اخبار بروجرد

دردسر سگ‌های بلاصاحب برای شهروندان بروجردی

روزهای بروجرد- تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر بروجرد افزایش داشته و در بسیاری از مواقع به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند که باعث ایجاد ترس و وحشت در بانوان و کودکان شده است.

 

علیرضا سلیمانی روزبهانی: بیماری هاری مختص وحوش بوده و انسان نیز بصورت اتفاقی ممکن است به بیماری مبتلا شود.

این بیماری نوعی بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که در صورت ابتلا انسان مرگ از بیماری حتمی است، این در حالیست که تمامی موارد بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

اقدامات درمانی اولیه در مواقع حیوان‌گزیدگی

اقدامات درمانی اولیه در مواقع حیوان‌گزیدگی، در پیشگیری از بیماری حیاتی است، در صورت گزش انسان توسط حیوان مشکوک به هاری، بلافاصله می‌بایست اقدامات درمانی ضد هاری آغاز شود. از آنجایی که در کشور ما آلودگی زیادی در وحوش وجود دارد هر حیوانی که انسان را مورد گزش قرار دهد، مشکوک به هاری قلمداد می شود. 

نخستین اقدام پس از گزش به وسیله حیوان مبتلا به هاری شست‌وشوی محل گزش است و به جرات می توان گفت نیمی از روند درمان هاری بسته به شستشوی مناسب و کافی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل جراحت است.

پس از آن ضد عفونی محل عارضه صورت می‌پذیرد، چنانچه فرد حیوان گزیده به هر دلیل امکان مراجعه سریع به مراکز درمان هاری را ندارد، می‌بایست در محل مناسب اقدام به شستشوی محل جراحت با آب و صابون کند و سپس در اسرع وقت خود را به نزدیک‌ترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند.

واکسیناسیون کامل ضدهاری پنج نوبتی است، روز اول مراجعه روز صفر و روزهای سوم، هفتم، چهاردهم و بیست و هشتم، فرد مبتلا، واکسن ضد هاری دریافت می‌کند. 

فرد گزیده شده توسط حیوان مشکوک به هاری، در صورت نیاز با تشخیص کارشناس مربوطه ممکن است سرم ضدهاری نیز دریافت ‌کند. 

در صورتی که حیوان مهاجم سگ یا گربه باشد، حیوان باید به مدت ۱۰ روز تحت نظر گرفته شود، در صورتی که حیوان مذکور پس از طی۱۰ روز زنده بماند درمان هاری با سه نوبت واکسن دریافت شده پایان می یابد و درصورتی که حیوان مهاجم متواری باشد یا در طی ۱۰روز تلف شود درمان هاری با دریافت ۵ نوبت واکسن کامل می‌شود.

انجام اقداماتی نظیرخودداری از تحریک حیوانات به خصوص سگ و گربه، واکسیانسیون افراد درمعرض خطر نظیر دامپزشکان، دامداران، جنگل‌بانان و واکسیانسیون حیوانات خانگی علیه بیماری هاری، خودداری از نگهداری حیوانات در منزل، آموزش جامعه درخصوص نحوه برخورد با حیوان گزیدگی و مراقبت از کودکان در زمان مواجهه با حیوانات را در جهت پیشگیری از بیماری هاری  بسیار مؤثر است.

 

افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر

یک خانم بروجردی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر بروجرد افزایش داشته و در بسیاری از مواقع به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند که باعث ایجاد ترس و وحشت در بانوان و کودکان می‌شود.

عزیزی افزود: یکی از عواملی که باعث تجمع سگ‌ها در محلات مختلف می‌شود غذا دادن به آنان توسط عده ای از مردم که حامی حقوق حیوانات هستند می‌باشد، غذا دادن به سگ‌ها باید در بیرون از شهر توسط این افراد انجام شود.

یک شهروند بروجردی نیز در این باره گفت: متاسفانه نگهداری از سگ و گربه در خانه افزایش یافته و در اکثر اوقات این حیوانات به پارک‌ها و تفریحگاه آورده می‌شوند.

معظمی افزود: برخی از این سگ‌ها توسط صاحبان آنان رها که باعث گزش کودکان شده و مشکلات بعدی را به همراه خواهد داشت.

او اظهار داشت: نگهداری حیوانات در خانه یک امر خطرناک و بیهوده است که امنیت و سلامت جامعه را تهدید می‌کند. 

رئیس گروه بیماریهای شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: از ابتدای امسال ۱۶۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در شهرستان بروجرد رخ داده که با نمونه‌گیری چهار قلاده سگ هار شناسایی شدند.

مژگان نوابی با اشاره به اینکه حیوان گزیدگی در شهرستان بروجرد روند افزایشی دارد افزود: ۹۲ درصد حیوان گزیدگی در شهرستان بروجرد مربوط به سگ بوده است.

او با اشاره به اینکه سگ‌ها و حیوانات خانگی نیز در این آمار نقش قابل توجهی دارند، اظهار داشت: ۴۸ درصد حیوان گزیدگی در شهر و ۵۲ درصد آن در روستا بوده است.

رئیس گروه بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: یکهزار و ۱۷۰ مورد حیوان گزیدگی مربوط به سگ‌ها و ۳۶۵ مورد حیوان گزیدگی نیز مربوط به گربه بوده است.

نوابی افزود: حیوان گزیدگی موش، سمور، اسب، الاغ، گوسفند، در مواردی نیز وجود داشته است، در ۹ ماهه امسال به شدت شاهد افزایش استفاده از سرم و واکسن ضدهاری در شهرستان بروجرد هستیم.

او با اشاره به اینکه یک مورد هاری در لرستان مثبت شد که فرد فوت کرد اظهار داشت: در بروجرد نیز یک مورد مشکوک به هاری بود که خوشبختانه بیماری هاری وی منفی و از مرگ نجات یافت.

زنده‌گیری ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر بروجرد

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بروجرد گفت: در ۹ ماهه امسال ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر بروجرد زنده گیری شده است.

سعید شعبان افزود: مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ متر مربع توسط مدیریت پسماند در بیرون از شهر بروجرد احداث شده است.

او اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال ۲۱۰ قلاده سگ در مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب عقیم سازی و ۱۸۰ قلاده نیز واکسیناسیون هاری و انگل تراپی شده اند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بروجرد گفت: از تعداد ۶۰۰ قلاده سگ که در ۹ ماهه امسال جمع‌آوری شده‌اند، تعدادی که دارای بیماری و مشکل دارند نیز معدوم سازی می‌شوند.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close