اخبار ایران

آمارهای تکان دهنده: تعداد جانباختگان کرونا ۴ برابر آمار رسمی است/ در بیمارستان‌ها جای سوزن ‌انداختن نیست/۵۰ میلیون ایرانی مستعد ابتلا به کرونا هستند

روزهای بروجرد- عضو شورای عالی نظام پزشکی: تعداد جانباختگان کرونا ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی استمهر نوشت: عضو شورای عالی نظام پزشکی، راهکار خروج از شرایط بحران کرونا را نیازمند عزم ملی و بازنگری اساسی در نحوه مدیریت بیماری در کشور دانست.

حسین قشلاقی، با اشاره به اینکه ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده تر از قبل جولان می‌دهد، گفت: شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به جهت تعداد کم تست PCR نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می‌شود، افزود: میزان مرگ و میر واقعی قابل کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند در آمار فوت شدگان محسوب می‌کند.

وی ادامه داد: فوتی هایی که بر اساس یافته‌های پاراکلینیکی و بالینی رخ می‌دهد بر تیم درمان کاملاً محرز بوده اما در لیست فوتی‌های وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمارهایی که گاهاً از سوی برخی مدیران به صورت غیر رسمی اعلام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا چدر کشور حدود ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است.

قشلاقی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد، تصریح کرد: عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان است.

وی گفت: علاوه بر ضعف مدیریت و عدم بهره گیری درست از شیوه‌های معمول و شناخته شده علمی در کنترل و پیشگیری از همه گیری بیماری‌ها و نیز عدم هماهنگی کافی در بین ارکان حاکمیت در ابعاد مختلف، از دیگر عوامل کنترل نشدن این بیماری و شیب صعودی فوت شدگان است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با گریز به کیفیت ماسک‌های موجود در بازار، بیان کرد: متأسفانه بخشی از ماسک‌های عرضه شده فاقد کیفیت و استاندارد لازم هستند و از طرفی مردم به علت مشکلات معیشتی یک ماسک را چندین بار و گاهاً چندین روز استفاده می‌کند، در صورتی که حداکثر زمان مفید استفاده از یک ماسک استاندارد چهار ساعت است و اگر به هر علتی ماسک از روی صورت برداشته شود نباید مجدداً استفاده شود.

قشلاقی، به پر شدن تخت‌های بیمارستانی در اکثر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: بستری بیماران بعد از شدت گرفتن علائم، خستگی مفرط و یا بیمار شدن تعداد قابل توجهی از کادر درمان، کافی نبودن و یا از کار افتادن برخی تجهیزات حیاتی از جمله دستگاه‌های ونتیلاتور و اکسیژن سازهای سانترال در بیمارستان ها که به جهت تحریم‌های آمریکا تعمیر و یا جایگزین کردن آنها بسیار سخت شده است، از دیگر علل افزایش مرگ و میر کرونا در کشور است.

به نوشته خبرگزاری مهر، عضو شورای عالی نظام پزشکی، خروج از شرایط حاضر و کنترل این همه گیری را نیازمند عزم ملی دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط اقتصادی کشور نیازمند اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم، بازنگری اساسی در اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، استفاده از ظرفیت‌های فیزیکی و توان مالی تمام نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف وابسته به حاکمیت و همچنین بسیج سازمان‌های مردم نهاد با فرماندهی واحد و مقتدر و تلاش برای جذب کمک‌های بین المللی هستیم.

در بیمارستان‌ها جای سوزن‌انداختن نیست

واکسن کرونا مصونیت دائم ندهد، بشر زندگی سختی خواهد داشت

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره علت افزایش مرگ‌ومیرهای کرونا در ایران گفت: از خردادماه که ویروس جهش پیدا کرد، قدرت سرایش هم افزایش یافت. در عین حال با تجمعاتی که در چند ماه اخیر از خردادماه به بعد شامل کنکور، مسافرت‌ها، بازگشایی‌ها و… برگزار شد، ویروس به شدت در تمام کشور توسعه پیدا کرد.

آمارهای تکاندهنده از وضعیت کرونا در ایران؛ تعداد جانباختگان کرونا ۴ برابر آمار رسمی است

وی افزود: از طرفی خانواده‌ها دیگر مانند روزهای ابتدایی شیوع کرونا، نکات بهداشتی را رعایت نکرده و دور هم جمع می‌شوند، بر همین اساس می‌بینیم که از افراد سالمند خانواده گرفته تا جوانان و کودکان همه به ویروس مبتلا شدند.

محرز توضیح داد: باید توجه کرد که اکثر بیماران مبتلا به ویروس کرونا به صورت سرپایی و طبق پروتکل درمان می‌شوند، اما افرادی که بستری می‌شوند اکثرا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و سن بالایی دارند. حال وقتی میزان ابتلا زیاد باشد، تعداد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. در حال حاضر میزان مراجعه برای بستری بسیار زیاد شده است و در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نیست.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: البته به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب، بیمارستان‌های ارتش و وزارت دفاع تعداد زیادی تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا خالی کرده‌اند و مردم به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. بنابراین ظرفیت یکسری از بیمارستان‌های نیروهای مسلح خالی شده است و به بیماران مبتلا به کرونا که نیازمند بستری هستند اختصاص داده شده است.

محرز افزود: بنابراین هر زمان که تجمع برگزار شود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، شیوع بالاتر می‌رود. طی این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برعهده مردم گذاشته شد و کسی برای رعایت آن‌ها سختگیری نکرد. بنابراین موضوع را آسان گرفتیم. از طرفی عده‌ای از مردم هنوز هم کووید-۱۹ را باور ندارند و با افتخار بدون ماسک بیرون می‌روند و منجر به تشدید آلودگی می‌شوند.

