اخبار ایران

رستم قاسمی، گزینه جدید انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰/ سرداری که خود را «معمار دور زدن تحریم‌ها» می‌داند

روزهای بروجرد- در زمانی که اسامی مختلف برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، شنیده شده که سردار رستم قاسمی وزیر پیشین نفت نیز تمایل دارد بخت خود را برای ریاست جمهوری بیازماید. 

به گزارش رویداد ۲۴ تاکنون اگر ورود نظامیان به سیاست منع می‌شد یا دست‌کم نظامیان باید لباس رزم را کنار می‌گذاشتند تا وارد عرصه سیاست شوند، از دوره‌ای به بعد ماجرا تغییر کرد و از این صحبت شد که «گزینه نظامی» در انتخابات کیست و کدام نظامی باید رییس شود.

روز گذشته نیز محسن رفیقدوست از فرماندهان سابق سپاه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که رییس جمهور آینده باید فرمانده سپاه باشد؛ به این ترتیب موضوع «منع حضور نظامیان در سیاست» آهسته آهسته فراموش شد و نظامیان ایده «قلمروگشایی» را با قدرت پیش بردند؛ چهره‌هایی همچون محمدباقر قالیباف و محسن رضایی چهره‌های پیش‌برنده همین ایده هستند که سال‌هاست در انتخابات مختلف کاندیدا می‌شوند.

نهادهای نظامی که تا کنون با اما و اگر یا پشت پرده در انتخابات حضور داشتند یا دخالت می‌کردند، اکنون در حال تئوریزه کردن ایده «حضور یک نظامی به عنوان رییس جمهور» هستند و این تئوری را پیش می‌برند که شرایط کنونی ایجاب می‌کند که یک فرمانده نظامی رییس جمهور شود؛ مثلا اگر ترامپ مجددا رییس جمهور شود، یک گزینه نظامی می‌تواند با او مقابله کند. به این ترتیب آنها ایده حضور نظامیان را تئوریزه می‌کنند و با همین استدلال اسامی مختلف نظامی به گوش می‌خورد؛ از سعید محمد در قرارگاه خاتم گرفته تا سردار قالیباف؛ در روزهای گذشته یک نام جدید به این لیست بلند بالا اضافه شده است؛ سردار رستم قاسمی وزیر پیشین نفت و فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء «بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی ایران» است که پس از پایان جنگ ایران و عراق تشکیل شد. این قرارگاه ۱۳۵هزار نفر نیرو دارد، اما از این جمع، برخی پیشرفت کردند و به مناصب بالا رسیدند. یکی محمدباقر قالیباف که مسیر پیشرفتش را با قرارگاه آغاز کرد، دیگری سعید محمد که حالا برای برخی اصولگرایان بدل به منجی شده است و دیگری رستم قاسمی وزیر نفت احمدی نژاد در زمان تحریم.

به گزارش رویداد۲۴ سید محمد خاتمی ۸ سال یک وزیر نفت داشت و روحانی هم لااقل در وزارت نفت دست به تغییر نزده است. اما احمدی نژاد هر دو سال، یکبار وزیر نفت را تغییر داد. چهارمین وزیر نفت او، رستم قاسمی بود که ماموریتی بسیار دشوار در وزارت نفت داشت و قرار بود تحریم‌های نفتی ایران را دور بزند؛ او هم موفق بود و هم شکست داشت؛ چه آنکه برخی حامیانش او را «معمار دور زدن تحریم‌ها» می‌دانند و البته منتقدانش معتقدند پای بابک زنجانی با لابی رستم قاسمی به وزارت نفت باز شده است.

رستم قاسمی در دولت روحانی مدتی مشاور اسحاق جهانگیری بود، اما اواخر سال ۹۵، نام او به عنوان یکی از نامزد‌های بالقوه انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. در آن مقطع گفته می‌شد قاسمی نامزد انتخابات شده است تا تایید صلاحیت بگیرد و ثابت کند در پرونده بابک زنجانی متهم نیست و حتی جبهه یکتا (که در آن مقطع توسط جمعی از مدیران محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده بود) به شدت از نامزدی او حمایت می‌کرد و رستم قاسمی را به عنوان نامزد اختصاصی خود معرفی کرده بود؛ با این حال رستم قاسمی اصلا برای انتخابات نامزد نشد.

به جز پرونده بابک زنجانی، در پرونده فساد اقتصادی بزرگ پتروشیمی کشور، هم انتقاداتی به رستم قاسمی شده است. آغاز رسیدگی به این پرونده و شناسایی متهمان اصلی در سال ۹۲ بود. دیوان محاسبات در سال ٨٩ متوجه اختلاف حساب‌ها می‌شود، حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس در آن سال از عدم پیگیری پرونده انتقاد می‌کند که شائبه‌ها از سال ٨٩ تا ٩٢ بوده و در سال ٩٣ با گزارش زنگنه وزیر نفت جریان شروع می‌شود، اما روند رسیدگى پنج سال طول می‌کشد.» 

بعضی رسانه‌ها نوشته بودند در این پرونده نقش پسرهای ٢ نفر از مدیران ارشد نفتى دولت احمدى نژاد و وزیر سابق دولت گذشته و داماد وزیر سابق دولت کنونی مشهود است.

سپاه رستم آماده دور زدن تحریم‌ها!

