اخبار لرستان

استاندار: وضعیت اشتغال و معضل بیکاری در لرستان شرایط چندان خوبی ندارد

روزهای بروجرد- استاندار لرستان می‌گوید تکمیل و بهره برداری طرح های نیمه تمام به ویژه ابرپروژه های “معشوره” و ” راه آهن” از اولویت های دولت سیزدهم در این استان به شمار می رود.

“فرهاد زیویار” در یک گفتگوی خبری گفت: یکی از بحث های اساسی خدمت در دولت سیزدهم سفرهای هیات دولت و رییس جمهوری به استان ها و تکمیل طرح های نیمه تمام و فعال و احیا کردن واحدهای راکد است.

او با اشاره به سد “معشوره” و “راه آهن دورود_ خرم آباد_ اندیمشک” بیان کرد: اعتبار طرح راه آهن با چند سال اعتبارات استانی قابل قیاس نیست و اکنون نیز تعداد کارگاه های این طرح حدود ۱۴ مورد است و پیشرفت فیزیکی به ۵۰ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه موانع ایجاد شده برای این طرح در حال پیگیری است ادامه داد: تمام مشکلات سطح استان برطرف شده است و تلاش می شود سرعت ساخت این طرح در حد انتظارات مردم باشد.

زیویار با اشاره به ساخت سه بیمارستان در خرم آباد، دورود و کوهدشت عنوان کرد: با احداث این طرح ها یکهزار تخت به ظرفیت استان افزوده خواهد شد و در این راستا تکمیل این طرح ها با جدیت در حال پیگیری است.

او با بیان اینکه طرح های نیمه تمام سرمایه عظیمی از منابع کشور را به خود اختصاص داده اند اظهار داشت:این طرح ها باید تکمیل شوند و مطالبات مردم محقق شود تا بتوان در جهت رونق اقتصادی و بهره مندی مردم از این منابع و ظرفیت ها استفاده کرد.

رفع معضل بیکاری در لرستان با جدیت پیگیری می شود

او در خصوص سامانه رصد بیان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه اشتغال و کسب و کار در این دولت انجام شده است تعهدات استان‌ها در خصوص اشتغالزایی و متولی این طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در راستای پرداخت تسهیلات کم بهره سامانه رصد را راه اندازی کرد.

استاندار لرستان گفت: افراد متقاضی در مشاغل مختلف در این سامانه اقدام به ثبت اطلاعات لازم کردند که در حالی که تعهد لرستان ۳۹ هزار و ۱۴۵ مورد بود، در نهایت حدود ۴۰ هزار و ۳۱۶ نفر یعنی ۱۰۳ درصد این تعهد محقق شد و در راستی آزمایی این طرح لرستان جزو ۱۰ استان با وضعیت مناسب بود.

زیویار با بیان اینکه وضعیت اشتغال و معضل بیکاری در لرستان شرایط چندان خوبی ندارد اظهار داشت: متاسفانه وضعیت تورم نیز در استان مطلوب نیست، رتبه بیکاری لرستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴.۵ درصد بوده و مشارکت اقتصادی نیز حدود ۳۹ درصد بوده است و در زمستان ۱۴۰۱ درصد بیکاری ۱۲.۸ درصد و مشارکت اقتصادی ۴۳ درصد بوده و امسال نیز براساس گزارش ها رتبه بیکاری به ۱۲.۴ درصد رسیده است.

او ادامه داد: تورم لرستان از رتبه یک سال‌های گذشته به رتبه سوم و تورم ماهانه به رتبه بیست و دوم رسیده است.

استاندار لرستان گفت: بیکاری در استان برطرف نخواهد شد مگر با سرمایه گذاری و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده کرد و تسهیل گری و ایجاد بسترها در اولویت دولت قراردارد.

او افزود: چندین طرح اثرگذار اقتصادی با حجم سرمایه گذاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در استان ایجاد خواهد شد که سه طرح فروسیلیس در شهرهای الیگودرز، بروجرد و ازنا از این مجموع هستند.

او با اشاره به طرح تولید سیم فولادی داخلی تایرهای خودروها در استان بیان کرد: این طرح با اشتغالزایی حداقل ۶۰۰ نفر در شهرستان سلسله کلنگ زنی شده است.

کاربری صنعتی شرکت “پارسیلون” تغییر نخواهد کرد

استاندار لرستان گفت: کارخانه “پارسیلون” جزو مطالبات مردم از دولت است و این ظرفیت ۲۰۰ هکتاری با زیرساخت های مناسب و ویژه در استان مورد استفاده قرار می گیرد که رفع مشکلات اداری و حقوقی این شرکت از دیگر اولویت ها بود و با سفر رییس جمهور برطرف شد.

زیویار افزود: امکان قطعه بندی و ساخت و ساز در این مکان وجود ندارد و حتما وجه کاربری خاص خود را حفظ خواهد کرد.

او با اشاره به دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم در لرستان بیان کرد: اقدامات خوبی در استان انجام شده و در این راستا سه طرح از جمله باغداری در شهرستان بروجرد با سرمایه گذاری ۹۰۰ هزار یورو در حال انجام است.

زیویار ادامه داد: همچنین مجتمع کشت و صنعت با حجم سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلار و تولید فرو منگنز در منطقه ویژه ازنا با حجم سرمایه گذاری پنج میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

لرستان قابلیت تبدیل به قطب کشت گیاهان گلخانه ای را دارد

استاندار لرستان گفت: لرستان با توجه یه ظرفیت موجود امکان تبدیل شدن به قطب کشت گیاهان گلخانه ای را دارد و براساس بررسی های علمی انجام شده، استعداد کشت گیاهان گلخانه ای را داراست.

زیویار با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته کشت گیاهان گلخانه ای از ۷۵ هکتار به ۱۰۵ هکتار رسیده است اظهارداشت: تلاش می شود در دولت سیزدهم کشت گیاهان گلخانه ای استان سه برابر افزایش یابد.

او ادامه داد: لرستان دارای ظرفیت قابل توجهی در کشت گندم و جو و دانه های روغنی دارد و امسال نیز در مقایسه با سال نخست دولت سیزدهم خرید گندم استان حدود چهار برابر شده است و در رتبه هفتم کشور قرار داریم.

او با اشاره به وضعیت مطلوب لرستان در حوزه شیلات گفت: استان در برخی گونه های آبزیان مقام نخست را کسب کرده و سرمایه گذاری در بخش شیلات حدود هفت هزار میلیارد ریال قرار داد منعقد شده است.

۳۵ شرکت دانش بنیان در لرستان فعال است

استاندار لرستان با بیان اینکه نگاه دولت به حوزه شرکت های دانش بنیان قابل توجه است افزود: در دولت سیزدهم تعداد شرکت های دانش بنیان از ۱۸ شرکت به ۳۵ مورد رسیده است.

زیویار با بیان اینکه دولت از تسهیلات کم بهره برای ارتقا و رشد این شرکت ها استفاده می کند اظهار داشت: اعتباری حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای این شرکت ها در سال گذشته در نظر گرفته شد و در سال جاری این رقم افزایش خواهد یافت و تسهیلات کم بهره در اختیار آنها قرار گرفته خواهد شد.

او افزود: در این راستا ۲۰ تفاهم نامه بین دانشگاه ها و این شرکت ها منعقد شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close