اخبار بروجرد

یک خانه تاریخی بروجرد سیمان شد!

شاهد بروجردی- یکی از آثار تاریخی بروجرد که مربوط به دوره ی قاجار است خانه‌ی موسوم به « گودرزی» در خیابان شریعتی، کوچه‌ی مسجد رنگینه است. این اثر به شماره ۲۰۰۵۸ در آبان ۱۳۸۶ به ثبت رسیده است.

شوربختانه این خانه به دلیل اهمال و بی‌مسئولیتی مخروبه شده و به حال خود رها شده است. اکنون در اقدامی عجیب، میراث فرهنگی ناتوان و کارنَدانِ بروجرد در ناحرفه‌ای‌ترین شکل، اقدام به سیمان کردن دیوارهای این بنا کرده است و از طرفی ایرادتراشی و مزاحمت برای همسایگان معمول داشته و سبب رشدنیافتگی منطقه «ناسکدین» و مناطق قدیمی شهر شده است.

در نزدیکیِ این بنا زمین بزرگی وجود دارد (حدود هزار متر) که از ویران شدن چند خانه پدید آمده و به دلیل سختگیریهای نادرست متولی میراث، کسی حاضر به سرمایه گذاری در آنجا نیست و این زمین که چند وقتی است دیوارکی برایش کشیده‌اند جایگاه معتادان و دزدان شده و شبی نیست که در منطقه دزدی نشود. از این دست خانه‌ها و ویرانه‌ها در منطقه قدیمی شهر بروجرد پرشمار است و چشم انداز ناخوشایندی برای هر کسی به وجود آورده است و نمادی از رشدنیافتگی شهر شده است.

آثار تاریخی بروجرد حال و روز خوبی ندارند و یکی از دیگری خوارتر و نزارتر است. از جمله وضعیت مسجد جامع و مسجد سلطانی که دردناک و استخوان سوز است و آه از نهاد آدمی برمی‌آورد.

میراث فرهنگی این شهر قدیمی نتوانسته است میان لزوم پاسداشت این آثار و بایستگی توسعه ی شهری، تعادلی پدید آورد از این رو هم آثار تاریخی روبه نابودی کامل هستند (زیرا بودجه‌ای برای نگهداری از آن‌ها صرف نمی‌شود) و هم این منطقه مهم از شهر از توسعه و پیشرفت و بهداشت بازمانده است و بوی تعفن فاضلاب در کوچه ها هر شهروندی را می آزارد چه برسد به گردشگری که بخواهد به این دست مناطق سربزند.

در این باره سخن و درددل بسیار است، دراین راستا باز هم خواهیم گفت، بدان امید که گوشی برای شنیدن باشد و دستی برای برآوردن.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “یک خانه تاریخی بروجرد سیمان شد!”

  1. با سلام خدمت شما دوستان عزیز و گرامی. متاسفانه قصه پر دردی است. خرم آباد هیچ بودجه ای به بروجرد نمی‌دهد. تا کی تبعیض. امنیت و اشتغال که صفر است. بودجه روستاهای خرم آباد و الشتر و…. از شهرستان باستانی بروجرد بیشتر است. نمایندگان بروجرد به داد امت همیشه در صحنه بروجرد برسید. سرزمین فرهنگی و تاریخی و باستانی بروجرد در حال نابودی است. این همه شهید و جانباز و آزاده از بروجرد تقدیم انقلاب شده. ما دیگه دوست نداریم در استان لرستان باشیم. به امید استان شدن بروجرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close