لرستان

میزبانی لرستان از ۲۴ درصد گونه پرندگان مهاجر جهان/ ۱۲ درصد گونه‌ها در معرض انقراض بودند

روزهای بروجرد- معاون محیط‌ زیست لرستان گفت: استان میزبان ۲۴ درصد از انواع گونه‌های پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی جهان بوده است.

الهام برنا در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به میزبانی تالاب‌ها و آبگیرهای لرستان از پرندگان آبزی و کنارآبزی جهان، اظهار کرد: سرشماری پرندگان با استفاده از دوربین چشمی و تلسکوپ توسط کارشناسان شناسایی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله این پرندگان در تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، تالاب بیشه‌دلان بروجرد، تالاب تنودر دورود، سدهای ایوشان، خان‌آباد و مروک و همچنین رودخانه‌های سیمره و کشکان مستقر می‌شوند.

معاون نظارت و پایش محیط ‌زیست لرستان با اشاره به میزبانی استان از ۱۲.۵ درصد پرندگان در معرض انقراض جهان، گفت: همچنین استان میزبان ۲۴ درصد پرندگان زمستان‌گذر جهان بوده است.

برنا، بیشترین پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های استان را از خانواده‌های حواسیل‌ها، کشیم‌ها، بالکان‌ها، لک‌لک‌ها، اردک‌ها، یلوه‌ها و پرستوها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه لرستان دارای رتبه خوبی از نظر میزبانی پرندگان زمستان‌گذر در بین استان‌های غیرساحلی  را دارد، افزود: لرستان کریدور پروازی بسیاری از پرندگان مهاجر است.

معاون نظارت و پایش محیط ‌زیست لرستان، امنیت بالای تالاب‌های استان را از مهمترین دلایل میزبانی استان از پرندگان آبزی و کنارآبزی عنوان و تصریح کرد: وجود پاسگاه‌های محیط‌بانی و همچنین غذا و فضای مناسب و عدم شکار از جمله عوامل موثر در میزبانی پرندگان مهاجر است.

برنا اظهار داشت: تالاب‌های پلدختر علاوه بر میزبانی پرندگان مهاجر، جمعیتی از پرندگان وحشی بومی را در خود جای داده، ضمن اینکه ۲ هزار هکتار فضای تالابی در استان موجب پذیرش بالا در خصوص پرندگان مهاجر شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close