اخبار بروجرد

کرونا تهدید جهانی؛ ایستادگی تا شکست

کلثوم دلیران- انتشار کرونا در سطح دنیا دارای چنان سرعت و مقیاسی بوده که سایر اپیدمی های اخیر را تحت الشعاع خود قرار داده است.

علاوه بر تلفات عظیم انسانی و اختلال های ناشی از این بیماری بر زندگی میلیون ها انسان، آسیب های اقتصادی ناشی از آن نیز به شدت گسترده و وسیع بوده اند.

اگر چه عموم مردم جهان در مراحل متفاوتی از مواجهه با شیوع این همه گیری قرار دارند و هر بخش و منطقه جغرافیایی هم شرایط منحصر به خودش را دارد.

اما صرف نظر از میزان تاثیرگذاری ویروس کرونا بر جهان اعتقاد داریم که با بکارگیری و استفاده از شاخص های مدیریت و رهبری انعطاف پذیری در حوزه سلامت، آگاهی بخشی مردم بیش از گذشته نسبت به خطرات این اپیدمی همه گیر، حفظ آرامش و جلوگیری از غلبه ترس و اضطراب ناشی از فشار روانی کرونا و هدایت درست جامعه به سمت زندگی پسا کرونا ایران را از دیگر کشورها در مواجهه و مقابله با این ویروس متمایز کرده و امید است با کنترل وضعیت فعلی بتوانیم بحران کووید ۱۹ را به سوی کمرنگ شدن و نابودی قطعی هدایت کنیم.

بازتاب اخبار تلفات و مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان و ایران در بازده زمانی یک ماهه اخیر قابل تامل و البته نگران کننده است اما تجربه نشان می دهد که بروز بیماری های مشابه، در زمان های گذشته و ختم به خیر شدن و ریشه کن شدن آنها توسط عوامل انسانی این نوید را می دهد که ویروس کرونا با گذشت ۲ سال بر چیده شود.

گر چه عبور از این دوره منوط به بالا بردن سطح هوشیاری مردم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و عمومی، تقویت قوای جسمانی و روحانی، نگرشی واقع بینانه به مقوله پاندومی کرونا، عدم جستجو لحظه به لحظه اخبار مربوط به تلفات و مبتلایان به این بیماری، تقویست سیستم دفاعی افراد در مقابل بیماری و …. به منظور کاهش تلفات و ابتلا به این ویروس منحوس است که متولیان بهداشت و سلامت دستورالعمل های لازم را در این زمینه اتخاذ، اجرا کرده و خواهند کرد.

ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه، معتقد است تاب آوری اجتماعی در مقابل ویروس کرونا موضوع قابل تاملی است به طوری که امروزه در این برهه زمانی مشاهده می شود عدم دسترسی به داده های قابل اعتماد در مورد کرونا میتواند افراد را دچار تروما و اضطراب شدید کند.

وی پیشگیری و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی را بهترین راه حل برای مبتلا نشدن به بیماری کرونا می داند و ادامه می دهد: با ظهور زندگی در قرنطینه، اختلالات رفتاری، اختلافات خانوادگی، افسردگی، احساس تنهایی و انزوا تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر روح و روان افراد جامعه است.

یادگیری آموزه های مختلف در دوران زیست کرونایی و پسا کرونا، اعتماد کردن به دستورات و نقطه نظرات پزشکان در حوزه سلامت و بکار بردن نکات پزشکی از جمله راه های ایستادگی در مقابل این ویروس است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close