نقطه مثبت رستم قاسمی برای حضور در دوره آینده انتخابات، تجربه او در دور زدن تحریم‌ها در دولت محمود احمدی نژاد است. کمتر از یک سال از سکانداری او بر وزارت نفت می‌گذشت که «تیموتی گایتنر» وزیر وقت خزانه‌داری وقت آمریکا، شرکت ملی نفت ایران را به‌دلیل آنکه وزارت نفت در تصدی رستم قاسمی است، شرکتی وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد! البته این ادعا از سوی وزارت نفت ایران به‌ شدت تکذیب شد. هم‌زمان با تصدی وزارت نفت، در سال ٢٠١٣ میلادی نام رستم قاسمی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هرساله از سوی نشریه «فارن‌پالیسی» منتشر می‌شود، قرار گرفت.

قاسمی همچنان از روش‌های فروش نفت در دولت احمدی‌نژاد دفاع می‌کند: «آمریکا اسم آن تحریم‌ها را فلج‌کننده گذاشته بود و برخی هم به ما می‌گفتند شما که نمی‌توانید صد‌ هزار دلار را جابجا کنید، چطور می‌خواهید این وضع را پیش ببرید، بنابراین اوایل تحریم کار ما بسیار سخت بود و تجربه هم نداشتیم و همه دنیا علیه ایران بسیج شده بود، اما توانستیم با مقاومت روز‌های سخت را پشت‌سر بگذاریم و به راهکار‌های عبور از تحریم‌ها برسیم.»

رستم قاسمی هرچند حالا مسولیت رسمی ندارد، اما آمریکایی‌ها معتقدند او هنوز چهره‌ای موثر در فروش نفت ایران خارج از ضوابط تحریم‌های ایالات متحده است. سال گذشته رستم قاسمی در لیست تحریم شده‌های دولت آمریکا قرار گرفت. در بیانیه تحریم ایران آمده بود: «رستم قاسمی برای اداره شبکه خود متکی به مقامات و همکاران پاسدار مورد اعتماد خود از جمله پسرش مرتضی قاسمی است. مرتضی قاسمی به نهایی کردن قرارداد‌های نفتی این شبکه کمک کرده است. در این بیانیه نوشته شده است مرتضی قاسمی و علی قصیر -فرزند احمد قصیر- بابت فروش نفت و قرارداد‌ها پورسانت‌هایی دریافت کرده‌اند.

چالش‌های رستم قاسمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

به گزارش رویداد۲۴ ، طرح یک نام برای انتخابات ریاست جمهوری کار ساده‌ای است و هر فعال سیاسی می‌تواند کمی لابی کند و نام خود را به عنوان گزینه انتخابات مطرح کند یا دست‌کم در زمان ثبت نام، نامش را به عنوان گزینه احتمالی برای حمایت احزاب به میان بیاورد. برخی این روش را پیش می‌برند و برخی دیگر که کمی جدی‌تر هستند، از هم‌اکنون جلساتشان را آغاز کرده‌اند؛ نظامیانی همچون حسین دهقان و رستم قاسمی در همین دسته قرار می‌گیرند که شنیده‌های رویداد۲۴ حاکی است که جلسات رایزنی آنها با افراد مختلف آغاز شده است. با این حال آنها بهتر می‌دانند که این ابتدای راه است.

پیش از این درباره سردار حسین دهقان این ایده مطرح شد که او حامل هیچ پیامی در انتخابات نیست و اساسا مشخص نیست قرار است پا به انتخابات بگذارد تا چه مشکلی را حل کند. درباره رستم قاسمی اما این نکته وجود ندارد. او می‌تواند با برنامه «دور زدن تحریم‌ها» وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. فارغ از اینکه چه انتقاداتی به او وجود دارد یا نام او در چه پرونده‌هایی مطرح شده، او برای حامیانش «گزینه دور زدن تحریم‌ها» است بنابراین در انتخابات می‌تواند این پیام را پیش ببرد که در شرایط تحریم، بهترین گزینه است. این سخنی است که حامیان او می‌گویند اما حقیقت آن است که نهایت تجربه او، حضور در قرارگاه خاتم و دو سال حضور در وزارت نفت بوده است؛ به همین دلیل نخستین سوال این است که آیا با چنین تجربه‌ای می‌توان به گزینه‌ای مانند رستم قاسمی اتکا کرد؟

این سوال را ابتدا نه افکار عمومی، که جریان‌های سیاسی از خود می‌پرسند و آن را تحلیل می‌کنند تا بدانند آیا می‌توانند روی چنین گزینه‌ای ائتلاف کنند؟ اگر چنین سوالی را امروز مطرح کنیم، بسیار خوشبینانه و بلکه رویاپردازانه است اگر بگوییم پاسخ آن مثبت است؛ چه آنکه انتخابات محل رایزنی جریان‌های سیاسی برای ائتلاف روی گزینه‌های احتمالی است و از این جهت سخت بتوان جریانی سیاسی یا حزبی پیدا کرد که حامی رستم قاسمی باشد. با این اوصاف شاید رستم قاسمی بتواند یک گزینه در سایه خوب یا در نهایت یک معاون اول خوب برای یک دولت اصولگرایان باشد، اما اینکه او بخواهد در قامت ریییس جمهور قرار بگیرد، کار سختی است. با این حال هرچند اصولگرایان تعدد نامزد دارند، اما عبور از اسم رستم برای هیچ کس ساده نیست.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close