اخبار بروجرد

مدیرکل دامپزشکی: کشتار دام پیر در لرستان رایج شده است

روزهای بروجرد- مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: پیرکشی دام پدیده رایج و شوم کشتارگاه‌های این استان است در حالیکه دام‌های جوان استان از نظر تعداد و کیفیت گوشت بسیار مناسب هستند.

مصطفی زبردست در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: دام های جوان از لرستان خارج و دام پیر مناطقی همچون فارس، اصفهان، قم و تهران در این استان کشتار می شود.

وی اظهار داشت: پیرکشی دام نه تنها در مرکز استان، بلکه در تمامی شهرستان ها مشاهده می شود که طی ماه‌های گذشته تلاش شده با برگزاری جلسات هدفمند و اقدام عملی از این امر پیشگیری شود.

زبردست بیان کرد: دام های پیر هرچند از نظر سلامت  مشکلی ندارند اما فاقد گوشت باکیفیت هستند که این موضوع به اطلاع منابع تصمیم گیرنده استان رسیده است تا  با رایزنی و  همکاری دستگاه هایی از جمله استانداری، نیروی انتظامی، جهادکشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی  از کشتار دام پیر در استان جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: برای تشخیص دام های پیر در قصابی ها از نشان (لیبل) زرد، دام جوان نشان قرمز، و دام با میانگین سن متوسط نشان سفید استفاده می شود.

زبردست با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های دام ازنا، دورود، الیگودرز، بروجرد، پلدختر و چگنی در تملک شهرداری‌ها هستند ادامه داد: همچنین واحدهای کشتارگاهی الشتر، نورآباد، خرم آباد و کوهدشت متعلق به بخش خصوصی است.

وی گفت: بیشترین مشکل در بحث بهداشت کشتارگاه‌های دام، مربوط به کشتارگاه‌های تحت نظر شهرداری ها است و کشتارگاه دورود شرایط نامناسبی دارد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: برخی نواقص کشتارگاه دام دورود برطرف شده است اما ادامه کار آن از نظر بهداشت، زیست محیطی و دامپزشکی مورد تاییدنیست بنابراین اقداماتی برای واگذاری این واحد به بخش خصوصی در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان همچنین اضافه کرد: شناسایی و واکسیناسیون مناطق پرخطر در خصوص بیماری تب مالت در دستور کار قرار گرفته چراکه از مجموع یک هزار و ۱۶۰ گونه بیماری تهدیدکننده سلامت کننده انسان، ۶۱ درصد منشا حیوانی و دامی دارند که شایع ترین آنها در انسان و دام بیماری تب مالت است.

زبردست با اشاره به اجرای۲ طرح ضربتی مبارزه با تب مالت در شهرستان دلفان و روستاهای بخش سپیددشت خرم آباد گفت: در این راستا روستاهای پرخطر شناسایی، عملیات واکسیناسیون و گندزدایی انجام و دوره های آموزشی در این مناطق برگزار شد.

وی در خصوص بیماری هاری نیز گفت: سگ‌های ولگرد زیادی در سطح استان وجود دارد و اقدام لازم برای جمع آوری این حیوانات از شهرها و انتقال به پناهگاه‌ها در دستور کار است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه در خرم آباد مکانی نزدیک پل بابا حسین برای نگهداری سگ‌های ولگرد جانمایی شده است تصریح کرد: درمان و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد پس از جمع آوری در این مکان انجام می‌شود.

چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد و ۵۲۰ واحد صنعتی پروار بندی بره و گوساله با ظرفیت هر دوره ۱۵۰ هزار راس در این راستا فعالیت دارند.

۲۹ هزار تن گوشت قرمز سالانه در این استان تولید می‌شود که از این میزان ۲۰ هزار تن مصرف داخلی و مابقی مازاد است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close