اخبار بروجرد

پیامبر آوانگارد…

کاوه حدادی- در زندگی لحظه­ هایی هست که انگار کلمه­ ها و جمله­ ها برای توصیفش عقیم و الکلن­ اند. لحظه ­هایی که تنها می ­توان سر در خویش فرو برد، تأسف خورد، غم زمانه خورد و هیچ نگفت.

 

لحظه­ ی شنیدن خبرِ توهین به پیامبر اسلام؛ پیامبر رحمت و دوستی، نمونه ­ای از این لحظه ­هاست. تلاش برای بیان و توصیف حسِ این لحظات، ره به جایی نمی ­برد و تنها انسان را مجبور به واگویه­ هایی تلخ با خود می­ کند. با خود می­ گویی طنز روزگار را ببین! زمانی که تاریکی و جهل و خفقانِ قرون وسطی بر سراسر اروپا سایه انداخته بود، در شبه جزیره عربستان، مردی از خویش برون آمد که صدایش نغمه­ ی صلح بود. از آزادی و برابری و برادری گفت. بر تعصب کور و جهالت شورید و رسالتش را نه با شمشیر، که با «کلمه» عرضه کرد و برای حقانیتش نه به ثروت و قبیله و تبارش، که به «قلم» سوگند خورد. با خود فکر می ­کنی؛ بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، در سرزمینی چون عربستان و قومی چون اعراب، چنین انسانی با این ویژگی­ ها و خصایص، قطعاً باید یک انسان «آوانگارد» باشد و از آنجا که سخنش کلام وحی است، بی ­شک پیامبری آوانگارد.

در این انسداد و بن ­بست بی­حرفیِ ناشی از فرط حسرت و بُهت، صدای دکتر علی شریعتی به کمکت می ­آید که: «گاه او را در صحنه‌ های مرگبار جنگ می ‌بینیم كه از شمشیرش خون می ‌چكد و پیشاپیش یارانش كه برای كشتن یا كشته شدن بی ‌قراری می ‌كنند، می ‌تازد و گاه وی را می ‌بینیم كه وقتی هر روز در رهگذرش مرد یهودی از بام خانه ‌اش خاكستر بر سرش می‌ ریزد و او نرم‌تر از مسیح، همچون بایزید، روی درهم نمی‌ كشد و یك روز كه از كنار خانه وی می ‌گذرد و از خاكستر مرد خبری نمی ‌شود، می ‌پرسد رفیق ما امروز سراغ ما نیامد؟ و چون می‌ شنود كه بیمار شده است به عیادتش می ‌رود».

سخن از مردی است که اعجاز کلماتش همین حالا هم پیش روی ماست؛ قرآن را که باز می ­کنی موسیقیِ جاریِ در حروف و کلمه ­ها و جمله ­ها روحت را نوازش می ­دهد و با خود می ­­گویی قطعاً با یک شاعر طرفی؛ یک شاعرِ آوانگارد و از آنجا که سخنش کلام وحی است بی­شک با یک پیامبرِ شاعرِ آوانگارد.

باز صدای شریعتی است که در گوشت می ­پیچد: «همه جا می‌ كوشید تا در چشم ‌ها شگفت‌ آور و فوق ‌‌العاده جلوه نكند و سعی می‌كرد تا ابهت و جلالی را كه در دل‌ها دارد، بشكند. می‌ گویند روزی پیرزنی نزد وی می ‌آید تا از او چیزی بپرسد. آن همه خبرها و عظمت ‌ها كه از او شنیده بود چنان در او اثر می ‌كند كه تا خود را در حضور وی می ‌یابد، می ‌لرزد و زبانش می ‌گیرد، پیغمبر احساس می ‌كند شخصیت و شكوه او وی را گرفته است، ساده و متواضع پیش می‌ آید، به مهر دست بر شانه‌ هایش می ‌گذارد و با لحنی كه از خضوع، نرم و صمیمی شده‌ است، می ‌گوید؟ مادر چه خبر است؟ من پسر آن زن قریشی ‌ام كه گوسفند می ‌دوشید».

احساس و عمق عاطفه و رقت قلب محمد(ص) نیز شگفت ­انگیز است. باز با خود می­ گویی پس با یک پیامبرِ شاعرِ رمانتیکِ آوانگارد طرفی.

از سخنان اوست: «هر مسلمانى كه درختى بكارد و یا زراعتى كشت نماید و پرنده، یا انسان و یا حیوانات از آن بهره ‏مند شوند، صدقه به شمار مى‏ آید». مهربانی او گسترده بود، شامل حیوانات هم می­ شد. پیامبر، حقوق حیوانات را هم می ­شناخت و توصیه می ­کرد تا ثابت کرده باشد که یک پیامبر آوانگارد است.

بی شک وحشی گری و سبعیت عده ای مسلمان جعلی، اساساً محکوم و نفرت انگیز است اما رفتار آن نشريه کذایی نیز بيش از هر چيز معلول افراط گري ‌هاي برخي لائيک ‌ها و تفکر ظاهراً مذهبي تندروهاي تکفيري است.

 با خود فکر می­کنی کاش می­ شد تنها برای لحظه ­ای به گذشته رفت؛ تا هتاکان امروزِ مدعیِ آزادیِ بیان، احوال اجداد اسیر در جهل و ظلمت خود را با احوال پیامبر پیشرو ما مقایسه کنند و با دو چشم خویش ببینند که خورشیدشان کجاست و باورش کنند. ای کاش می ­شد.

پی ­نوشت:

آوانگارد به فرانسوی(avant-garde)  یا پیشرو، به هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی گفته می‌شود که در یک دوره معین، پیشروترین اسلوب‌ها یا مضامین را در آثارشان استفاده کرده‌اند و اغلب بانی جنبش‌های نو بوده‌اند. واژه پیشرو به منظور اشاره به افراد یا کارهایی که ماهیتی نوآورانه دارند استفاده می‌شود به ویژه در حیطه هنر، فرهنگ و سیاست. پیشرو بودن بیانگر گرایشی است که هنجارهای پذیرفته شده در اجتماع را عموماً در حیطه فرهنگی به چالش می‌کشد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close