به گفته وی، عدم رعایت‌هایی که در مرداد و شهریور اتفاق افتاد، حالا دارد خودش را در افزایش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر نشان می‌دهد. بارها گفته‌ایم که تنها راه پیشگیری از این بیماری، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌هاست. این سه مورد بایدهایی هستند که باید آن ها را رعایت کنیم تا بتوانیم کووید را کنترل کنیم. در عین حال هنوز نمی‌دانیم که تا چه زمانی با کووید در جنگ و جدال خواهیم بود و هیچ پیش‌بینی برای آینده آن متصور نیستیم.

هزینه درمان کرونا بالاست

محرز گفت: ویروس‌های هم‌خانواده کوویدـ۱۹ بعد از هفت تا هشت ماه کنترل شدند، اما این بیماری در همه کشورها تا مقداری کنترل می‌شود و مردم اقدامات عادی را آغاز می‌کنند، مجددا شیوع پیدا می‌کند. اگر مردم رعایت نکنند، نه کادر درمان کشش دارد و نه امکانات درمانی برای مدیریت بیماری کافی است. در عین حال هزینه درمان کرونا بسیار بالاست. هزینه هر تخت آی‌سی‌یو در روز میلیون‌ها تومان است که ادامه این شرایط هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

کرونا در دنیا بومی می‌شود؟

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که کرونا در دنیا به عنوان یک بیماری بومی شود، توضیح داد: تنها چیزی که می‌دانیم این است که افرادی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود می‌یابند، مصونیت کامل ندارند و ممکن است بیماری مجددا در آنها عود کرده و مجددا به کرونا مبتلا شوند. بومی شدن یک بیماری به این معنی است که همواره وجود داشته باشد و به صورت مقطعی اپیدمی شود که البته این موضوع هنوز مشخص نیست.

زندگی سخت بشر با کرونا

به نوشته خبرگزاری ایسنا، محرز گفت: در عین حال باید واکسن کرونا هم تولید و مشخص شود که می‌تواند مصونیت دائمی دهد یا اینکه مصونیت کوتاه‌مدت می‌دهد که در این صورت باید با این ویروس زندگی سختی را داشته باشیم. آنچه مشخص شده این است که فعلا آینده ویروس قابل پیش‌بینی نیست و برای مصون ماندن باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وزارت بهداشت: ۵۰ میلیون ایرانی مستعد ابتلا به کرونا هستند

همچنین معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که جمعیتی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در کشور با ویروس کرونا تماسی نداشته‌اند و مستعد ابتلا به این عفونت هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر «رضا ملک‌زاده» شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی افزود: در فصل زمستان اگر نتوانیم اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنیم، این افراد می توانند مبتلا به بیماری شوند که در این صورت حجم عظیمی از آنان به بیمارستان ها مراجعه می کنند. مطالعه ای جدیدی در حال اجراست تا مشخص شود به طور تقریبی چند درصد مردم مبتلا به این بیماری شدند. تخمین ما این است مبتلایان به بیماری که قبلاً بین ۱۷ تا ۱۸ درصد بود ۲ برابر شده است.

ماسک بهترین واکسن است

معاون وزیر بهداشت، ماسک را در زمان حاضر بهترین واکسن در مقابله با این ویروس اعلام کرد و گفت: میزان پیشگیری از بیماری کرونا از طریق ماسک شاید بیشتر از واکسن باشد. در صورت تولید واکسن احتمالاً حدود ۵۰ درصد ایمنی ایجاد می شود اما ماسک می تواند بیشتر از این مقدار ایمنی ایجاد کند. از مردم تقاضا می کنیم که استفاده از ماسک را جدی بگیرند تا ما بتوانیم به داروی مؤثری دستیابی پیدا کنیم.

تا یکسال آینده با کرونا مواجهیم

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تا یک سال آینده با بیماری کرونا به طور جدی مواجهیم، گفت: مردم باید پروتکل های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که داروی خاص کرونا چه زمانی تولید و در دسترس مردم قرار می گیرد، گفت: داروی بیماری جدید حداقل ۲ تا ۳ سال طول می کشد تا برای مقابله با این بیماری تهیه شود.  مطالعات متعددی در دنیا در زمینه تولید دارو در دست اقدام است که همگی از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده اند. برای برخی ویروس ها مانند ابولا داروی موثری هنوز نداریم. داروی رمدسیویر در مطالعه ای با هزار نفر موثر بود اما این دارو در ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بررسی شد، نتایج آن نشان داد که آنقدری که تصور می شد موثر نیست.

ایران در شاخص تعداد آزمایش کرونا نسبت به جمعیت از متوسط جهانی بسیار پایین‌تر است

دکتر «مسعود یونسیان» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این برنامه اظهار کرد: رتبه ما در تعداد آزمایش کرونا نسبت به جمعیت ۱۱۳ است به این معنا که ما در این شاخص از متوسط جهانی خیلی پایین‌تر است.ایران در تعداد موارد ابتلا رتبه سیزدهم و در تعداد آزمایش های کرونا رتبه هیجدهم را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: ۱۲ درصد کل مرگ های ما بر اثر کرونا در ۲ هفته اخیر رخ داده؛ در حالی که این آمار در دنیا حدود ۶.۵ درصد بوده است. این تعداد تقریباً نصف آمار ایران است. این موضوع نشان می دهد که ما در مرگ از نسبت دنیا بالاتر هستیم.

یونسیان ادامه داد: از مجموع تعداد بیماران کرونایی شناخته شده در کشور ما که حدود ۵۶۰ هزار نفر است، حدود ۱۰ درصد را ۲ هفته گذشته داشتیم. این نسبت در دنیا حدود ۱۲.۵ درصد است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close