاب‌های لرستان به ویژه پلدختر مهاجرت می‌کنند.

ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.

دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا سه روز در یک پرنده و در یک گله تا ۱۴ روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد.

بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین سه تا ۷ روز دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close