اخبار جهان

انفجارهای کابل؛ ده‌ها نفر کشته شدند

روزهای بروجرد- دو انفجار مهیب در نزدیکی فرودگاه کابل تعدادی زیادی کشته و زخمی به جا گذاشته است. براساس برخی گزارش‌ها  بیش از ده نظامی آمریکایی در این انفجارها کشته شدند. 

بنا بر اعلام جان کربی سخنگوی پنتاگون، اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داده است.

گروه  داعش مسئولیت حمله خونین به فرودگاه کابل را به عهده گرفته است.

این گروه گفت که یک بمب گذار انتحاری – که نام او را معرفی کرد – یک جلیقه انفجاری را در میان افغان ها و سربازان آمریکایی منفجر کرد.

مقام های دفاعی آمریکا هم گفته اند به اعتقاد آنها تروریست های منطقه ای داعش مسئول بمبگذاری هستند.

همچنین ژنرال کنت مکنزی فرمانده ارشد آمریکایی تایید کرد که در حمله کابل ۱۲ نظامی آمریکایی کشته و ۱۵ نفر زخمی شده اند.

یک منبع از وزارت بهداشت افغانستان امروز جمعه به اسپوتنیک گفته تا ۱۳۳۸ تن در این حملات زخمی شده‌اند.

آمارها در مورد تعداد دقیق کشته‌های افغان هنوز به درستی روشن نیست، اما براساس برخی گزارش‌ها این تعداد به ۹۰ نفر می‌رسد. طالبان هم می‌گوید که ۲۸ عضو آن در این میان کشته شده‌اند.

یک مقام وزارت بهداشت افغانستان که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفته است که شمار کسانی که در حمله دیروز فرودگاه کابل کشته شدند به ۹۰ نفر رسیده و شمار رسمی مجروحان هم ۱۵۹ نفر است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌ نیز ابتدا از کشته شدن ۱۲ نظامی آمریکایی و زخمی شدن ۱۳ سرباز خود خبر داده بود که اکنون به ۱۳ کشته رسیده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفت: «ما این حادثه وحشتناک را بشدت محکوم می‌کنیم و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم داد.»

گفته می‌شود که در میان کشته شدگان این حادثه، کودکان نیز دیده می‌شوند.

کاخ سفید تایید کرده که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان تازه ترین تحولات فرودگاه کابل قرار گرفته است. براساس گزارش ها دیدار بایدن با بنت نخست وزیر اسرائیل به تعویق افتاده است. 

در اولین واکنش‌ها به این حادثه، امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز، طالبان را مسئول این حادثه دانست.

او گفت: «من به عنوان کسی که سابقه استخباراتی و اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که] ما از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان این که داعش می‌خواهند بمب‌گذاری کنند [می‌خواستند] فاجعه میدان هوایی را ختم کنند. در عقب این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله «تروریستی» به فرودگاه کابل را محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که توسط استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل برای خبرنگاران خوانده شد، آمده است: «این حادثه بی ثباتی وضعیت در افغانستان را نشان می‌دهد؛ اما عزم ما را تقویت می کند زیرا ما همچنان به ارائه کمک های فوری در سراسر این کشور برای حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close