اخبار ایران

رییس جمهور: قانون مصوب مجلس را با تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم / نمی گذارم عده‌ای پایان تحریم‌ها را عقب بیندازند

روزهای بروجرد- نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در سالن بهشتی نهاد ریاست جمهوری با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با یادآوری اینکه هفت‌ماه و چند روز از فرصت دولت باقیمانده است، اظهار کرد: خدا را شاکرم که بار مسئولیت دولت را در سخت‌ترین شرایط قرن اخیر به عهده ما گذاشت و شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت، سخت‌ترین اوضاع را برای ملت ما به وجود آورده است.

در سخت‌ترین شرایط  دولت را تحویل گرفتیم

وی افزود: در دوران قبل از جنگ اقتصادی دولت را در سخت‌ترین شرایط یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم و رشد اقتصادی منهای هفت و هفت دهم درصد و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت. 

روحانی تأکید کرد: ما درآمد نفتی‌مان قبل از دولت یازدهم حدود صد میلیارد در سال بوده است ولی متوسط درآمد نفتی خوب ما در این دولت به طور متوسط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

رییس جمهوری یادآور شد: ما گاهی نفت را از ۳۰ دلار هم کمتر فروختیم اما بهترین شرایط تورمی را در سه ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سال حدود ۱۱ درصد بوده که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که دولتی سه سال این چنین آماری داشته باشد.

بهترین اقدامات را برای استیفای حقوق مردم انجام  دادیم

وی افزود: وعده ما به مردم اعتدال و تداوم ارتباط با جهان بود و به مردم گفتیم که تحریم‌ را از دوش مردم برمی‌داریم و حق مردم را استیفا می‌کنیم و کارهایی که در این مدت برای استیفای حقوق مردم در مسایل بین‌المللی انجام دادیم بهترین اقدامات بود.

در میادین مشترک گازی از قطر جلو زدیم

روحانی با بیان اینکه ما از ۶۰۰ میلیون بشکه گاز این مقدار را به ۱۰۰۰ میلیون رسانیدم، اظهار کرد: در میدان مشترک نفتی با عراق از ۷۰ بشکه در روز به هزار بشکه رسیدیم. و در میادین مشترک گازی هم در تولید از قطر جلو زدیم.

وقت پرداختن به حاشیه ها را نداریم

رییس جمهوری با اشاره به انتقادات برخی از دولت اظهار کرد: وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم اما جواب ندادن ما به آنها به معنای پاسخ نداشتن ما به این موارد نیست ما تا روز آخر دولت به دنبال خدمت رسانی به مردم هستیم و فرصتی برای پاسخگویی به این موارد نداریم.

برجام بی عیب نیست

وی ادامه داد: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. این توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همانطور که گفتم این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد.

تحریم باید پایان پذیرد

روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.

تلاش ما این است قیمت ها برای مردم قابل تحمل باشد

رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما درباره وجود نوسانات در قیمت‌های کالاهای مختلف اظهار کرد: اینکه مردم در زندگی و کالاهای روزمره دچار مشکل هستند کاملا درست است مردم باید توجه داشته باشند که امسال بخاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:همچنین  منابع ارزی ما در کشورهای دیگر با مشکلاتی در برداشت مواجه است و حتی همانطور که رئیس بانک مرکزی گفت برای برداشت پول برای کرونا و تامین واکسن دچار مشکلاتی هستیم؛ گرانی برخی کالاها به دلیل تأخیر در ورود برخی نهاده‌های دامی بود.

وی گفت: درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ صد و نوزده میلیارد دلار بوده و در سال قبل خیلی کمتر بوده است؛ در سال ۹۱ با کمبود کالاهایی مواجه بودیم اما در این سالها با کمبود مواجه نیستیم اما با گرانی‌هایی مواجهیم که دلایل آن نیز برخی سوء مدیریت ها، عدم برخورد قاطع با متخلفین و جنگ اقتصادی است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مصوبات بسیار مهم ما مربوط به سامانه جامع تجارت بود؛ ما این سامانه را راه اندازی کردیم اما افرادی به هر دری متوسل می شوند تا این سامانه اجرایی نشون و انبارها نمایان نشود و مردم در جریان قرار نگیرند، اقدامات بسیاری انجام دادند. الان ۷۰ درصد سامانه تجارت راه افتاده و مابقی نیز در دی و اسفند راه اندازی می شود که برای فهمیدن وضعیت کالاها از زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل به مصرف کننده قابل مشاهده خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تلاش‌مان بر این است قیمت ها به حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد، افزود در چند کالا که به واردات نهاده ها لازم داشتند مشکلاتی داشتیم که البته در این زمینه مشکلات مدیریت نیز وجود دارد که من منکر آن نیستم؛ دنبال می کنم که مشکلات کمتر شود؛ پیش بینی من این است که در ماه‌های آینده شرایط با ثبات تری داشته باشیم.

لایحه بودجه ۱۴۰۰به نفع اقشار فرودست جامعه است 

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه پس از ارائه بودجه به مجلس فارغ از تمام حاشیه هایی که نحوه ارائه و دریافت آن داشته است، اکثر نمایندگان در اظهار نظرهایی که نسبت به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارند انتقادهایی را مطرح می کنند که شاخص ترین آن حسابی است که دولت بر روی درآمد ناشی از فروش نفت و یا نرخ ارز باز کرده است، یا این که می گویند دردسرهای این بودجه را دولت بعدی خواهد کشید و به همین دلیل بدون برنامه ریزی تنظیم شده است، نظر دولت درباره آن چیست، گفت: ما برای بودجه نقطه ضعف قایل نیستیم. بودجه ما نقطه قوت دارد آنان که دنبال نقطه ضعف آن هستنند، بروند و اینها را پیدا کنند. البته انتقاد از بودجه حق نمایندگان مجلس است. نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و بقیه آن را هم دولت بعدی اجرا می‌کند. این بودجه برای اقشار فرودست و برای جامعه سودمند است. بودجه بسیار خوب است و از اینجا به بعد دیگر در اختیار مجلس است که چگونه تصمیم گیری  کند.

مشکلی با بازگشت آمریکا به برجام نداریم

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ کس مانعی در برداشته شدن تحریمها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟» و « آیا امکان دارد با بایدن در صورت لغو تحریم‌های دیدار کنید؟ یا اینکه گفت‌وگوها درقالب ۱+۵ را آغاز کنید؟» گفت: دولت همه تلاش خود را انجام میدهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.

رئیس جمهوری در ادامه اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۵ مرحله اظهار کرد: در آخرین گام کاهش تعهدات برجامی به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در آخرین گام کاهش تعهدات نیز صریحا اعلام شد که هیچ تعهدی برای غنی سازی و تحقیق و توسعه قائل نیستیم. آنچه الان در زمینه فعال شدن IR2M یا آنچه مجلس تعیین کرده، همه در قالب چیزی است که سال قبل به اعلام کردم و گفتم هیچ تعهدی دیگر در غنی سازی نداریم؛ ما مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند و دولت آینده و آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما هم مشکلی نخواهیم داشت و به تعهداتشان عمل خواهیم کرد.

دولت مصوبه مجلس برای کاهش تاثیر تحریم ها را مفید نمیداند

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم درباره تاثیر طرح مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی و رویکرد دولت درباره آن اظهار کرد: دولت قبلا در اعلام کرده است که این قانون را مفید نمی‌داند.

مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی دهد

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره تعامل دولت و مجلس در زمینه لوایح دولت گفت: دولت یک لایحه بسیار مهم راجع به انتخابات به مجلس قبل داد اما متاسفانه در دستور کار قرار نگرفت؛ ماهها در دولت برای تدوین آن لایحه بحث شد اما متاسفانه مجلس قبل آن را کنار گذاشت. ما مجددا لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را به مجلس فعلی دادیم اما متاسفانه هیچ کدام امروز در دستور کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویتهای مردم هستند، گفت: متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست. دولت یک بدنه کارشناسی عظیمی دارد و این بدنه کارشناسی را نمیتوان با کمیسیون های مجلس و مرکز بررسی ها مجلس مقایسه کرد. لوایحی که در دولت تهیه می شود پخته و بررسی شده است. طبق قانون مجلس هم می‌تواند طرح داشته باشد اما اصل داستان لوایح است. عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی به طرح های نمایندگان نمی‌تواند خیلی مفید باشد؛ بحث ما این است که چیزی تصویب شود که به نفع مردم باشد.

روحانی گفت: علت گرانی و بی ثباتی در برخی اجناس این است که ما در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم؛ ما به مجلس قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را دادیم؛ در نهایت روز آخر تصویب کرد اما در یک جمله ایراد داشت که مجلس فعلی می‌توانست در دو دقیقه ام را اصلاح کند اما مصوبه به بایگانی رفت.

وی افزود: در دیدار اعضای دولت با رهبری، ایشان به دولت انتقاد کردند که چرا ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؛ در یکسری امور به نفع مردم است که مردم و مجلس در کنار هم باشند؛ برخی فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است؛ این درحالی است که رئیس جمهور را نیز مردم انتخاب می‌کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: الان هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و ما باید در آنچه به نفع مردم است همدیگر را یاری کنیم؛ طرح های نمایندگان اگر به نفع مردم باشد ما کمک میکنیم؛ حتی در زمینه طرح اخیر درباره تحریم ها ما مخالفیم اما درحال تدوین آیین نامه اجرایی آن هستیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close